• kma

Dagmamma eller dagis? Vilket är bäst?

Hej!

Min son är bara 3 veckor gammal men håller redan nu på att planera om han ska gå på dagis eller hos dagmamma? Jag själv gick hos dagmamma och tycker att det på nåt sätt är bättre än dagis. Barnet får vara i en hemmiljö vilket jag tycker är jättebra.

Vad tycker ni är för- och nackdelar med dagmamma och dagis?

Tack på förhand!

• Svar på tråden Dagmamma eller dagis? Vilket är bäst?
  • Alexi

Jag hade aldrig valt dagmamma för att jag tycker det är otroligt sårbart. Väldigt få barn som barnet måste funka med och både föräldrar och barn måste funka med just den dagmamman.

Sen känner jag folk som har dagmamma och är supernöjda med det men jag föredrar förskola helt klart.,

• Anonym (beror på)

Det beror väldigt mycket på dagmamman respektive förskolan.

Två förskolor:
    Förskola 1 (småbarnsavdelning): 8 barn på 2 personal som under året fylldes på till 13 barn på 3 personal. 

Förskola 2(småbarnsavdelning): 17 barn på 3,75 personal. Pga stängning av en angränsande förskola har barnantalet ökat vilket innebär att de flyttat upp alla barn födda 13 till en kombinerad 12-13avdelning (den var tidigare en storbarnsavdelning). Vi valde att inte sätta vårt yngsta barn på den förskolan trots att vårt äldre går på en av storbarnsavdelningarna.

Två dagmammor:
    Dagmamma 1: Tar in max 4 barn. När vår yngsta började där var de 2 barn (varav ett var hennes eget), och nu är de 3 varav ett barn inte går alla dagar i veckan. Gör mycket utflykter och träffar andra dagmammor minst varannan vecka. Stänger juli.

Dagmamma 2: 9 barn (varav 3 är hennes egna, 2 av dessa har börjat skolan). Samarbetar med med en annan dagmamma som har 8 dagbarn och de slår ofta ihop grupperna = 17 barn på 2 vuxna. Stänger juli.

Förskola 2 och dagmamma 2 såg vi inte som alternativ till en 1åring trots att de ligger mycket nära oss. Förskola 1 hade vi till äldsta och var väldigt nöjda men eftersom vi flyttat sen dess var den inget alternativ när vi behövde barnomsorg till yngsta barnet.

Förskola 2 fungerar ok för det äldre barnet och vi kommer flytta småsyskonet dit i augusti strax före 3årsdagen vilket kommer ge oss ett helt år när vi kan hämta/lämna på samma ställe

• Dixie

beror på hur verksamheterna är upplagda - men generellt hade jag valt förskola framför dagmamma. känns som om man är mer sårbar - tex dagmamman är sjuk - hur löser man det? 

• Magdalena03

Jag tror dagmamma är bättre. Mina barn gick på förskola för jag trodde det var bäst. Men jag har inte så bra erfarenheter. Det skall vara så pedagogiskt men tror inte att det är det i praktiken. Skulle med det jag vet idag ha valt en dagmamma. Sen mina barn slutade förskolan för 6 år sen har ju barngrupperna också ofta blivit större. Stora barngrupper är stressande för barnen.

• pigglet

Här finns det inte ens kvar några dagmammor. Förskola är enda alternativet. Så du kan ju börja med att kolla hur det ser ut där du bor, kanske det inte ens finns ett val?

Som tidigare skrivit: dagmamma är mer sårbart. Trivs ni tillsammans, trivs barnet med henne? Trivs med de andra barnen, det finns ju inte så många att välja på och kanske ännu färre jämnåriga? Vad händer om dagmamman blir sjuk? Åker på semester?

Fördelarna är ju att det är mer hemmalikt, en mindre barngrupp, ett lugnare tempo och lägre ljudnivå. Färre personer att knyta an till, färre baciller att bli smittad av. En enda person som är med barnet hela dagen och på så sätt lär känna barnet mer, du kommer få veta mer om hur just ditt barn haft det under dagen. Du lämnar barnet till samma person på morgonen som du hämtar av på eftermiddagen (på förskola har ju minst 3 personer passerat under dagen (där jag jobbar är vi 6 bara på vår avdelning), är det en förskola med flera avdelningar och barnet kommer tidigt/hämtas sent så kan det hinna träffa 10-15 personer under 1 vecka).

På förskolorna är det ofta vanligare att de gör aktiviteter med en viss åldersgrupp, tex att man samlar alla 5-åringar hela året och gör skolförberedande aktiviteter och jobbar ihop gruppen som sedan ska följas åt till skolan. Ofta har man ett annat tänk också, man har en mer invand tanke att hjälpa barnen att utvecklas till självständiga individer och att de ska lära sig klara mycket själva. Förskolan är mer styrd av regler som läroplan och lyder under skollagen.

• Flickan och kråkan

Tror inte du kan få något enkelt svar på det.....för att det helt enkelt inte finns. Det beror på dagmamman, förskolan och barnet.

Anledningen till att vi har valt och väljer bort dagmamma är den bristande insynen och att det så att säga inte finns någon intern kontroll över dem som är med barnen och verksamheten. Till mitt mellanbarn hade dagmamma varit super OM det hade funnits en dagmamma som jag känt väl och vetat mycket om. Nu hade vi inte det så då blev det förskola.

Svar på tråden Dagmamma eller dagis? Vilket är bäst?