• AmIAlone

Hur länge trodde ni att det skulle ta?

Jag är 32 år och sambon och jag är nu på 8:e försöket mot ett plus. Jag vet att det inte är speciellt länge mot vissa som försökt i åratal, men jag kan ändå inte sluta tänka att något kanske inte står rätt till, speciellt när alla i ens omgivning blir gravida hipp som happ.

Men jag har en undran till er som också försöker bli gravida eller redan lyckats bli det. Min undran är om ni haft en känsla innan ni började försöka att det skulle ta sig snabbt eller lång tid? Och stämde den känslan med hur det blev sen?

Jag har alltid, eller sedan 15-årsåldern iaf, tänkt att jag nog är steril. Och inte ens nu kan jag ens föreställa mig att just JAG kan bli gravid. Det känns så himla otroligt att jag nån ska få se ett plus på en sticka, se min mage växa och sedan ligga där och föda. Nej, jag kan verkligen inte föreställa mig det...

Hur gick era tankar kring detta innan ni började försöka?

• Svar på tråden Hur länge trodde ni att det skulle ta?
  • AmIAlone
    marol skrev 2015-10-01 21:38:12 följande:

Tänker precis som dig. Att bli gravid verkar så overkligt. Kan liksom inte föreställa mig det och att det ska hända mig/oss. Det mest önskvärda men så avlägset känns det. Jag känner direkt efter äl att det inte blev något, innan är jag hoppfull och känner att det kan bli något men efteråt blir jag direkt negativ.... börjar bli typ sjuk i mina tankar nu för när jag provar kläder så föreställer jag mig hur de kläderna kan komma att sitta när jag blir gravid samt känner missunnsamhet kring andra som blir gravida, så jävla ful egenskap men fan vad det tär på mig just nu. Tar upp mina tankar hela tiden å kanske har ändå tankens kraft påverkan på så sätt att de skapar stress i kroppen som gör att man inte blir gravid. Kan inte komma på vad det kan finnas för skäl till att det inte tar sig för oss.. sorry var bara tvungen att ventilera.. å använde din tråd:)

Jag vet precis hur du känner. Jag är besatt av att läsa allt om fertilitet och dittan och dattan. Men har så himla svårt att föreställa mig att det nånsin ska gå. Jag tror på riktigt att jag skulle svimma direkt om jag fick ett plus på stickan, så osannolikt känns det.

Ibland kan jag önska att tiden gick snabbare så jag fortare kan få göra utredning och få svart på vitt att nåt är fel så jag äntligen får mina misstankar bekräftade...
  • AmIAlone
    Cyanea skrev 2015-10-02 12:55:28 följande:

Jag och maken är i år 28. Jag trodde på max ett halvår. Men Nix Nej. Efter ett års försökande ändrade jag mig till att tro att jag aldrig skulle bli gravid. Tre år tog det att lyckas, då med hjälp av IVF. Går imorgon in i v. 24 med vår lilla dotter :D 

Jag känner igen mig i det du skriver om hur du känner just nu. Det var kring 7-8:e försöket som jag verkligen började tappa hoppet om att det någonsin skulle fungera, så jag förstår att du är nedstämd och orolig. När året gått och jag fortfarande inte blivit gravid hatade jag min jävla kropp som inte kunde göra det den var skapad till. 

Sen började vi utredning, och när den var klar visade det sig att det inte var ett enda fel med min kropp. Den funkar perfekt. Däremot funkar makens spermier knappt alls, så våra chanser på egen hand är nästan noll. Dock var vi goda kandidater för IVF. 

Jag tycker så här (och ursäkta att jag tycker något alls om något jag inte har att göra med): börja inte oroa dig för mycket redan nu. Lägg inte tid på att spekulera i om du är "steril"/infertil etc., för än så länge finns inga skäl att tro det. Än så länge har ni inte försökt längre än normalt (även om jag förstår hur frustrerande det är, men det är en annan femma). Börja inte med massor med tillskott och annat för att "öka chanserna", för det finns inga belägg för att det faktiskt gör det. Fortsätt bara att försöka som du gör nu. 

När året gått, ja då kan du börja oroa dig om du vill. Du kommer liksom att ha så enormt gott om tid att oroa dig när det väl pekar på att det kan finnas problem och det är helt onödigt att börja redan nu och slösa bort dina sista månader i "lyckligt ovetande". Det är mycket lättare sagt än gjort, jag vet, men har man som några av oss här gjort försökt i flera år så tänker man tillbaka på de där månaderna i början som man slösade på att vara olycklig över något man ändå inte kunde påverka. Det kommer en tid senare när du kan göra något åt det, men det är inte nu, så luta dig tillbaka och skjut upp oron till senare när den eventuellt kan vara till användning. 

Sen är det få problem de inte kan hjälpa en med inom fertilitetsvården. Det mesta går att lösa. Titta på oss, som sagt, som fick en usel prognos på att försöka själva men som ändå lyckats med hjälp. 

Lycka till :) 

Tack för ditt svar, det ger mig hopp och får mig att slappna av lite. Men det är så himla svårt att inte oroa sig.

De första försöken var på något sätt jobbigare, nu när mensen kommer tänker jag mer "ja, vad trodde jag egentligen?"
  • Cyanea
    AmIAlone skrev 2015-10-02 15:39:17 följande:
    Tack för ditt svar, det ger mig hopp och får mig att slappna av lite. Men det är så himla svårt att inte oroa sig.

De första försöken var på något sätt jobbigare, nu när mensen kommer tänker jag mer "ja, vad trodde jag egentligen?"
    Det är klart. Det är nog omöjligt att inte göra det, så jag vet att det mest bara är ord när jag skriver till dig att försöka ta det lugnt. Jag tog det inte alls lugnt, men eftersom jag ångrar det så här i efterhand kan jag inte låta bli att åtminstone ge det ett försök med dig ;) 

Man oroar sig för att det är så mycket att förlora. Men jag tror att du precis gått in i den värsta perioden. Det allra värsta är just när man blir så cynisk och tror att det aldrig kommer att hända och inte ens blir förvånad, utan bara mer och mer bitter. 
    AmIAlone skrev 2015-10-02 15:35:17 följande:
    Jag vet precis hur du känner. Jag är besatt av att läsa allt om fertilitet och dittan och dattan. Men har så himla svårt att föreställa mig att det nånsin ska gå. Jag tror på riktigt att jag skulle svimma direkt om jag fick ett plus på stickan, så osannolikt känns det.

Ibland kan jag önska att tiden gick snabbare så jag fortare kan få göra utredning och få svart på vitt att nåt är fel så jag äntligen får mina misstankar bekräftade...
    Det känns omöjligt, men lita inte på att den känslan har någon som helst grund. Jag inte bara trodde utan visste att det aldrig skulle gå, men så fel jag hade tack och lov. Men det är som i triss-reklamen (fast med betydligt högre sannolikhet ;) ) - Plötsligt händer det, och då är det verkligt. 

Det är himla skönt när man vet vad som krånglar. Jag blev så sjukt lättad över att vi fick en diagnos. Jag vet att varje månad kommer vara kämpig tills något händer, men jag hoppas ändå att du kommer klara det bättre än jag gjorde och kunna släppa det i perioder åtminstone. Det mesta talar för att det kommer gå en vacker dag, den stora frågan är hur långt fram i framtiden det kommer ske och på vilket sätt. Men ge inte upp hoppet om att det kommer gå, det är ganska få som aldrig lyckas.
  • Frutopia

Jag har en diagnos som jag inte vet så mycket om när det gäller chanser till barn. Fram till ett år sedan var graviditet en omöjlighet ( Läkaren gav mig besked att aldrig kunna få barn naturligt vid 18-års ålder) 

Att jag sitter här 5+0 och är gravid efter första IVF ( 1 år efter remiss skrivning) så är jag helt mållös. jag gick in IVF med tanken att detta kommer troligtvis inte gå, läkaren själv var inte helt säker med att försöka ens stimulera mina stockar. 

Jag hade sett framför mig minst 1-2 år och hade liksom förberett mig för det, inte att det kunde bli så mycket tidigare än så.

• Anonym (Småland)

Jag har lätt för att bli gravid. Men haft problem med att behålla tyvärr. Vi började bebisverkstaden för nästan exakt ett år sedan (slutet av okt 2014). Blev gravid direkt men missfall i v.10. Blev gravid igen i april och när jag i somras glad i hågen åkte på kub-ul konstaterade de ett ma i v.10. Samma vecka... Så idag, som sagt nästan exakt ett år sedan vi började, har jag nu plussat igen. Men känner knappt någon glädje. Är mest rädd och orolig. Blir det missfall igen blir det utredning.

Alla har ju olika erfarenheter och önskemål, men om jag måste välja mellan pest och kolera, hade jag alla gånger valt att hellre ha svårt för att bli gravid. Missfall gör så jävla ont och man är så otroligt ledsen. Visst kändes mensen som kom efter missfallen som ett hån, men hellre det än detta lidande med vul som visar sprattlande bebis och sen är det bara slut och man slänger bilderna man fått med sig och alla planer man hunnit göra bara går upp i rök.

Oj vad hemskt detta blev. Men så gick jag in i depression också efter sista missfallet. Fick en total chock på kub. Bara som en liten förklaring till min nedstämdhet.

• AmIAlone
    Anonym (Småland) skrev 2015-10-02 16:26:09 följande:

Jag har lätt för att bli gravid. Men haft problem med att behålla tyvärr. Vi började bebisverkstaden för nästan exakt ett år sedan (slutet av okt 2014). Blev gravid direkt men missfall i v.10. Blev gravid igen i april och när jag i somras glad i hågen åkte på kub-ul konstaterade de ett ma i v.10. Samma vecka... Så idag, som sagt nästan exakt ett år sedan vi började, har jag nu plussat igen. Men känner knappt någon glädje. Är mest rädd och orolig. Blir det missfall igen blir det utredning.

Alla har ju olika erfarenheter och önskemål, men om jag måste välja mellan pest och kolera, hade jag alla gånger valt att hellre ha svårt för att bli gravid. Missfall gör så jävla ont och man är så otroligt ledsen. Visst kändes mensen som kom efter missfallen som ett hån, men hellre det än detta lidande med vul som visar sprattlande bebis och sen är det bara slut och man slänger bilderna man fått med sig och alla planer man hunnit göra bara går upp i rök.

Oj vad hemskt detta blev. Men så gick jag in i depression också efter sista missfallet. Fick en total chock på kub. Bara som en liten förklaring till min nedstämdhet.

Åh, ditt inlägg fick mig tårögd. Jag kan inte ens tänka mig hur du måste må och vilken oro du måste känna. Jag önskar av hela mitt hjärta att det går vägen för er nu. <3

Jag har tänkt den "förbjudna" tanken några gånger, att jag hellre blir gravid och får missfall än att aldrig bli gravid. Jag skäms över att jag tänker så när jag läser inlägg som ditt, men jag kan inte hjälpa det...
  • Anonym (Småland)

Som sagt, alla har vi olika erfarenheter och önskemål. Jag skulle inte önska min värsta fiende det jag gått igenom. Missfall tidigt är ju som en kraftig mens med lite mer smärta än vanligt, men missfall i v.10 gör ont. Dessutom är man helt förkrossad. Jag vågar inte tänka på hur hemskt det måste vara med ännu senare missfall...

• Anonym (fd kämpare)

Jag har alltid tänkt att jag nog är steril, men trodde ändå att jag skulle bli gravid direkt.
    Hade lite ångest för att det skulle ta sån tid innan vårt hus blev klart och funderade allvarligt på att vänta med att försöka tills det var dags att flytta in
    När sonen äntligen föddes efter 2,5 år och två mf hade vi bott i huset i 1,5 år...

Jag tror att det är vanligt att man är lite orolig för att något är fel. Man hör så mycket om andra som blir gravida trots skydd men man blir det inte själv och börjar undra... Särskilt om man är 30+ innan man börjar försöka.

När det var dags för syskon hade jag passerat 40 och var beredd på att det inte skulle bli något alls, då blev jag gravid på första försöket. Det slutade iofs i MA men sen blev jag gravid med lillasyster på första försöket efter skrapning.

Det är jättesvårt, men FÖRSÖK att inte stressa upp dig. De allra flesta som vill ha barn får det så småningom på ett eller annat sätt.
    Lycka till!

• Anonym (fd kämpare)
    AmIAlone skrev 2015-10-02 16:38:04 följande:
    Jag har tänkt den "förbjudna" tanken några gånger, att jag hellre blir gravid och får missfall än att aldrig bli gravid. Jag skäms över att jag tänker så när jag läser inlägg som ditt, men jag kan inte hjälpa det...
    Fast det stämmer ändå på något sätt. Tar det tid att bli gravid så suger det verkligen att förlora graviditeten direkt, men det känns ändå bra att veta att man KAN bli gravid.
    Jag har fått ett tidigt MF, en ofostrig graviditet och ett MA. Och två fantastiska barn
  • amalie79

Med exet fick vi aldrig till det, försökte något år eller två innan vi gick isär, av andra orsaker.

Sedan levde jag ensam länge tills jag träffade min sambo för tre år sedan. Vi skyddade oss typ första halvåret sedan lät vi det vara- händer det så händer det. Det hände i mars så typ två år då!

Jag har troligen inte ägglossning varje månad- har alltid haft oregelbunden mens.

Min sambo har två barn sedan innan som blivit till utan planering på första försöket, trots att deras mamma hade hypotyreos och var kraftigt överviktig, så hans fertilitet var det ingen tvekan om:)

Även min fd fick barn efter vi bröt upp så antagligen är det jag som tar tid på mig- men nu är jag gravid och vill bara ha detta barnet så tänker inte forska vidare i det:) skillnad om man önskat syskon sen!

• Jemp
    Jag är bara jag skrev 2015-10-01 19:37:13 följande:

Jag tänkte att det kunde ta dryga året kanske med tanke på min ålder-jag var 37. Det har hittills tagit 9 år, men om barnet jag bär lever så blir det bebbe till våren.   8  månader är dock helt normalt att det kan ta. Extremt få är dessutom sterila utan har man svårt är man i så fall oftast infertil. Det räknas man som först när det gått 1,5 år och dit hör 10%.

Vad är skillnaden mellan steril och infertil?
  • Gweny

När vi började försöka, hade jag en känsla att det inte kommer bli lätt. Så började läsa på om pergotime och ivf.

Tyvärr fick jag rätt. Vi har försökt nu i 2,5 år och är i IVF-svängen nu.

• Stella was a diver

Eftersom jag blev oplanerat gravid som yngre (slutade i missfall) så trodde jag att det skulle gå inom ett år i alla fall. Men det tog sex år och flera IVF-försök innan jag blev gravid. Började tänka att jag aldrig skulle få något barn, så nu sitter jag här gravid och är fortfarande förvånad i v 31.

• KattenH81

För oss tog det två år att bli gravida med dottern som föddes i jan 2014. Detta efter utredning, 5 behandlingar m pergotime och sen ivf (långa cykeln). Då tog d på första försöket! Helt sjuk känsla! Hade ju aldrig sett röken av ett andra streck!

Runt försök 7-9 kände jag också hopplöshet o tog strax därefter kontakt m vården för min känsla var att d inte skulle funka utan hjälp. Så första möte var i mars fastän det eg var i maj vi hade försökt 1 år. Maj året efter blev jag gravid.

Har inte kört m några skydd sen dottern kom. För två veckor hände de galnaste hittills- plus! På egen hand! Hoppas denna gynnare stannar!

Stort lycka till! Vill bara trösta dig med att ivf- klinikerna är grymt bra! Det kommer gå till sist!

• Jag är bara jag
    AmIAlone skrev 2015-10-02 15:27:11 följande:
    Grattis till graviditeten! :) Har läst flera inlägg av dig i de gamla trådarna i detta delforum och undrat hur det gick till slut.
    Tack! Vi ropar dock inte hej än,har inte gjort VUL än...
  • Jag är bara jag
    Jemp skrev 2015-10-02 20:29:30 följande:
    Vad är skillnaden mellan steril och infertil?
    Steril= noll chans att bli gravid på egen hand. Kan bero på usla egna ägg,avsaknad av egna ägg eller egna spermier eller kanske ö.h.t om nåt är fel på livmodern eller totalt stopp i äggledarna. Infertil= lägre chans att bli gravid spontant eller kanske måste till IVF.
  • straw2008

Bara för att jag blivit gravid snabbt o lätt betyder det inte att jag inte upplevt barnlöshet på nära håll. Kan vara mkt jobbigt att ens bästa vän eller syskon "gör slut" då man blir gravid o de är barnlösa.

Perspektiv vänner.

Hon frågade o jag svarade, hade det varit bättre om alla som försökt i 10 år svarade.

I kinamockaskogen.....
  • Cyanea
    AmIAlone skrev 2015-10-02 16:38:04 följande:
    Åh, ditt inlägg fick mig tårögd. Jag kan inte ens tänka mig hur du måste må och vilken oro du måste känna. Jag önskar av hela mitt hjärta att det går vägen för er nu. <3

Jag säger inte att det är så här för alla, men i mitt fall var jag överlycklig trots missfall (fick ett i typ mars, försöket innan nuvarande graviditet blev till). Det tärde mer på mig att aldrig lyckas och ständigt gå omkring och tro att min kropp inte klarade att ens bli gravid. När det väl tagit sig en gång tändes ljuset i tunneln för mig och jag började hoppas för första gången. 

Småland - jag menar inte att säga emot, för det är säkert väldigt individuellt vad man tycker är värst. Jag tror bara att barnlöshet oavsett orsak alltid gör fruktansvärt ont. Jag vet inte om något är värre än det andra. För mig var det tyngre med att aldrig ens plussa än missfall, men det kan säkert vara tvärtom för andra.
Svar på tråden Hur länge trodde ni att det skulle ta?