• Hibiskusen

Vem bestämmer hur deltid förläggs?

I föräldraledighetslagen står följande nedan. Jag undrar vad som menas med sista stycket? Kan arbetsgivaren ändå bestämma hur ledigheten ska förläggas bara de meddelar mig och facket (som jag inte är med i) 2v innan?

Varför jag undrar är för att min arbetsgivare vill ge//tvingar mig hela dagar ledigt medan jag vill sluta tidigare så jag kan hämta på dagis.

14 § Arbetstagaren skall samråda med arbetsgivaren om ledighetens förläggning och om andra frågor som rör ledigheten. Om det kan göras utan olägenhet för arbetstagaren, skall denne lägga ledighet som avses i 11 § så att verksamheten hos arbetsgivaren kan fortgå utan påtaglig störning.

Kan överenskommelse inte träffas om hur ledigheten skall tas ut vid förkortad arbetstid, skall arbetsgivaren förlägga ledigheten i enlighet med arbetstagarens önskemål, om en sådan förläggning inte medför påtaglig störning i arbetsgivarens verksamhet. Arbetsgivaren får inte utan arbetstagarens samtycke förlägga ledigheten på annat sätt än att sprida den över arbetsveckans samtliga dagar, dela upp ledigheten under arbetsdagen eller förlägga den till någon annan tid än arbetsdagens början eller slut.

Har beslut i en sådan fråga som avses i andra stycket träffats på annat sätt än enligt arbetstagarens önskemål, skall arbetsgivaren underrätta arbetstagaren och arbetstagarens lokala arbetstagarorganisation om beslutet. Detta skall om möjligt göras senast två veckor före ledighetens början. Lag (2001:143).

www.notisum.se/rnp/sls/lag/19950584.htm

• Svar på tråden Vem bestämmer hur deltid förläggs?
  • modsey
    Hibiskusen skrev 2015-10-01 18:06:05 följande:

Branschen är vården!

Njae jag får inga direkta förklaringar. Jag ska anmäla till diskrimineringsombudsmannen!

Jag har varit chef i vården och måste ändå säga att Det inte är helt lätt det där med deltidstider.

Där jag jobbade sist gick även deltidsanställda jobba sent. Det hade varit orimligt att den turen alltid vigdes till heltidsanställda.

Har ni fasta scheman ?
  • mammalovis

ag har visserligen bara arbetat inom äldreomsorgen sommartid och haft pass både dag, kväll och helg. Turerna delas ut som till vem som helst, med minst en kvällstur per vecka och vi sommarvikarier hade varannan helg, men slapp å andra sidan 12-13-timmarsturerna. Den ordinarie personalen önskar schema för en 6-veckorsperiod, men det måste ju ändå anpassas så alla turer blir tillsatta. Den enda sommarvikarien som fick lite andra tider var en mamma som var ensam om sonen på veckorna då mannen låg ute och veckopendlade, så hon var tvungen att kunna hämta innan förskolan stängde och fick nog istället fler helger, hon hade 3 helger på raken!

Så frågan är väl hur stor skillnad det är på ditt önskade schema och hur chefen har lagt det? Det spelar ju också roll hur många ni är som arbetar deltid och hur turerna är upplagda.

Hibiskusen skrev 2015-10-01 10:56:54 följande:
    Jag har full förståelse för att bara kunna sluta tidigare när det är möjligt. Alltså när verksamheten tillåter. Men i mitt fall så får jag ändå inte av chefen...... Utan chefen har själv bestämt och förlagt den förkortade arbetstiden så den passar henne, och ja, verksamheten. Dessa arbetsdagar gynnar inte mitt familjeliv alls. Facket säger att det inte görs några prövningar i såna här fall. Alltså granskas det aldrig om arbetsgivaren har rätt i att det är för verksamhetens bäst eller inte... Ingen går närmare in på det.
    Varför gynnar inte dessa dagar ditt familjeliv? Är det så att din man också jobbar oregelbundet? För det låter ju ändå som att du fått kortare arbetsdagar ändå. Annars kanske det är lättare att mannen önskar ändring av sina arbetstider om hans är mer lättjusterade än dina.

• Anonym (jobbar i vården)

Jag jobbar i vården deltid. Att jobba halva pass funkar oftast inte för verksamheten. Man kan inte ta in vikarier för halva pass. Det är inte hållbart.Kanske det går att fråga om en kollega kan jobba halva passet. ?. Man kan däremot vara ledigt flera hela dagar när man har deltid. Eftersom man snabbare kommer upp i sina timmar man ska göra.

• Maria 434
    Hibiskusen skrev 2015-10-01 18:06:05 följande:

Branschen är vården!

Njae jag får inga direkta förklaringar. Jag ska anmäla till diskrimineringsombudsmannen!

Att du inte får jobba som DU vill under din deltid är enligt mig inte diskriminering.
  • Anonym (Facklig)
    Anonym (jsla) skrev 2015-10-01 16:14:39 följande:

Tycker det är dåligt av facket att inte bry sig.

Anonym (Ibis) skrev 2015-10-01 16:52:23 följande:

Jag skulle också ta det vidare, vad är det för fack som inte stöttar sina medlemmar?

TS skriver att hen inte är med i facket, så självklart går de inte in och strider för hens sak.
  • Hibiskusen
    Maria 434 skrev 2015-10-01 20:19:38 följande:
    Att du inte får jobba som DU vill under din deltid är enligt mig inte diskriminering.
    När arbetsgivare inte främjar så att arbetsliv och familjeliv underlättas för anställda så kan DO gå in och göra en utredning kring just det.
  • Anonym (HR)
    Hibiskusen skrev 2015-10-01 21:02:56 följande:
    När arbetsgivare inte främjar så att arbetsliv och familjeliv underlättas för anställda så kan DO gå in och göra en utredning kring just det.
    Va? Nu tror jag att du har missuppfattat vad som utgör diskriminering i lagens mening. Vilken av de sju diskrimineringsgrunderna skulle detta vila på menar du?
  • Anonym (jsla)
    Anonym (Facklig) skrev 2015-10-01 20:37:09 följande:
    Anonym (Ibis) skrev 2015-10-01 16:52:23 följande:

Jag skulle också ta det vidare, vad är det för fack som inte stöttar sina medlemmar?

TS skriver att hen inte är med i facket, så självklart går de inte in och strider för hens sak.
    Sorry, jag läste fel, är hon inte med så får hon ju givetvis ingen hjälp därifrån utan får strida själv för sin sak, kanske med hjälp av en jurist.
  • Anonym (Ibis)

Det här skulle inte jag heller handlar om diskriminering, chefen skulle säkert lägga schemat likadant om det var en äldre medarbetare som sökte tjänstledigt. Jag tror inte man kan härröra det till just föräldraledigheten.
    Däremot som ett brott mot lagen om föräldraledighet eftersom det är arbetsgivaren som måste påvisa vad de avser med påtaglig störning.
    Så gå på facket igen! Det är helt klart en arbetsrättslig fråga.

• Anonym (Ibis)

Är TS inte med i facket, gå vidare till "chefens chef" eller till personalavdelningen. Det är inte alltid som chefer vet vad de får och inte får eller vad lagen säger. Då kanske någon vettig HR-person kan hjälpa till.

• Seven Costanza
    Anonym (Ibis) skrev 2015-10-05 08:19:25 följande:

Det här skulle inte jag heller handlar om diskriminering, chefen skulle säkert lägga schemat likadant om det var en äldre medarbetare som sökte tjänstledigt. Jag tror inte man kan härröra det till just föräldraledigheten.

Däremot som ett brott mot lagen om föräldraledighet eftersom det är arbetsgivaren som måste påvisa vad de avser med påtaglig störning.

Så gå på facket igen! Det är helt klart en arbetsrättslig fråga.

Jo, men om man som TS inte är med i facket så kan man ju inte förvänta sig att få någon hjälp. Det är ju därför man ska vara medlem men TS har ju valt att inte vara med.
  • Anonym (Ibis)
    Seven Costanza skrev 2015-10-05 08:22:03 följande:
    Jo, men om man som TS inte är med i facket så kan man ju inte förvänta sig att få någon hjälp. Det är ju därför man ska vara medlem men TS har ju valt att inte vara med.
    Jag skrev precis det i mitt nästa inlägg...

Svar på tråden Vem bestämmer hur deltid förläggs?