• Anonym (Hur)

Hur kan så många ha så dålig kunskap om samhället?

Jag blir ofta så förbluffad när jag läser trådar här. Hur kan så många ha så otroligt dålig koll på hur samhället fungerar, sån dålig förmåga att ifrågasätta besked de får och fundera på om de uppfattat dem rätt osv.

Det känns som att det dagligen är trådar här där det är frågar gällande ekonomiskt bistånd, sjukpenning, rätten till olika saker som folk saknar fullständigt basal kunskap om. Och uppenbarligen inte ens har försökt googla på det innan man frågar här. Och folk har fått besked från myndigheter som de tycker är felaktiga men verkar inte ens ställa några följdfrågor till till myndigheten så att de helt förstår varför de får ett visst beslut osv.

Naiva, okunniga, opålästa osv. Varför vill man inte sätta sig in mer i samhället omkring sig och förstå vad som händer?

• Svar på tråden Hur kan så många ha så dålig kunskap om samhället?
  • ninasord

Bra tråd. Tack för frågan.

• Anonym (***)

Jag kan inget om sjukförsäkring, a-kassa, socialbidrag osv.

Varför? Jo, jag nyttjar inte det.

• Anonym (Hur)
    Anonym (***) skrev 2015-09-28 21:05:03 följande:
    Jag kan inget om sjukförsäkring, a-kassa, socialbidrag osv.

Varför? Jo, jag nyttjar inte det.
    Men kan det inte vara bra att ha grundläggande kunskaper ändå om hur det funkar? Vad våra skattepengar går till? Vilket skyddssystem som finns?

Och om du plötsligt skulle få behov, hur skulle du gå tillväga då?
  • Anonym (***)
    Anonym (Hur) skrev 2015-09-28 21:10:00 följande:
    Men kan det inte vara bra att ha grundläggande kunskaper ändå om hur det funkar? Vad våra skattepengar går till? Vilket skyddssystem som finns?

Och om du plötsligt skulle få behov, hur skulle du gå tillväga då?
    Jag kan så klart en del, men jag är inte så insatt som vissa här är. Jag kan inte reglerna för SGI, men vet att jag har en, eftersom jag jobbat i många år, jag kan inte reglerna om f-ledighet, eftersom det är länge sedan jag fick barn.

Men jag jobbar med ekonomi, så jag kan deklarera osv. Och jag vet vad våra skattepengar går till.

Då kontaktar jag berörd myndighet, googlar eller frågar någon jag känner.
  • ninasord
    Anonym (***) skrev 2015-09-28 21:22:38 följande:
    Jag kan så klart en del, men jag är inte så insatt som vissa här är. Jag kan inte reglerna för SGI, men vet att jag har en, eftersom jag jobbat i många år, jag kan inte reglerna om f-ledighet, eftersom det är länge sedan jag fick barn.

Men jag jobbar med ekonomi, så jag kan deklarera osv. Och jag vet vad våra skattepengar går till.

Då tar du ju reda på jämfört med en del andra. Du håller helt enkelt reda på ditt åtminstone.
  • Anonym (Hur)
    Anonym (***) skrev 2015-09-28 21:22:38 följande:

Men då är det inte dig jag syftar på i ts, utan helt andra typer av okunskap.
  • ninasord

Jag ser samma problem här, ingen ids svara eller bevisa sin dumhet.
    Vad hade man annars kunnat vänta sig?

TS, dom fattar helt enkelt inte.
    Det finns ingen annan logisk förklaring.

• Aniiee

Fast jag förstår folk som frågar på forum. Att läsa på Försäkringskassans hemsida till exempel är en djungel av länkar hit och dit, och "medtag" och undantag och ofta går man därifrån med minst lika många frågor som man fick svar. Att vända sig till forum är att få en tråd att dra i, särskilt om man inte har mer koll än (som *** skrev) "jag jobbar, så jag måste ju ha SGI." Ibland följt av ett "Eller?"

Visst kan man ringa till försäkringskassan (eller andra instanser), men sist jag personligen gjorde det tog det 52 minuter innan de svarade (telefonkö). Hade det varit en mer allmän fråga som jag inte hade svar på skulle jag helt klart vänt mig till FL istället för att vänta i nästan en timme i telefonkö.....

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Anonym (Hur)
    Aniiee skrev 2015-09-28 21:44:30 följande:

Fast jag förstår folk som frågar på forum. Att läsa på Försäkringskassans hemsida till exempel är en djungel av länkar hit och dit, och "medtag" och undantag och ofta går man därifrån med minst lika många frågor som man fick svar. Att vända sig till forum är att få en tråd att dra i, särskilt om man inte har mer koll än (som *** skrev) "jag jobbar, så jag måste ju ha SGI." Ibland följt av ett "Eller?"

Visst kan man ringa till försäkringskassan (eller andra instanser), men sist jag personligen gjorde det tog det 52 minuter innan de svarade (telefonkö). Hade det varit en mer allmän fråga som jag inte hade svar på skulle jag helt klart vänt mig till FL istället för att vänta i nästan en timme i telefonkö.....

Nej det är inget konstigt alls att fråga här så som du menar. Men många frågar här utan att typ ens veta att Försäkringskassan finns. Och det förstår jag inte hur det har kunnat undgå någon.
  • Aniiee
    Anonym (Hur) skrev 2015-09-28 21:47:00 följande:
    Nej det är inget konstigt alls att fråga här så som du menar. Men många frågar här utan att typ ens veta att Försäkringskassan finns. Och det förstår jag inte hur det har kunnat undgå någon.
    Har man aldrig stött på något så vet man inte om att det finns. Jag vet att flera som frågat på FL de år jag suttit här så har en ganska stor handfull varit utlands-svenskar på väg tillbaka till Sverige, alltså kanske sådana som inte bott i Sverige sen tonåren eller tidigare. 

Alla har sina orsaker att inte veta saker, alla kan inte veta allt. När jag flyttade hem till Sverige hade jag ingen aning om att de drog skatt på lönen redan innan man fick den. Lite pinsamt blev det.....
  • ninasord
    Aniiee skrev 2015-09-28 21:44:30 följande:

Men det är väl så man får göra?
    Jag har köat bra mycket längre än så i vissa fall.
  • Aniiee
    ninasord skrev 2015-09-28 22:16:09 följande:
    Men det är väl så man får göra?
    Jag har köat bra mycket längre än så i vissa fall.
    Får och får. Har man andra kanaler där man kan få hjälp snabbare så kan man även använda dessa. Det är helt valfritt....
  • ninasord
    Aniiee skrev 2015-09-28 22:24:22 följande:
    Får och får. Har man andra kanaler där man kan få hjälp snabbare så kan man även använda dessa. Det är helt valfritt....
    Det är det, har du rätt i men det blir som brus på linjen om du förstår vad jag menar.
  • Seven Costanza

Jag tycker att det är jättebra att man kan fråga om exempelvis sjukpenning och föräldrapenning här på forumet, men jag kan ändå tycka att även om försäkringskassans hemsida kan vara svårnavigerad bör man åtminstone ha förstått att de har en hemsida och gått in där och försökt leta upp svaret innan man ställer en fråga, t ex läsa på om vad SGI är och vad det finns för olika ersättningar. Däremot för följdfrågor eller mer detaljerade frågor kan det vara bra att fråga här på Familjeliv just eftersom att FK:s handläggare ibland faktiskt säger fel när man ringer dit, och de verkar inte ta något ansvar för de situationer som kan uppstå av deras felaktiga besked. Har själv riskerat att råka ut för detta, men just eftersom jag hade läst på så ifrågasatte jag, hänvisade till formuleringar på deras egen hemsida och då fick jag rätt.

Det jag blir bekymrad över när jag läser dessa trådar är hur dålig läsförståelse många vuxna människor verkar ha, trots att de har svenska som modersmål. Folk har uppenbarligen läst alldeles för lite under uppväxten och läser kanske inte heller tidningen (på papper eller på nätet) som vuxna, och då kan det vara så att man inte tränar sin läsförståelse tillräckligt för att kunna förstå myndighetssvenska. Det är då man hamnar i underläge och inte kan ifrågasätta beslut som rör ens eget liv.

• Seven Costanza

Jag menar alltså människor som har fått ett skriftligt beslut från t ex Skatteverket, Försäkringskassan, sin bank eller a-kassa och har läst beslutet flera gånger men ändå inte förstår vad som menas och vad detta får för konsekvenser för dem. De frågar sedan här på familjeliv och har kunskapsluckor om centrala begrepp dvs låg allmänbildning, och/eller svårt att sätta ihop fakta och dra slutsater, dvs bristande läsförståelse. "Läst men ej förstått" således, och det tycker jag är ett demokratiproblem.

• Kim Possible

Jag blir mer oroad och beklämd över alla infantila frågor om;

"Han sprutade utanpå mina trosor, är jag gravid nu";?"

"Får man äta potatis som gravid?"

"Kan jag duscha varmare ön 37 grader när jag är i vecka 6?"

Osv osv.

Det är fan tragiskt att se, och mycket mer oroande än att folk inte kan byråkratiska regler hit eller dit.

• Seven Costanza
    Kim Possible skrev 2015-09-28 23:12:16 följande:

Jag blir mer oroad och beklämd över alla infantila frågor om;

"Han sprutade utanpå mina trosor, är jag gravid nu";?"

"Får man äta potatis som gravid?"

"Kan jag duscha varmare ön 37 grader när jag är i vecka 6?"

Osv osv.

Det är fan tragiskt att se, och mycket mer oroande än att folk inte kan byråkratiska regler hit eller dit.

Haha jovisst men det var väl underförstått att om man tycker det är illa att folk inte förstår beslut från försäkringskassan så är ovanstående dumheter inräknade även de
  • Anonym (Hur)
    Aniiee skrev 2015-09-28 21:54:41 följande:
    Har man aldrig stött på något så vet man inte om att det finns. Jag vet att flera som frågat på FL de år jag suttit här så har en ganska stor handfull varit utlands-svenskar på väg tillbaka till Sverige, alltså kanske sådana som inte bott i Sverige sen tonåren eller tidigare. 

Alla har sina orsaker att inte veta saker, alla kan inte veta allt. När jag flyttade hem till Sverige hade jag ingen aning om att de drog skatt på lönen redan innan man fick den. Lite pinsamt blev det.....
    Visst att de nyinflyttade inte vet detaljer. Men har man någonsin sett ett nyhetsprogram eller läst en dagstidning så borde man stött på en del nyheter om FK tex.

Och jag menar också att om man har ett litet hum om saker i allmänhet så har man ju större förståelse och möjlighet att ställa rätt frågor om detaljerna.
  • Anonym (Hur)
    Seven Costanza skrev 2015-09-28 22:52:20 följande:
    Jag tycker att det är jättebra att man kan fråga om exempelvis sjukpenning och föräldrapenning här på forumet, men jag kan ändå tycka att även om försäkringskassans hemsida kan vara svårnavigerad bör man åtminstone ha förstått att de har en hemsida och gått in där och försökt leta upp svaret innan man ställer en fråga, t ex läsa på om vad SGI är och vad det finns för olika ersättningar. Däremot för följdfrågor eller mer detaljerade frågor kan det vara bra att fråga här på Familjeliv just eftersom att FK:s handläggare ibland faktiskt säger fel när man ringer dit, och de verkar inte ta något ansvar för de situationer som kan uppstå av deras felaktiga besked. Har själv riskerat att råka ut för detta, men just eftersom jag hade läst på så ifrågasatte jag, hänvisade till formuleringar på deras egen hemsida och då fick jag rätt.

Det jag blir bekymrad över när jag läser dessa trådar är hur dålig läsförståelse många vuxna människor verkar ha, trots att de har svenska som modersmål. Folk har uppenbarligen läst alldeles för lite under uppväxten och läser kanske inte heller tidningen (på papper eller på nätet) som vuxna, och då kan det vara så att man inte tränar sin läsförståelse tillräckligt för att kunna förstå myndighetssvenska. Det är då man hamnar i underläge och inte kan ifrågasätta beslut som rör ens eget liv.
    Du skriver precis vad jag menar. Att man skaffar sig lite grundläggande kunskap själv och sen ställer följdfrågorna tex här.

Jag brukar läsa FK förälder på facebook och jag blir skrämd över hur dålig koll folk har. Det känns som att de inte ens vet om att vi har en regering och riksdag som fattar besluten, att fk styr enligt lagar som riktsdagen fattar, grundläggande kunskaper om systemet (de som ställer frågor där är ju oftast folk som väntar barn eller har barn) osv.

Och precis. Många kan inte ifrågasätta beslut som rör deras eget liv eftersom de inte fattar det grundläggande ens.

• Anonym (Hur)
    Seven Costanza skrev 2015-09-28 23:03:37 följande:
    Jag menar alltså människor som har fått ett skriftligt beslut från t ex Skatteverket, Försäkringskassan, sin bank eller a-kassa och har läst beslutet flera gånger men ändå inte förstår vad som menas och vad detta får för konsekvenser för dem. De frågar sedan här på familjeliv och har kunskapsluckor om centrala begrepp dvs låg allmänbildning, och/eller svårt att sätta ihop fakta och dra slutsater, dvs bristande läsförståelse. "Läst men ej förstått" således, och det tycker jag är ett demokratiproblem.
Svar på tråden Hur kan så många ha så dålig kunskap om samhället?