• Aniiee

Chokladbuffé

Visste inte riktigt var jag skulle göra av den här, men.... here goes.

En av mina bästa väninnor ska gifta sig i december, jag är bjuden både på bröllopet och på möhippan. Bruden en stillsam tjej som inte tycker om jippon på det sättet, så det kommer mer bli tjejdag/kväll med mat, vin, godis, dåliga filmer och en massa tjatter, snarare än springa runt och göra mer eller mindre taskiga grejer. Nu har en av de andra tjejerna (som är mer hands on på att arrangera möhippan, då de bor i samma land) frågat om jag kan göra en chokladbuffé som vi kan äta av under dagen/kvällen. Jag kände genast "självklart", och sa ja. Tjejen och de två andra som fixar önskar att chokladbuffén på något sätt representerar bruden och oss väninnor, och eftersom vi har rest en del i olika konstellationer med bruden så tänker jag mig att var och en av oss får representera ett land bruden har varit i med en (eller flera) av oss, och smaksätta choklad (praliner, tryfflar och/eller glass, tänker jag) efter varje land. Vi är 12 stycken, inklusive. bruden (som älskar choklad nästan lika mycket som jag. Men bara nästan =P)

Nu till min fråga: Är min idé bra? Är jag helt knäpp som tar på mig det här? Eller är det bara att köra? 

Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Svar på tråden Chokladbuffé
  • Aniiee
    PassionE skrev 2015-10-03 15:55:18 följande:

När jag var i Brasilien så var det acai som var det hetaste. Så det är mitt tips gällande Brasilien! Jag har sett det mer och mer i Sverige efteråt, så det är möjligt att det går att få tag på här nu. Detta receptet tycker jag verkar spännande: alittleinsanity.com/raw-chocolate-acai-bowl-recipe/

Coolt. 

Jag måste erkänna att jag inte är så haj på brasilien och deras mat... =P Men den måste ju undersökas närmare =)
  • husetsfru

Sverige, lingon. Syster min gör nån sorts lingon choklad paj som är asgod. Värt att googla?

(Just nu håller hon i barnkalas så jag vill inte störa)

• HäckHäxan

Jag tycker det låter som en kalasbra ide. Chokladmoussen inom mig hade älskat det

Frågan är vad du tänker. Saker gjorda av olika choklad? Vad för saker? Tryfflar kan man ju göra mängder av både med vanlig mörk choklad men även av ljus choklad. Har ett recept på kardemummatryfflar med vit choklad i som jag älskar men även andra. Jag guider många såna till min 35 års dag i början av året. Fanns iaf någon för alla även om alla inte älskade alla så att säga.

Om jag någon gång mer gör tryfflar sådär så skall jag göra dem mycket mindre. De blir så mäktiga annars och jag älskar att kunna smaka på allt utan att för den delen bli mätt alls. Så mini tryfflar är en god ide där.

• snedtak
    Aniiee skrev 2015-10-03 15:44:06 följande:

I'm back!

Jag fick följande lista på länder/platser. 

Egypten (mandlar? Andra nötter, kanske?....)
    Texas (fuska med texas fudge? =P)
    Florida (ehh.... citrus?)
    Australien (eh....... eh............... huh?)
    Portugal (tänker spontant custard, men... i choklad? hmm....)
    Kina (.....)
    Brasilien (avokado? eller nåt...)
    Spanien (kola/karamell?)
    Indien (kardemumma? rosor?)
    Sverige (eh..... lingon. Eller saltlakrits....)
    Italien (basilika och limoncello. Eller nåt...)
    Mexico (chili?)

(ok, allt det där var extremt spontant och ogenomtänkt Solig)

Och kanske någon likör eller nåt här och där... =P

Ös på med förslag. 

Mina förslag:
    Australien - eukalyptus (tänker att det borde funka lite som mint) eller choklad-vegemite
    Spanien - saffran. alt. sherry kanske
    Kina - te, typ Earl grey
    Florida = apelsin (Sunshine state med apelsinen på)
    Sverige - om du vill ha fler alternativ så finns hjortron också

Mexiko+chili tycker jag låter klockrent!

Vilken form allt ska ha vet jag dock inte. Tänker att det kan vara trevligt med en blanding av praliner, tryffel, florentiner/hårda kex, mousse osv.
  • Aniiee
    husetsfru skrev 2015-10-03 16:11:15 följande:

Sverige, lingon. Syster min gör nån sorts lingon choklad paj som är asgod. Värt att googla?

(Just nu håller hon i barnkalas så jag vill inte störa)

Smart. Jag tror jag också har ett recept på lingonchokladpaj. Ska leta lite =P
    husetsfru skrev 2015-10-03 16:23:52 följande:

F.ö låter det som drömmöhippan :)

Visst gör det =)
  • Aniiee
    HäckHäxan skrev 2015-10-03 16:14:14 följande:

Jag tycker det låter som en kalasbra ide. Chokladmoussen inom mig hade älskat det

Frågan är vad du tänker. Saker gjorda av olika choklad? Vad för saker? Tryfflar kan man ju göra mängder av både med vanlig mörk choklad men även av ljus choklad. Har ett recept på kardemummatryfflar med vit choklad i som jag älskar men även andra. Jag guider många såna till min 35 års dag i början av året. Fanns iaf någon för alla även om alla inte älskade alla så att säga.

Om jag någon gång mer gör tryfflar sådär så skall jag göra dem mycket mindre. De blir så mäktiga annars och jag älskar att kunna smaka på allt utan att för den delen bli mätt alls. Så mini tryfflar är en god ide där.

Har ingen riktig plan än. Just nu spånar jag mest idéer. Så allt mellan himmel och jord, ös på bara. Dock inga trevåningarstårtor. Det kan bli lite jobbigt att frakta =P
  • Aniiee
    snedtak skrev 2015-10-03 16:23:56 följande:
    Mina förslag:
    Australien - eukalyptus (tänker att det borde funka lite som mint) eller choklad-vegemite
    Spanien - saffran. alt. sherry kanske
    Kina - te, typ Earl grey
    Florida = apelsin (Sunshine state med apelsinen på)
    Sverige - om du vill ha fler alternativ så finns hjortron också

Mexiko+chili tycker jag låter klockrent!

Vilken form allt ska ha vet jag dock inte. Tänker att det kan vara trevligt med en blanding av praliner, tryffel, florentiner/hårda kex, mousse osv.
    Bra förslag =P Eukalyptus var smart. Hoppas det går att få tag i.

Former blir det nog lite blandat. 
  • HäckHäxan
    Aniiee skrev 2015-10-03 16:29:19 följande:
    Har ingen riktig plan än. Just nu spånar jag mest idéer. Så allt mellan himmel och jord, ös på bara. Dock inga trevåningarstårtor. Det kan bli lite jobbigt att frakta =P
    Haha jag lovar.

Du kan ju även göra dajm som du doppar i olika choklader allt från mörk choklad med apelsinsmak till havssalt chili osv. Tryfflarna med chili choklad älskade jag men så älskar jag mörk choklad med chili i också haha

Olika choklader med puffat ris i typ lägg dem i knäckformar en färg för varje smak kanske?

Små bounty med olika choklad på samma sak med snickers osv.

Egengjord nutella med kex till. Även nutellan kan man ju göra olika och ändra smak i. Typ använda olika nötter osv.
  • Vanilla ice queen

Sjukt kul ide! Bidrar med tips ang Portugal. Tänker direkt på créme katalana eller créme brule (hur det nu stavas).

• Aniiee

Tack för förslag. Plitar ned lite.....Solig

• PassionE
    Aniiee skrev 2015-10-03 16:05:04 följande:

Coolt. 

Jag måste erkänna att jag inte är så haj på brasilien och deras mat... =P Men den måste ju undersökas närmare =)

Feijoada är en populär rätt med svarta bönor. Överlag var det mycket ris och svarta bönor. Och choklad och svarta bönor går väl rätt bra ihop? Tipset med dulce de leche var också bra :) churros fyllda med dulce de leche, doppade i choklad kanske? Men å andra sidan har jag inget minne av att jag åt churros i Brasilien... Nä nu babblar jag bara. Jätteroligt tema på hippa i alla fall, och många kul idéer!
  • Vanilla ice queen
    PassionE skrev 2015-10-03 19:34:51 följande:
    Feijoada är en populär rätt med svarta bönor. Överlag var det mycket ris och svarta bönor. Och choklad och svarta bönor går väl rätt bra ihop? Tipset med dulce de leche var också bra :) churros fyllda med dulce de leche, doppade i choklad kanske? Men å andra sidan har jag inget minne av att jag åt churros i Brasilien... Nä nu babblar jag bara. Jätteroligt tema på hippa i alla fall, och många kul idéer!
    Ja man kan ju göra brownies på svarta bönor och det blir faktiskt jättegott! Bra ide
  • flygrl

Jag märker att jag inte e på samma nivå som ni andra i tråden så mitt bidrag blir blygsamt. Latinamerika vet jag lite om då mina föräldrar kommer därifrån fast inte Brasilien så nån expert är jag inte. Guava förekommer över stora delar av Latinamerika och har en härlig smak. Kan säkert användas ihop med mörk choklad som balanserar den söta guavan (guava marmelad e nog bäst här). Frukten används i lite allt möjligt och jag har barndomsminnen av supergod guavaläsk. :)

Rapadura (eller Panela som man säger i Venezuela) är ett väldigt gott råsocker som det görs godis på. Tror det e den minst raffinerade socker typen och mamma sa alltid att den va hälsosam (hmm).

Manjar blanco eller dulce de leche i chokladkakor med havssalt som hallontryffel föreslår låter klockrent (också användarnamnet e klockrent!). Man kan ju göra dulce de leche av kondenserad mjölk och den är faktiskt god i sig utan att koka i evigheter. Jag fick sån ibland som barn och älskade den. Kan kanske användas som den är i en pralin. Saltet är ju perfekt ihop med choklad. Gärna ovanpå så knaprigheten finns kvar.

Cocos är också typiskt Brasilien. Enligt min mamma e ett typiskt godis därifrån Beijinho de Coco och även Brigadeiros. Båda görs på kondensmjölk men ena med cocos och andra en chokladboll.

Chili passar ju bra för Mexico men man kan också toppa med krut (svart humor med tanke på situationen...sorry.. :/ )

• HäckHäxan
    flygrl skrev 2015-10-04 01:04:08 följande:

Jag märker att jag inte e på samma nivå som ni andra i tråden så mitt bidrag blir blygsamt. Latinamerika vet jag lite om då mina föräldrar kommer därifrån fast inte Brasilien så nån expert är jag inte. Guava förekommer över stora delar av Latinamerika och har en härlig smak. Kan säkert användas ihop med mörk choklad som balanserar den söta guavan (guava marmelad e nog bäst här). Frukten används i lite allt möjligt och jag har barndomsminnen av supergod guavaläsk. :)

Rapadura (eller Panela som man säger i Venezuela) är ett väldigt gott råsocker som det görs godis på. Tror det e den minst raffinerade socker typen och mamma sa alltid att den va hälsosam (hmm).

Manjar blanco eller dulce de leche i chokladkakor med havssalt som hallontryffel föreslår låter klockrent (också användarnamnet e klockrent!). Man kan ju göra dulce de leche av kondenserad mjölk och den är faktiskt god i sig utan att koka i evigheter. Jag fick sån ibland som barn och älskade den. Kan kanske användas som den är i en pralin. Saltet är ju perfekt ihop med choklad. Gärna ovanpå så knaprigheten finns kvar.

Cocos är också typiskt Brasilien. Enligt min mamma e ett typiskt godis därifrån Beijinho de Coco och även Brigadeiros. Båda görs på kondensmjölk men ena med cocos och andra en chokladboll.

Chili passar ju bra för Mexico men man kan också toppa med krut (svart humor med tanke på situationen...sorry.. :/ )

Åh allt lät bara sjukt intressant för min del och jag hade velat testa.

För säkerhetsskull är jag hungrig så jag kanske skall äta något då haha

Svart krut!!!
  • flygrl
    HäckHäxan skrev 2015-10-04 01:11:27 följande:

Åh allt lät bara sjukt intressant för min del och jag hade velat testa.

För säkerhetsskull är jag hungrig så jag kanske skall äta något då haha

Svart krut!!!

Trevligt du ser det så. Du får väl testa att göra nåt med de ingredienserna. Men skippa svarta krutet.

Blev faktiskt också sugen när jag postat de där i natt och tog lite lakrits choklad som jag hittade i kylen.
Svar på tråden Chokladbuffé