• Minigris

Är jobbet en risk?

Hej! Jag har preci fått reda på att jag är gravid i v.7 jag jobbar som skolfotograf och det är ett fruktansvärt stressigt jobb. Har bara tillsvidareanställning oktober ut men när jag läst om graviditeten så ska man försöka undvika stress.

En vanlig arbetsdag går ut på:

Gå upp ca 04.30

Åka vid 05.45

Framme vid skola 07:15

Väl där ska man bära in allting, en bil full med blixtar, stativ etc. Sen ställa upp allting, mäta rätt ljus osv innan första klassen vid 8.30

Sen rullar det på, stressen ökar då tiderna ofta inte stämmer och nya klasser kommer innan man är klar med första. Det är ofta man inte ens hinner få i sig lunch eller något.

Vid 16 är man klar för dagen och då ska man plocka ner allt och bära det tillbaka till bilen och köra hem i 1-2 timmar. Sen är det samma sak dagen efter igen!

Jag har ett privat företag vid sidan av detta också.

Är mitt jobb en risk för krabaten inne i min mage som växer?

• Svar på tråden Är jobbet en risk?
  • mammalovis

För det första får du väl ha med dig snabba tilltugg om du råkar ut för illamående. Sedan tror jag inte kroppen märker av det så mycket fysiskt så tidigt mer än att man kan vara enormt trött. Däremot runt vecka 20 kan du ju få problem med mycket sammandragningar om du har otur. Hur just din kropp reagerar kan ingen säga på förhand.

Jag hade en hel del sammandragningar vid rörelse typ promenader med andra, men det är ingenting jämfört med hur det är nu med tredje då jag varit sjukskriven från 34+3 för att inte få för tidigt p g a alla sammandragningar.

• Vinterankan

Du kan ju börja med att inte gå upp så fruktansvärt tidigt. Fixa bilvänlig frukost och ställ i kylen kvällen innan och plocka fram kläderna du ska ha kvällen innan och ingen/minimalt med smink och hårfix. Då kan du sova en timme till varje morgon.

• Cyanea

Så tidigt är det inte mycket som påverkar graviditeten, så du behöver nog inte oroa dig. Man kan liksom inte framkalla missfall med varken stress eller fysisk ansträngning, annars hade man förmodligen haft lättare att kunna bli sjukskriven tidigt. 

Sen tycker jag att du fått kloka råd ovan. Se till att underlätta för dig själv så du orkar med maximalt på dagarna. Förbered så mycket som det bara går dagen innan så du får sova så länge du kan. Försök att inte stressa runt för mycket, var ute i god tid de gånger du kan. Packa med dig bra saker att äta på under dagen. 

Sen kanske läget ändras under graviditeten om du får sammandragningar och ont av foglossning etc. men det får du ta när det kommer :)

Svar på tråden Är jobbet en risk?