• Signe14

Hur tidigt?

Hej jag gick in i vecka 15 idag så alltså 14 fulla veckor , hur tidigt kan man se könet? När gjorde ni det som tidigast? :) är så himla nyfiken och orkar inte vänta till 20 veckor!! :s

• Svar på tråden Hur tidigt?
  • MimmiGbg
    fkh skrev 2015-10-03 13:59:56 följande:
    Du kanske inte skulle ha tagit upp hur barn blir aborterade pga kön om det inte hade någon relevans i dina åsikter. Inte så konstigt att det blir missförstånd då.
    Precis.

Jag försöker verkligen förstå hur man (som till syntes helt oförstående i saken) kan undra --varför-- gravida vill veta könet på sin bebis, om inte för att belysa hur mycket man själv inte samtycker till den möjligheten.

Att det blir och är en bebis förstår vem som helst.
    -_-
  • lilaemma
    MimmiGbg skrev 2015-10-03 22:02:17 följande:

Precis.

Jag försöker verkligen förstå hur man (som till syntes helt oförstående i saken) kan undra --varför-- gravida vill veta könet på sin bebis, om inte för att belysa hur mycket man själv inte samtycker till den möjligheten.

-_-

Kanske för att man själv har anledning till att undra över könet på bäbisen och undrar om fler har liknande erfarenheter. Det känns verkligen inte som du försöker förstå utan som att du bestämt dig för att jag försökte vara elak. Men det kan ju bara vara att det är svårt att höra tonlägen på nätet. TS svarade att hon bara är nyfiken. Det svaret var jag nöjd med. Hoppas att du kan nöja dig med samma svar från mig. Jag var också nyfiken och ville veta och sen svarade jag på din fråga - inte om varför Jag tycker något utan om varför Endel kan tycka något....
  • fkh
    MimmiGbg skrev 2015-10-03 22:02:17 följande:

Precis.

-_-

• mammamisan

Infon jag fick av min barnmorska:
    Man kan se könet från v.14, men det finns bara ett fåtal sjukhus i Sverige som tillåter en att kolla så tidigt. Dom flesta får vänta på ultraljudet som sker i v.18-20, och kolla då. 

• mirandaekstroem

Snälla... BEBIS* inte bäbis.

Man kan se det från v 14. Och jag förstår din nyfikenhet, jag var också jättenyfiken på att veta!

• MimmiGbg
    mirandaekstroem skrev 2015-10-04 22:08:54 följande:

Snälla... BEBIS* inte bäbis.

Man kan se det från v 14. Och jag förstår din nyfikenhet, jag var också jättenyfiken på att veta!

Brukar du rättstava åt andra på internet?
  • mirandaekstroem
    MimmiGbg skrev 2015-10-05 09:09:46 följande:

Brukar du rättstava åt andra på internet?

Att du ifrågasätter något som från början inte var riktat till dig säger rätt tydligt att du vill starta en diskussion med mig. Har sett dig här på FL och jag kan säga redan nu att du alldeles för mentalt utmanad för att öht vara kapabel till att föra ett någorlunda normalbegåvat samtal.
  • ssa123

Runt v 15-16 gjorde vi privat ul i umeå som sa flicka vid RUL v 20 gick det inte se då bebis hade benen i kors men det var iaf en flicka som kom ut

• Hojjan

Vi fick veta i 12+0 med 95% säkerhet, privat KUB. Jag sa när vi skulle gå att det blir spännande att komma tillbaka till RUL då vi äntligen får veta könet, och då sa han att han redan såg det men att han bara var säker till 95%.

I 18+6 bekräftade läkaren det han såg, med en säkerhet på 99.99%.

Man kan se redan från v 11, bara att googla så får man fram en massa studie med procentsatser på säkerhet. En dansk studie hade 95% i v11 och 98% i v12, men jag hittar den inte nu.

Ett annat exempel: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17851807

• Signe14
    Hojjan skrev 2015-10-05 15:35:55 följande:

Vi fick veta i 12+0 med 95% säkerhet, privat KUB. Jag sa när vi skulle gå att det blir spännande att komma tillbaka till RUL då vi äntligen får veta könet, och då sa han att han redan såg det men att han bara var säker till 95%.

I 18+6 bekräftade läkaren det han såg, med en säkerhet på 99.99%.

Man kan se redan från v 11, bara att googla så får man fram en massa studie med procentsatser på säkerhet. En dansk studie hade 95% i v11 och 98% i v12, men jag hittar den inte nu.

Ett annat exempel: www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17851807

Oj häftig att dom kunde se så tidigt! Jag har försökt googla lite och sen kolla på min egna bild , men tycker mig inte se nått :/ så får vänta till 10 november :/
  • MimmiGbg
    mirandaekstroem skrev 2015-10-05 15:19:55 följande:
    Att du ifrågasätter något som från början inte var riktat till dig säger rätt tydligt att du vill starta en diskussion med mig. Har sett dig här på FL och jag kan säga redan nu att du alldeles för mentalt utmanad för att öht vara kapabel till att föra ett någorlunda normalbegåvat samtal.
    Wow.
  • fkh
    MimmiGbg skrev 2015-10-05 21:35:32 följande:

Wow.

Haha verkligen. Någon verkar ha gått vilse på krigsstigen!
Svar på tråden Hur tidigt?