• phelangie

Hundadoption gatuhund

Är det någon som vet vart man kan adoptera en riktig gathund?

Jag menar, jag har kollat runt i ca en timme nu och fällt många många tårar. Men trots att jag skulle vilja adoptera ALLA hundar, även dom som ser ut att redan ha det rätt så bra(men vad vet jag), så vill jag verkligen mest av allt adoptera en hund som verkligen har det pest.

Jag vill ha en hund som svultit, kämpat för sitt liv och haft det riktigt riktigt tufft helt enkelt. Jag vill ge en sådan hund ett hem och älska den i all evighet.

Men jag kan inte hitta det någonstans... Någon som har någon erfarenhet eller bara vet vart dessa hundar finns?

• Svar på tråden Hundadoption gatuhund
  • Anonym (ta en)

Ska du ta omplacering från ett annat land så tycker jag du ska välj hund från ett land där det inte finns sjukdomar som kan drabba hunden(som vi inte har här). Dvärgbandmask, leishmania, hjärtmask är exempel. Jag tror t ex Irland inte har lika mycket sjukdomar som de sydeuropeiska men jag är inte helt säker.  

Även om det finns seriösa organisationer så är det väldigt svårt att veta vilka man ska lita på. Det kan också vara svårt att få en korrekt diagnos även om hunden är undersökt och vet. besiktad. Leishmania är svårt att diagnostisera och det har förekommit fall både i Sverige och Finland att importerade hundar burit på sjukdomen. 
    Att det förekommit veterinärer som ljugit vid besiktning i Spanien (eller vilket land det nu var) gör ju att det inte känns helt betryggande, heller. 

Jag hade sökt mig till t ex hundar utan hem som andra skrivit, jag tror de är bland de mer seriösa. 

Dock måste du förstå att dessa hundar ofta har väldigt mycket problematik bakom sig och det kan krävas oerhört mycket från dig att hjälpa dem. Det är då viktigt att du förstår hur en hund fungerar och vad den har för behov, annars har du inte hjälpt hunden i slutändan ett dugg. 

• phelangie
    anidue skrev 2015-10-01 22:23:46 följande:

förresten tror att det finns vovvar som inte är med på sidan som går på speciell kost och så och kämpar mellan liv och död

och så har jag en på jour nu som blev påkörd när han var tre månader så hans ena baktassen är kortare och ingen vill ha honom pga det!

Usch... tårarna rinner. Jag vill ha honom!! :(
  • phelangie
    Fennyxx skrev 2015-10-01 22:23:37 följande:

Asdumt att skaffa en gathund. På grund av att idioter tagit in smittade gathundar kan man inte plocka blåbär längre eftersom vi fått in dvärgbandmask. Köp en frisk hund i stället och skänk några tusenlappar till unhcr eller läkare utan gränser om du vill känna dig god.

Asdumt? Så du vill hellre att oskyldiga djur dör i massor än att du ska få käka lite blåbär?
  • phelangie
    Aniiee skrev 2015-10-01 22:45:45 följande:

Jag kan ta honom =P Eller, jag önskar att jag kunde ta honom, men vi har redan 4 hundar, så en femte kanske är lite för många.... Dessutom har vi bara tikar....

Nej, du TS, du ska nog inte ha en hund, med de kraven. Det låter lite som att du vill ha en leksak som du kan rädda, snarare än att du vill ha en hund som du kan jobba med....

Jag har haft hund hela mitt liv.. jag vet hur man tar hand om hundar så varför skulle jag inte kunna ha hund?

Vad ska jag med en leksak att rädda till? Förstår inte hur du fick den uppfattningen av mitt inlägg.
  • phelangie
    Jemp skrev 2015-10-02 01:35:30 följande:

Varför?

Du vill ha en hund som inte alls är van vid det liv du vill ge den och därmed lär ha väldigt svårt att anpassa sig. Vilket innebär att du kan få problem med rädslor, agressioner etc. Och inte alls vet vilken aktivitetsnivå hunden har och vad den kommer kräva av dig. 

I tillägg till det riskerar du att ta in sjukdomar till Sverige som vi jobbar för att undvika. 

Varför?

Visst att det inte är lätt, långt i från faktiskt. Jävligt tidskrävande och kanske näst intill omöjligt men det går och är jävligt värt det? Varför ens göra någonting åt någonting som är fel i världen? Det är riskabelt och tidskrävande alltihopa. Dålig inställning tycker jag.
  • phelangie
    Anonym (Nej) skrev 2015-10-02 07:31:28 följande:

Hade inte tagit en sådan hund. Min väninna har en och det är hur mycket jobb som helst. Efter två år är den fortfarande inte säker att ta med ut bland folk, eller hem till någon, eller när man kommer hem till dem. Då har den ändå inte levt på gatan utan i hundhägn, hittades i container som valp.

Den är fullt frisk annars och det kollade man via den organisationen iaf. Men det är ett jäkla slit med den hela tiden!

Stackars hund.

Jo det är mycket jobb men värt det!
  • Anonym (ta en)
    phelangie skrev 2015-10-24 17:21:16 följande:
    Jag har haft hund hela mitt liv.. jag vet hur man tar hand om hundar så varför skulle jag inte kunna ha hund?

Vad ska jag med en leksak att rädda till? Förstår inte hur du fick den uppfattningen av mitt inlägg.
    Eftersom det är ett stort ansvar och du verkar inte riktigt veta varför du vill ha en hund. 
    Att du vill hjälpa hundar är en jättebra anledning till att göra det, men du ska också förstå vad det innebär att ta en sådan hund.

De brukar ofta ha en massa outredd problematik, eftersom de inte växt upp optimalt. 
  • Aniiee
    Anonym (ta en) skrev 2015-10-24 17:27:51 följande:
    Eftersom det är ett stort ansvar och du verkar inte riktigt veta varför du vill ha en hund. 
    Att du vill hjälpa hundar är en jättebra anledning till att göra det, men du ska också förstå vad det innebär att ta en sådan hund.

De brukar ofta ha en massa outredd problematik, eftersom de inte växt upp optimalt. 
    Du hann före. Precis av den anledningen skrev jag som jag skrev.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • phelangie

Jag älskar hundar, av hela mitt hjärta. Alltid haft en fyrbent vän i mitt hem sen barnsben och det känns väldigt konstigt att inte ha det nu. Jag har tänkt skaffa hund ett bra tag men det har inte blivit av för jag har inte hittat rätt. Men sen tänkte jag efter en kväll och tänkte att det är bättre att hjälpa & rädda en hund än att skaffa en som ändå kommer få ett bra hem, eftersom dom är hälsosamma och friska, glada hundar.

Jag förstår inte varför jag måste förklara mig varför jag vill ha en hund och komma med anledningar, det var inte mina anledningar jag ville ha hjälp med. Det var vart jag kan hitta en hund som behöver ett hem, på riktigt.

• Aniiee
    phelangie skrev 2015-10-24 18:06:00 följande:

Jag älskar hundar, av hela mitt hjärta. Alltid haft en fyrbent vän i mitt hem sen barnsben och det känns väldigt konstigt att inte ha det nu. Jag har tänkt skaffa hund ett bra tag men det har inte blivit av för jag har inte hittat rätt. Men sen tänkte jag efter en kväll och tänkte att det är bättre att hjälpa & rädda en hund än att skaffa en som ändå kommer få ett bra hem, eftersom dom är hälsosamma och friska, glada hundar.

Jag förstår inte varför jag måste förklara mig varför jag vill ha en hund och komma med anledningar, det var inte mina anledningar jag ville ha hjälp med. Det var vart jag kan hitta en hund som behöver ett hem, på riktigt.

Jag förstår att du älskar hundar, och jag vet hur tråkigt det är att inte ha hund om man är van vid det. Och jag förstår även tanken att vilja rädda en hund. Men det du inte förstår är att du låter extremt naiv och ung som vill rädda en gathund och behandla den som en leksak, för det är så du framställer det i TS. Du verkar inte alls ha tänkt på hur det är att ta en hund från ett hundstall, vare sig det har varit en gathund på några år (som du vill ha i din TS), en valp född på ett hundstall eller ens en övergiven eller bortlämnad familjehund. Det är inte en leksak och att ta hand om en är ingen dans på rosor. Det kräver oerhört mycket jobb och tid och tålamod, och har du riktig otur även massor med pengar. MASSOR med pengar. och jobb, och tid och tålamod. 

Om du skulle köpa en hund som du beskriver i din TS så kommer du få en hund som du ALDRIG kommer kunna lämna ensam, en hund som kommer vakta mat och hugga efter dig när du kommer med skålen, eller ska ta den, en hund som kommer vakta ben och leksaker. Du kommer aldrig kunna ha hunden lös, du kommer aldrig kunna ta hem vänner. Hunden kommer aldrig lita på dig och du kommer aldrig kunna lita på hunden. DET är vad du skriver att du vill ha och det är det man får om man tar en svältande gathund. I värsta fall. 

Du vill rädda en hund. Mitt tips: Börja jobba på ett hundstall. Så kanske du får lite perspektiv.....
  • Aniiee

Du är helt enkelt för ung och naiv för att rädda en hund.

• Fennyxx
    phelangie skrev 2015-10-24 17:18:15 följande:

Asdumt? Så du vill hellre att oskyldiga djur dör i massor än att du ska få käka lite blåbär?

Om din missriktade omsorg innebär att människor och andra djur här blir smittade av livsfarliga parasiter så ja, då vill jag hellre att de djuren stannar i Spanien eller Rumänien och avlivas om de lider. Det finns massor av bra sätt att vara djurvän, att importera sjuka smittspridande hundar är inte ett av dem.
  • Anonym (sos)
    Aniiee skrev 2015-10-24 18:22:54 följande:

Jag förstår att du älskar hundar, och jag vet hur tråkigt det är att inte ha hund om man är van vid det. Och jag förstår även tanken att vilja rädda en hund. Men det du inte förstår är att du låter extremt naiv och ung som vill rädda en gathund och behandla den som en leksak, för det är så du framställer det i TS. Du verkar inte alls ha tänkt på hur det är att ta en hund från ett hundstall, vare sig det har varit en gathund på några år (som du vill ha i din TS), en valp född på ett hundstall eller ens en övergiven eller bortlämnad familjehund. Det är inte en leksak och att ta hand om en är ingen dans på rosor. Det kräver oerhört mycket jobb och tid och tålamod, och har du riktig otur även massor med pengar. MASSOR med pengar. och jobb, och tid och tålamod. 

Om du skulle köpa en hund som du beskriver i din TS så kommer du få en hund som du ALDRIG kommer kunna lämna ensam, en hund som kommer vakta mat och hugga efter dig när du kommer med skålen, eller ska ta den, en hund som kommer vakta ben och leksaker. Du kommer aldrig kunna ha hunden lös, du kommer aldrig kunna ta hem vänner. Hunden kommer aldrig lita på dig och du kommer aldrig kunna lita på hunden. DET är vad du skriver att du vill ha och det är det man får om man tar en svältande gathund. I värsta fall. 

Du vill rädda en hund. Mitt tips: Börja jobba på ett hundstall. Så kanske du får lite perspektiv.....

Ehh. I allra allra värsta fall ja. 99% kommer inte att bete sig så. Många har problem och man bör absolut vara beredd på att risken är förhöjd med gatuhundar. Men gatuhundar brukar vara helt fantastiska och eventuella problem kan man träna bort. Du pratar om problem som om dom vore absoluta.
  • Aniiee
    Anonym (sos) skrev 2015-10-24 22:40:58 följande:
    Ehh. I allra allra värsta fall ja. 99% kommer inte att bete sig så. Många har problem och man bör absolut vara beredd på att risken är förhöjd med gatuhundar. Men gatuhundar brukar vara helt fantastiska och eventuella problem kan man träna bort. Du pratar om problem som om dom vore absoluta.
    Min poäng är att det krävs jättemycket jobb med en gathund. Och nej, det är inte 1% av alla gathundar som räddas som har problem. Snarare 75-80%. Är man beredd att jobba extra mycket med en hund och vet vad man tar sig an så kan även gathundar bli toppenhundar.  Hur som haver så är det inte ett jobb som en 18-åring har mogenhet och erfarenhet att ta sig an, särskilt inte så som TS skriver och förhåller sig till det hela. TS gör inte ett seriöst intryck, och det har säkert en hel del med TS älder och livet i skyddad verkstad i svergie att göra. Hon vill rädda en hund, men hon verkar inte ha den minsta tanke på hur det ska gå till. Inte ett ord om hur TS tänker lösa livet med en hund som kommer ha extra tid och sällskap, om inte hela livet, så i alla fall en lååååååång tid.

Och, ja, jag uttrycker mig ganska hårt, men det är för att jag vill att TS ska tänka till, läsa på  och veta vad hon gör innan hon ställer till sitt egna liv och livet på en oskyldig hund.

Jag ser stora paralleller mellan TS i denna tråd och en annan, ännu yngre TS i en annan tråd för ett år sedan. Den andra TS är numera hundägare, men mellan hennes första tråd och den när hon väl köpte sin hund hade hon växt något enormt. Jag hoppas absolut att TS i denna tråd kan göra samma resa mellan den här tråden och köpet av en hund, vare sig det är en från en svensk kennel, svenskt hundstall eller ett hundstall utomlands. 
Svar på tråden Hundadoption gatuhund