• Namnam

Gluten och nu "får" man inte äta ris!?!

Jag behöver tips!

Jag är känslig mot gluten och äter därför inte pasta,bulgur, bröd med vete i etc

Nu till min fråga, det blir ju lätt att man äter mycket ris, riskakor samt att glutenfria produkter oftast innehåller rismjöl

Nu med arseniklarmet, vad ska man äta? Är tyvärr inte så förtjust i potatisObestämd

• Svar på tråden Gluten och nu "får" man inte äta ris!?!
  • HenryIronstead

Hur år det med rice in bag då? Då kokas det iofs mkt vatten men riset ligger tätt ihop i en plastpåse. Det är säkert inte så nyttigt med kokning av plastpåse hur som helst...

• VegoVegan
    HenryIronstead skrev 2015-09-30 12:15:18 följande:

Hur år det med rice in bag då? Då kokas det iofs mkt vatten men riset ligger tätt ihop i en plastpåse. Det är säkert inte så nyttigt med kokning av plastpåse hur som helst...

Nej, har aldrig förstått mig på upphettning av plast i varesig micro, ugn, diskmaskin eller kastrull.

Även om den "ska" tåla det, så är plast alltid plast. Och alla vet att plast är väldigt, väldigt hälsofarligt.
  • Minfamilj

Fast arsenik i ris är ju inget nytt. Har varit känt sedan länge. Det är väl därför man ska skölja riset innan det kokas? Inte för att jag någonsin gjort det men i alla fall.

• VegoVegan
    Minfamilj skrev 2015-09-30 12:24:13 följande:

Fast arsenik i ris är ju inget nytt. Har varit känt sedan länge. Det är väl därför man ska skölja riset innan det kokas? Inte för att jag någonsin gjort det men i alla fall.

Man har upptäckt högre halter nu, det är väl den enda skillnaden.

I övrigt så tror jag nog att alla vet att korn och fröer, samt även en del rotfrukter, innehåller halter av arsenik. Det finns naturligt i jorden.

Hör och häpna: Även vällingen och gröten ni ger era bebisar, innehåller arsenik.
  • HenryIronstead
    VegoVegan skrev 2015-09-30 12:29:17 följande:
    Man har upptäckt högre halter nu, det är väl den enda skillnaden. I övrigt så tror jag nog att alla vet att korn och fröer, samt även en del rotfrukter, innehåller halter av arsenik. Det finns naturligt i jorden. Hör och häpna: Även vällingen och gröten ni ger era bebisar, innehåller arsenik.

Fast grejen var väl att man uppvisat så mycket större mängder arsenik än väntat. Dvs när det går över från ofarliga mängder till farliga.
  • IsDimma
    Namnam skrev 2015-09-30 11:49:22 följande:
    Ok, vad kör du för koktid?
    Jag timar aldrig utan riset är färdigt när vattnet absorberats/kokat bort
    Jag kollar vad det står på paketet och det står 40-45 minuter (jag äter bara svart ris - därav koktiden). Kollar på klockan när jag sätter på riset och sen smakar jag av när det börjar närma sig. Ställer ingen klocka. Oftast så ska jag ju ändå stå i köket sista 20 minuterna och göra något annat.
  • BuoBä

Egengjord klyftpotatis är nyttigare - och godare - än färdiga pommes. Gillar du inte potatis alls kan du skära andra rotsaker och grönsaker i klyftor/stavar/bitar istället och tillaga på samma sätt, tex sötpotatis, morot, palsternacka, rödbeta, lök, paprika, broccoli...

• maaammaaa

Jag trodde att råg var glutenfritt, men jag vet inte helt säkert. Själv får jag nog sluta med allt vete, ris och potatis och hålla mig till fettfattigt kött och grönsaker.

• Milleman
    maaammaaa skrev 2015-09-30 13:19:19 följande:

Jag trodde att råg var glutenfritt, men jag vet inte helt säkert. Själv får jag nog sluta med allt vete, ris och potatis och hålla mig till fettfattigt kött och grönsaker.

Råg är absolut inte glutenfritt!
  • Mandel

Willys har ett sortiment av olika bönpasta för glutenallergiker. I nudelhyllan finns Shiratakinudlar eller vad de nu heter som är gjorda på konjaksrot. Finns även sjögräsnudlar.

Sedan förstår jag att vanlig kokt potatis är trist, men ugnsrostade små klyftor/tärningar med någon örtkrydda och salt är ju oslagbart gott. Finns inget som klår det De ska vara så där riktigt krispiga i kanterna. Då kan jag äta bara det, men bara vanlig kokt potatis - nej tack.
    Sedan finns det många olika sorters potatisar med olika smak. Jag själv gillar ex inte King Edward som är en mjölig sort. Kan ha den till mos, men inte mer.
    Igår gjorde jag ugnsrostad Amandine med timjan på. Vara supergott. I söndasg gjorde jag minipommes av rödskalig potatis - fast.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • maaammaaa

Jag gjorde nyligen en god äppelpaj med smuldeg på mandelnötmjöl quinoa och havreflingor. Det blev riktigt bra. Vill man kan man ersätta havreflingor med kokos. Ibland använder jag quinoa till såser det blir bra konsistens.

Svar på tråden Gluten och nu "får" man inte äta ris!?!