• sunsetinparadise

återbetalningsskyldig?

Studerar heltid första terminen på en civilingenjörsutbildning, som bekant måste man klara 62.5% för att få studielånet + bidrag. Nu är det så att jag halkat efter och risken finns att jag inte tar de 19 poäng som krävs för att få fortsatt CSN. Jag har börjat se mig om efter andra alternativ och kommit fram till lösningen att jag ska söka enkla distanskurser med start i vår(och fortsätta utbildningen såklart). Det jag undrar är, kan jag bli återbetalningsskyldig till CSN? när blir jag det? tänkte ta enkla poäng så fort som möjligt. 

Jag studerar på KTH och har jobbat väldigt mycket vid sidan av ska tilläggas.

• Svar på tråden återbetalningsskyldig?
  • Jemp

Du blir inte återbetalningsskyldig för det men riskerar att inte få studiemedel beviljat framöver. Har du sökt för en termin eller hela läsåret från början?

• sunsetinparadise
    Jemp skrev 2015-10-02 10:44:12 följande:

Du blir inte återbetalningsskyldig för det men riskerar att inte få studiemedel beviljat framöver. Har du sökt för en termin eller hela läsåret från början?

Det var som jag trodde. Att inte få studiemedel framöver löser jag enkelt med att läsa några enkla kurser för att ta igen några hp, terminen är ju inte över än men jag tror vi pratar om kurser om 7.5hp. Har sökt för hela läsåret. 
  • erkiperki

Bra att du har hittat en lösning. Ett sätt att undvika (eller iaf skjuta upp) det här problemet är att alltid söka CSN för 2 terminer i taget. Ett exempel: jag söker CSN för höst+vår. Är det beviljat så spelar det ingen roll om jag hamnar efter på hösten för jag är redan beviljad för våren. Om jag klarar höstens poäng direkt så lägger jag in en ny ansökan där jag söker studiemedel för våren (igen då)+nästa höst.

Svar på tråden återbetalningsskyldig?