Anonym (sos) skrev 2015-10-24 22:40:58 följande:
Ehh. I allra allra värsta fall ja. 99% kommer inte att bete sig så. Många har problem och man bör absolut vara beredd på att risken är förhöjd med gatuhundar. Men gatuhundar brukar vara helt fantastiska och eventuella problem kan man träna bort. Du pratar om problem som om dom vore absoluta.
Min poäng är att det krävs jättemycket jobb med en gathund. Och nej, det är inte 1% av alla gathundar som räddas som har problem. Snarare 75-80%. Är man beredd att jobba extra mycket med en hund och vet vad man tar sig an så kan även gathundar bli toppenhundar. Hur som haver så är det inte ett jobb som en 18-åring har mogenhet och erfarenhet att ta sig an, särskilt inte så som TS skriver och förhåller sig till det hela. TS gör inte ett seriöst intryck, och det har säkert en hel del med TS älder och livet i skyddad verkstad i svergie att göra. Hon vill rädda en hund, men hon verkar inte ha den minsta tanke på hur det ska gå till. Inte ett ord om hur TS tänker lösa livet med en hund som kommer ha extra tid och sällskap, om inte hela livet, så i alla fall en lååååååång tid.
Och, ja, jag uttrycker mig ganska hårt, men det är för att jag vill att TS ska tänka till, läsa på och veta vad hon gör innan hon ställer till sitt egna liv och livet på en oskyldig hund.
Jag ser stora paralleller mellan TS i denna tråd och en annan, ännu yngre TS i en annan tråd för ett år sedan. Den andra TS är numera hundägare, men mellan hennes första tråd och den när hon väl köpte sin hund hade hon växt något enormt. Jag hoppas absolut att TS i denna tråd kan göra samma resa mellan den här tråden och köpet av en hund, vare sig det är en från en svensk kennel, svenskt hundstall eller ett hundstall utomlands.