Seven Costanza skrev 2015-09-28 22:52:20 följande:
Jag tycker att det är jättebra att man kan fråga om exempelvis sjukpenning och föräldrapenning här på forumet, men jag kan ändå tycka att även om försäkringskassans hemsida kan vara svårnavigerad bör man åtminstone ha förstått att de har en hemsida och gått in där och försökt leta upp svaret innan man ställer en fråga, t ex läsa på om vad SGI är och vad det finns för olika ersättningar. Däremot för följdfrågor eller mer detaljerade frågor kan det vara bra att fråga här på Familjeliv just eftersom att FK:s handläggare ibland faktiskt säger fel när man ringer dit, och de verkar inte ta något ansvar för de situationer som kan uppstå av deras felaktiga besked. Har själv riskerat att råka ut för detta, men just eftersom jag hade läst på så ifrågasatte jag, hänvisade till formuleringar på deras egen hemsida och då fick jag rätt.
Det jag blir bekymrad över när jag läser dessa trådar är hur dålig läsförståelse många vuxna människor verkar ha, trots att de har svenska som modersmål. Folk har uppenbarligen läst alldeles för lite under uppväxten och läser kanske inte heller tidningen (på papper eller på nätet) som vuxna, och då kan det vara så att man inte tränar sin läsförståelse tillräckligt för att kunna förstå myndighetssvenska. Det är då man hamnar i underläge och inte kan ifrågasätta beslut som rör ens eget liv.
Du skriver precis vad jag menar. Att man skaffar sig lite grundläggande kunskap själv och sen ställer följdfrågorna tex här.
Jag brukar läsa FK förälder på facebook och jag blir skrämd över hur dålig koll folk har. Det känns som att de inte ens vet om att vi har en regering och riksdag som fattar besluten, att fk styr enligt lagar som riktsdagen fattar, grundläggande kunskaper om systemet (de som ställer frågor där är ju oftast folk som väntar barn eller har barn) osv.
Och precis. Många kan inte ifrågasätta beslut som rör deras eget liv eftersom de inte fattar det grundläggande ens.