• Anonym (Muslimen)

    Muslim - fråga vad ni vill!

    Såg en sådan tråd nyss och blev sugen på att göra en liknande. Älskar frågetrådar hihi. <33

    Hursomhelst, jag är muslim och ganska trevlig.
    Har ni några frågor?

    Ni kan ställa vilka frågor ni vill, förutom frågor som rör åldern.
    Helst frågor som rör mig som person/muslim, än frågor där faktasvar om Islam krävs (men det går också bra ifall ni undrar något).  

  • Svar på tråden Muslim - fråga vad ni vill!
  • Anonym

    Många muselmanskor betäcker allt förutom händerna och ansiktet, som de även gjorde för över tusen år sedan, delvis med samma typ av kläder.

    Samtidigt är en del av dem ordentligt påspacklade i ansiktet med läppstift, mascara och allt och har nagellack. Samt bär hypermoderna västerländska gympaskor på fötterna.

    Hur kan islam acceptera denna dubbelmoral?

  • Anonym (Muslimen)
    Anonym skrev 2016-01-30 19:18:01 följande:

    Många muselmanskor betäcker allt förutom händerna och ansiktet, som de även gjorde för över tusen år sedan, delvis med samma typ av kläder.

    Samtidigt är en del av dem ordentligt påspacklade i ansiktet med läppstift, mascara och allt och har nagellack. Samt bär hypermoderna västerländska gympaskor på fötterna.

    Hur kan islam acceptera denna dubbelmoral?


    Islam har sina regler, att många inte följer dem innebär inte att religionen accepterar dem.
    Meningen med hijab är inte att endast täcka håret, utan då gäller det självklart att inte sminka sig så man fångar uppmärksamhet, ha synliga tatueringar mitt i ansiktet eller liknande som kvinna osv. 
    Men alla följer ju inte det och så länge det inte drabbar någon annan så är det mellan dem och Gud.

    Gympaskor däremot ser jag inte problemet med.. man ska inte gå runt med två lådor på fötterna bara för att man är muslim?
  • Anonym (DoS)

    Hur mycket tycker du svenska samhället ska ska anpassa sig till den muslimska kulturen.

    Och hur ska samhället hantera de problem som finns i områden där det bor en majoriteten av muslimer?

    Jag tror det bästa är att sätta gränser, sedan är det upp till all kultur och religion och anpassa sig.

  • Anonym (DoS)
    Anonym (Muslimen) skrev 2016-01-30 19:22:19 följande:
    Islam har sina regler, att många inte följer dem innebär inte att religionen accepterar dem.
    Meningen med hijab är inte att endast täcka håret, utan då gäller det självklart att inte sminka sig så man fångar uppmärksamhet, ha synliga tatueringar mitt i ansiktet eller liknande som kvinna osv. 
    Men alla följer ju inte det och så länge det inte drabbar någon annan så är det mellan dem och Gud.

    Gympaskor däremot ser jag inte problemet med.. man ska inte gå runt med två lådor på fötterna bara för att man är muslim?
    Det du beskriver låter helt vridet och är otroligt förnedrande för kvinnan.
    Det är ju lite svårt att inte häva att det är en religion med förtryck när man läser texten.
  • Anonym (Muslimen)
    Anonym (DoS) skrev 2016-01-30 19:28:03 följande:

    Hur mycket tycker du svenska samhället ska ska anpassa sig till den muslimska kulturen.

    Och hur ska samhället hantera de problem som finns i områden där det bor en majoriteten av muslimer?

    Jag tror det bästa är att sätta gränser, sedan är det upp till all kultur och religion och anpassa sig.


    Vilken muslimsk kultur syftar du på? Kan du ge exempel?

    I förorter så vet jag faktiskt inte hur man kan lösa problemen så jag har tyvärr inget bra svar. 
  • Anonym (Muslimen)
    Anonym (DoS) skrev 2016-01-30 19:30:45 följande:
    Det du beskriver låter helt vridet och är otroligt förnedrande för kvinnan.
    Det är ju lite svårt att inte häva att det är en religion med förtryck när man läser texten.
    Well, jag är kvinna och ser inget förtryckande eller förnedrande i det. Sedan om andra kvinnor gör det får stå för dem, men det är ju bra att Islam är en religion och inte något man måste följa. 
  • Anonym (Verboten)
    Anonym (Muslimen) skrev 2016-01-30 19:05:27 följande:
    Ensamkommande barn kan ju precis som alla andra antingen vara religiösa eller icke-religiösa. Finns inget som tyder på att de skulle vara religiösa/ickereligiösa bara på grund av att de är ensamkommande barn. :)
    Tänker på vad som hänt när tjejer och kvinnor inte får var ifred, av killar som inte kan kommunicera, då sex lugnar ner men förbud gör killar retliga och kåta. Jämför med idrottare som inte ska ha sex före en match.
  • Anonym (DoS)
    Anonym (Muslimen) skrev 2016-01-30 19:30:55 följande:
    Vilken muslimsk kultur syftar du på? Kan du ge exempel?

    I förorter så vet jag faktiskt inte hur man kan lösa problemen så jag har tyvärr inget bra svar. 
    Hur hanterar man en som är anställd som går iväg för att be?
    Eller att det serveras gris på menyn.

    Vore det inte lättare att inte anpassa allt på en saga som skrevs för flera hundra år sedan?
    Könsstympning är för mig helt otroligt att det fortfarande utförs.
  • Anonym (Varför 2)

    Varför accepterar inte muslimerna det lagar som är i landet. T,ex Sverige? 

    Våra lagar går emot Halal slakt.  I Sverige går man inte och ber helt plötsligt när man jobbar, I Sverige äter man griskött och man kommer att fortsätta med det.

    I Sverige har man inte huvudbonad när man jobbar (sjal, burka, eller niqab) för man ska kunna se ansiktsuttrycket, se ögonen på personen.

    I Sverige får man inte gifta sig med sin kusin ej heller gifta bort barn under 18 år........osv, osv, osv, osv.

    Varför ska Sverige ändra sina lagar och bestämmelser efter muslimerna som med ex moskeer? Vi har kyrka och det har vi haft i alla tider.

    Varför välja ett land som är kristet när man kan välja andra länder som följer muslimsk tro?

  • Aniiee
    Anonym (Varför 2) skrev 2016-01-31 00:31:22 följande:

    Varför accepterar inte muslimerna det lagar som är i landet. T,ex Sverige? 

    Våra lagar går emot Halal slakt.  I Sverige går man inte och ber helt plötsligt när man jobbar, I Sverige äter man griskött och man kommer att fortsätta med det.

    I Sverige har man inte huvudbonad när man jobbar (sjal, burka, eller niqab) för man ska kunna se ansiktsuttrycket, se ögonen på personen.

    I Sverige får man inte gifta sig med sin kusin ej heller gifta bort barn under 18 år........osv, osv, osv, osv.

    Varför ska Sverige ändra sina lagar och bestämmelser efter muslimerna som med ex moskeer? Vi har kyrka och det har vi haft i alla tider.

    Varför välja ett land som är kristet när man kan välja andra länder som följer muslimsk tro?


    Men det där var väl bara antingen okunnigt eller direkt lögn?

    Man får gifta sig med sin kusin. Man får till och med gifta sig med syskon, i vissa speciella fall...... Man får även gifta sig när man är under 18.... dock får man inte gifta bort någon annan mot dennes vilja..
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Aniiee
    Anonym (Varför 2) skrev 2016-01-31 00:31:22 följande:

    Varför accepterar inte muslimerna det lagar som är i landet. T,ex Sverige? 

    Våra lagar går emot Halal slakt.  I Sverige går man inte och ber helt plötsligt när man jobbar, I Sverige äter man griskött och man kommer att fortsätta med det.

    I Sverige har man inte huvudbonad när man jobbar (sjal, burka, eller niqab) för man ska kunna se ansiktsuttrycket, se ögonen på personen.

    I Sverige får man inte gifta sig med sin kusin ej heller gifta bort barn under 18 år........osv, osv, osv, osv.

    Varför ska Sverige ändra sina lagar och bestämmelser efter muslimerna som med ex moskeer? Vi har kyrka och det har vi haft i alla tider.

    Varför välja ett land som är kristet när man kan välja andra länder som följer muslimsk tro?


    Och nä, vi har inte haft kyrka i alla tider. Sverige kristnades "helt" först på 1200-talet, och i och med att folktron levde kvar fram till... tja, nu, så kan man säga att sverige aldrig varit helt kristet och förmodligen aldrig heller bli.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Anonym (Varför 2)
    Aniiee skrev 2016-01-31 00:37:12 följande:
    Men det där var väl bara antingen okunnigt eller direkt lögn?

    Man får gifta sig med sin kusin. Man får till och med gifta sig med syskon, i vissa speciella fall...... Man får även gifta sig när man är under 18.... dock får man inte gifta bort någon annan mot dennes vilja..
    Det finns äktenskapshinder som tarhänsyn till nära släktskap. Detta innebär att äktenskap inte får ingås mellande som är släkt med varandra i rakt upp- och nedstigande led eller är helsyskon(2 kap. 3§ st. 1 ÄktB). Detta är huvudregeln även när det gäller halvsyskon,men dessa kan få gifta sig efter särskild dispens från Länsstyrelsen (2 kap 3§st. 2 ÄktB). Vid denna bedömning tas hänsyn till den genetiska risken ochetiska frågor, t.ex. om halvsyskonen växt upp i samma hem eller inte.Adoptivförhållande utgör också äktenskapshinder på motsvarande vis sombiologiskt släktskap (2 kap 3§ st. 3 ÄktB).   - See more at: lawline.se/answers/far-syskon-gifta-sig

    Att gifta sig med sin syster eller bror kallas incest.....lika så med en släkting.
  • Aniiee
    Anonym (Varför 2) skrev 2016-01-31 01:17:30 följande:
    Det finns äktenskapshinder som tarhänsyn till nära släktskap. Detta innebär att äktenskap inte får ingås mellande som är släkt med varandra i rakt upp- och nedstigande led eller är helsyskon(2 kap. 3§ st. 1 ÄktB). Detta är huvudregeln även när det gäller halvsyskon,men dessa kan få gifta sig efter särskild dispens från Länsstyrelsen (2 kap 3§st. 2 ÄktB). Vid denna bedömning tas hänsyn till den genetiska risken ochetiska frågor, t.ex. om halvsyskonen växt upp i samma hem eller inte.Adoptivförhållande utgör också äktenskapshinder på motsvarande vis sombiologiskt släktskap (2 kap 3§ st. 3 ÄktB).   - See more at: lawline.se/answers/far-syskon-gifta-sig

    Att gifta sig med sin syster eller bror kallas incest.....lika så med en släkting.
    Eh... jag vet..... Men man får gifta sig med kusiner, och med syskon i speciella fall..... precis som du nu också skrivit. Bra att vi är överens.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
Svar på tråden Muslim - fråga vad ni vill!