• wohoo257

Vad är ett betalkort?

Vad är ett betalkort? Googlade lite, men är fortfarande fundersam. Jag har ett bankkort från Swedbank som jag kan ta ut pengar med och handla i affären med. Men är det ett betalkort?

• Svar på tråden Vad är ett betalkort?
  • Mälaröbo

Japp! Ett betalkort kan man bara betala i affären med om det finns pengar på kontot. Ett kreditkort handlar man på utan att ha pengar på och betalar på faktura i efterhand.

• T W

Ett betalkort = faktura nästa månad
    Kreditkort = dela upp betalningen under längre tid
    Betala med pengar på kortet = kontokort (debet)

• cosinus
    Mälaröbo skrev 2015-10-02 11:09:09 följande:

Japp! Ett betalkort kan man bara betala i affären med om det finns pengar på kontot. Ett kreditkort handlar man på utan att ha pengar på och betalar på faktura i efterhand.

och sen bara för att förvirra det hela lite så finns det olika typer av betalkort.

Kreditkort är väl såna där det s a s är tänkt att man ska kunna handla på kredit, där man får en räkning efteråt.

Visa-kort (och liknande som inte är tänkta kreditkort) kan man väl lyckas övertrassera i vissa fall och även handla med på nätet och utomlands

Maestro som mina ungar har funkar om jag förstått det rätt så att butiken måste ha koppling mot banken, de kan inte övertrasseras men funkar då inte precis överallt och kan inte användas för näthandel. Osäker på hur det var utomlands.

Rätta mig någon om jag har fel :)
  • sextiotalist
    T W skrev 2015-10-02 11:13:01 följande:

Ett betalkort = faktura nästa månad
    Kreditkort = dela upp betalningen under längre tid
    Betala med pengar på kortet = kontokort (debet)

Kontokort är allting.
    Det som ts tänker på att debetkort, dvs man debiterar kontot direkt
  • sextiotalist

TS, du har ett sk debetkort, dvs dina köp debiteras direkt. En form av kontokort.

• T W
    sextiotalist skrev 2015-10-02 11:25:48 följande:
    Kontokort är allting.
    Det som ts tänker på att debetkort, dvs man debiterar kontot direkt
    Sant .Det gick lite  för fort där. Poängen var iaf att det bara var ett kort med debetfunktion och inte betal-/kreditkort
Svar på tråden Vad är ett betalkort?