• Grus grus

Tv på rummet

Vad tycker ni om det? Jag har en nioåring hemma, och hade hen haft tv på sitt rum, skulle jag inte få se mitt barn på säkert flera dagar! För mig räcker det att surfplattan gör ett bra jobb med att förhindra umgänge.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Svar på tråden Tv på rummet
  • Dixie

min 10åring har egen tv - den används dock aldrig - han tittar hellre tillsammans med oss! så tv på rummet är jag inte generellt emot - men det beror ju på hur den används. 

• HäckHäxan
    Grus grus skrev 2015-10-05 21:52:26 följande:

Vad tycker ni om det? Jag har en nioåring hemma, och hade hen haft tv på sitt rum, skulle jag inte få se mitt barn på säkert flera dagar! För mig räcker det att surfplattan gör ett bra jobb med att förhindra umgänge.

Vad du säger är alltså att du inte kan sätta regler för tv tittande för ditt barn?

Mitt barn har tv på rummet visserligen utan kansler men väl med dvd till den är aldrig på alls och någon surfplatta har vi inte. Har tre fungerande datorer här hemma de är nästan aldrig på heller och även när de är det så är barnet sällan vid någon av dem.

Mitt barn är strax åtta hon har även ett Xbox med spel i vardagsrummet. Men helt ärligt så kollar hon inte ens på Bolibompa varje dag.

Så varför låter du ditt barn ha fri tillgång till plattan och sen gnäller över att den förhindrar umgänge. Som jag ser det så förhindrar du umgänge. Inte så att du måste förbjuda plattan alls. Det ena måste inte utesluta det andra.

Mitt barn vill gärna ha glass varje dag men jag anser att mat ät bättre alltså äter vi mat även om det står två förpackningar med glass i frysen. Bara för att något finns så måste det inte användas jämt.

Jag kanske tänker galet för allt vad jag vet.
  • HäckHäxan

Jo för att svara på frågan är inte emot tv på rummet. Men som förra personen så anser jag att det beror på hur den används och mitt barn hade aldrig fått glo på tv hela dagarna oavsett om det finns tv på rummet eller ej.

• Filiplopp

Min son har tv på sitt rum. Han använder den mest till sitt Xbox. Han spelar ofta med kompisar här hemma. Då kan jag ligga o vila i soffan i vardagsrummet o kolla på tv. Perfekt.

• mammamisan

Mina barn har också tv i sovrummet. Eller har fått det vid den åldern du nämner iaf. Sedan gäller det ju att ha lite regler. Sitter ungen vid tvn hela dagarna och kan inte följa reglerna, tar man bort tvn. Men jag tycker tv i sovrummet kan vara bra, de äldre kan sitta där och spela tv-spel, dom kan se sina program om nån annan tittar i vardagsrummet och dom tycker det är jättemysigt att ligga och titta i sängen när dom är sjuka. 

• Velmaja

Mitt barn har precis fått en tv på sitt rum. Han spelar mest tv spel med kompisarna på den. Film och tv kan vi kolla på tillsammans nere ändå :)

• Grus grus
    HäckHäxan skrev 2015-10-05 23:06:17 följande:

Vad du säger är alltså att du inte kan sätta regler för tv tittande för ditt barn?

Mitt barn har tv på rummet visserligen utan kansler men väl med dvd till den är aldrig på alls och någon surfplatta har vi inte. Har tre fungerande datorer här hemma de är nästan aldrig på heller och även när de är det så är barnet sällan vid någon av dem.

Mitt barn är strax åtta hon har även ett Xbox med spel i vardagsrummet. Men helt ärligt så kollar hon inte ens på Bolibompa varje dag.

Så varför låter du ditt barn ha fri tillgång till plattan och sen gnäller över att den förhindrar umgänge. Som jag ser det så förhindrar du umgänge. Inte så att du måste förbjuda plattan alls. Det ena måste inte utesluta det andra.

Mitt barn vill gärna ha glass varje dag men jag anser att mat ät bättre alltså äter vi mat även om det står två förpackningar med glass i frysen. Bara för att något finns så måste det inte användas jämt.

Jag kanske tänker galet för allt vad jag vet.

Håller med dig fullständigt. Men min kära make jobbar med it och hans största intresse är att meka med datorer (som andra mekar med bilar) och gillar dessutom att fixa och dona med mjukvara. Det gör att han ofta sitter vid datorn på eftermiddagen. Jag försökte införa regler om att ingen dator, surfplatta eller tv före kl.18. Detta gick alla med på, men det höll i en vecka. Sen skulle maken bara... och då sa ungen "men han får ju", och jag blev en häxa (ursäkta uttrycket ). Så det gick tillbaka. Är inte de vuxna eniga, är det svårt att hålla fast vid regler till barnen, tycker jag. Så kan jag undvika tv, gör jag gärna det. Men nu tjatar ju ungen om att aaaaaalla andra har tv, och i vanliga fall brukar jag inte bry mig ett dugg om vad aaaaaalla andra har, men ville kolla lite med andra här på fl.
  • Duckan

Dottern har en tv på sitt rum och den används aldrig. Hon vil hellre sitta mellan oss i soffan med Ipaden. När hon inte leker med nåt annat dvs.

• amalie79

Jag älskar tv och har den alltid på när jag är hemma så kan knappast säga till barnen att de inte får titta. Men de använder bara sin tv till tv spel.

På helgerna sitter de ofta med oss och tittar.

• HäckHäxan
    Grus grus skrev 2015-10-06 08:48:30 följande:
    Håller med dig fullständigt. Men min kära make jobbar med it och hans största intresse är att meka med datorer (som andra mekar med bilar) och gillar dessutom att fixa och dona med mjukvara. Det gör att han ofta sitter vid datorn på eftermiddagen. Jag försökte införa regler om att ingen dator, surfplatta eller tv före kl.18. Detta gick alla med på, men det höll i en vecka. Sen skulle maken bara... och då sa ungen "men han får ju", och jag blev en häxa (ursäkta uttrycket ). Så det gick tillbaka. Är inte de vuxna eniga, är det svårt att hålla fast vid regler till barnen, tycker jag. Så kan jag undvika tv, gör jag gärna det. Men nu tjatar ju ungen om att aaaaaalla andra har tv, och i vanliga fall brukar jag inte bry mig ett dugg om vad aaaaaalla andra har, men ville kolla lite med andra här på fl.
    Ja alltså det kan ju lätt bli dumt och svårt när de vuxna inte är eniga eller en bryter något man enats om.

Kanske skulle den regeln bara gälla barnet om nu pappan har datorer och sånt som hobby?

Jag målar och graverar glas och annat som hobby det innebär inte att mitt barn får härja fritt med sakerna. Hon får inte ens befinna sig i rummet jag graverat i för glasdamm är inte bra. När man har så stora barn så måste man kunna greja med något även om barnet inte får greja med samma sak tänker jag. Mitt barn hade gärna fått testa att gravera, hon får gärna låna mina färgen och pennor och penslar. Men under mitt vakande öga. Jag land alltså inte ägna mig åt min hobby och samtidigt ha samma vakande öga på henne.

Jag tänker att det är helt okej att vuxna gör en sak även om barnen inte får det. Typ mina vänner tar tid på barnen när de använder plattan så bägge barnen får använda den lika mycket. De vuxna tar ingen tid på när de använder den men så slåss de inte om den heller Samma sak om det ena barnet förlorar sin tid med plattan pga dåligt uppförande eller inte skött något den skall göra så förlorar ju inte det anda barnet sin tid bara därför, det barnet har ju redan gjort sina läxor osv vilket är dealen för att få använda plattan.

Jag var väldigt avig till tv. Idag skiter jag i vilket. Mitt barn har aldrig sovit middag och om det bästa för henne är att sitta vid tvn och slappa och varva ner en stund medan jag fixar mat så får hon det. Jag insåg att det i just det läget ger just mitt barn mest. Så om vi kommer hem vid halv fem- fem och hon ser på tv den timmen innan Bolibompa börjar så lär knappsats världen gå under och hon bor knappast framför tvn bara för att hon någon gång eller några gånger på en vecka tittar på den två timmar på rad.

Ibland får man välja sina strider och prioriteringar med omsorg. Vad är värt vad och vilket ger varje vs en själv mest, minst osv. Vad är de bra och det dåliga och någonstans försöka ha en realistisk gräns där.

Förstår din tanke om att skita i alla andra. Det skall man definitivt göra. Men ni kan ju testa tv på rummet, förklara att det finns regler runt att få ha den och att dessa måste skötas annars tas tvn bort. Utvärdera efter ett tag hur det fungerar. När något är nytt så är det ju ofta galet kul så låt det gärna gå lite tid och utvärdera sen.

En annan sak är ju att även barn är olika sociala och har olika behov av tid ifred. Även om mitt barn inte ser på tv mycket eller har någon platta eller får använda datorn hur som helst. Så sitter hon inte mer mig ofta här hemma alls. Hon kan ligga och läsa i sitt rum eller pyssla med annat där inne eller sitta i vardagsrummet med tvn på men göra något helt annat som att läsa en bok i soffan istället. Ibland tror jag bara det är bakgrundsljud hon är ute efter och inte att se på tvn för musik verkar fungera lika bra för det mesta.
  • pigglet

Vi har bara en tv, den är i vardagsrummet. Vi ser så sällan på tv så det finns inget behov av fler tv-apparater.

• suziz

Våra barn har var sin tv på sina rum. De har även egna surfplattor och datorer. Det betyder inte att de får sitta när de vill framför en skärm utan vi har regler för det. 

Jag sitter dock ofta själv i datorn och spelar exempelvis gärna Minecraft tillsammans med mina barn. Än så länge så spelar de mer än gärna med mamma

• whitestar

Vi hade en tv i barnens rum men vi tog bort den. Dels så är rummet för litet så varje gång yngsta skulle kolla tv så fick han migrän förmodligen för att avståndet blev för litet till tvn. Dels så använde dom nästan aldrig tvn kollade hellre på den gemensamma tvn.
    Snart kommer vi ha gjort klart övervåning på huset o där kommer mediarum/ tvrum inredas. Så vi tänkte barnen skulle få husera där i framtiden med sina kompisar:)

• fluu

Här kör vi på inga tv-apparater i något sovrum

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Tv på rummet