• lövet2

Hur funkar det i Norge?

En kvinna jag känner har problem. Hennes man jobbar (jobbade åtminstone) i Norge och har ett lönekonto där. Hans lön överfördes prydligt varje månad till familjens svenska konto. Så försvann han och var inte kontaktbar annat än på mailadressen. Pengarna slutade också komma. Frun och barnen har knappt mat för dagen och hon har skickat in ansökan om skilsmässa. Då mailar mannen och säger att han är utblottad, för att den norske kronofogden tagit alla hans pengar. Hon vill veta om det är sant (och gärna varför också i så fall) eller om han ljuger för att slippa betala underhåll.
    Hennes undran: Kan hon ringa till kronofogdemyndigheten i Norge och få ett svar? Vem kan hon annars vända sig till i Norge för att få hjälp med underhållsfrågan? Vilken/vilka myndigheter gäller - och vilka lagar gäller för en svensk som bor och jobbar i Norge? Hon misstänker att han kan ha blivit norsk medborgare, men hon vet inte säkert.

• Svar på tråden Hur funkar det i Norge?
  • Kine
    BuoBä skrev 2015-10-03 10:16:43 följande:

Har han blivit norsk medborgare har han samtidigt blivit av med sitt svenska medborgarskap, och det kan man i så fall få reda på av svenska Skatteverket.

Det är NAV som har hand om underhåll i Norge. "Barnebidrag" heter det där: www.nav.no/no/Person/Flere+tema/Arbeid+og+opphold+i+Norge/Opphold+i+Norge/Bidragspliktig+i+Norge

Är han fortfarande svensk medborgare är det FK man vänder sig till.

Är man svensk medborgare sedan innan kan man få behålla det även om man blir norsk medborgare.
  • Kine
    BuoBä skrev 2015-10-03 11:57:15 följande:

Nej. Norge tillåter inte dubbelt medborgarskap annat än i några få undantagsfall:

www.udi.no/ord-og-begreper/dobbelt-statsborgerskap/

Nej, Norge tillåter det inte. Men Sverige gör. Därför kan man om man redan är Svensk medborgare även bli norsk utan att det påverkar.

Men det går inte att få från Norskt till Svenskt.
  • BuoBä
    Kine skrev 2015-10-03 12:49:53 följande:

Nej, Norge tillåter det inte. Men Sverige gör. Därför kan man om man redan är Svensk medborgare även bli norsk utan att det påverkar.

Men det går inte att få från Norskt till Svenskt.

Sverige tillåter det om det andra landet tillåter det. Norge tillåter det inte, alltså går det inte. Jag har bott i Norge tills nyligen och undersökt saken noga. Men det här är OT och i vilket fall som helst så har Skatteverket infon om hur det ligger till för personen TS undrar om.
  • Kine
    BuoBä skrev 2015-10-03 15:44:40 följande:

Sverige tillåter det om det andra landet tillåter det. Norge tillåter det inte, alltså går det inte. Jag har bott i Norge tills nyligen och undersökt saken noga. Men det här är OT och i vilket fall som helst så har Skatteverket infon om hur det ligger till för personen TS undrar om.

Sverige tillåter det oavsett. Är själv dubbelmedborgarskap själv och har haft det länge.
  • BuoBä
    Kine skrev 2015-10-03 19:05:19 följande:

Sverige tillåter det oavsett. Är själv dubbelmedborgarskap själv och har haft det länge.

Norskt & svenskt?
  • Kine
    BuoBä skrev 2015-10-03 20:09:50 följande:

Norskt & svenskt?

Ja
  • BuoBä
    Kine skrev 2015-10-03 20:12:31 följande:

Ja

Skumt. ALLA instanser jag frågade för 3 år sen sa att det inte gick. Det ingick i ansökan att bevisa att man sagt upp sitt tidigare medborgarskap. Men de kan ju ha ändrat reglerna efter du fick det såklart.
  • Kine
    BuoBä skrev 2015-10-03 20:17:15 följande:

Skumt. ALLA instanser jag frågade för 3 år sen sa att det inte gick. Det ingick i ansökan att bevisa att man sagt upp sitt tidigare medborgarskap. Men de kan ju ha ändrat reglerna efter du fick det såklart.

Jag har haft mitt längre än 3 år. Men kollade upp det förra året och då behövde man inte bvisa att man sagt upp sitt andra medborgarskap.
  • lövet2

Den här kvinnan förutsätter just nu att hennes man ljuger och har ljugit om precis allt. Han kan ha lurat henne ang både konton, jobb och medborgarskap. Ska i alla fall skriva ned alla aktuella norska myndigheter och ge henne uppgifterna när jag träffar henne.

Svar på tråden Hur funkar det i Norge?