• Anonym (vill bli vegan/vegetarian)

Finns det nåra vegetarianer och veganer här? Vill ni hjälpa mig?

Tänkte börja äta vegansk kost, eller i alla fall vegetarisk. Jag älskar djur och känner mig som en hycklare när jag äter kött/fisk/ägg/dricker mjölk etcetera. 

Till en början var väl tanken att jag skulle bli vegetarian, för det är ju "enklare". Då slipper man stå och läsa innehållsförteckningar osv. Nu har jag dock sett hjärtskärande videos där kossan tas ifrån sin kalv direkt efter födseln, och efter det bestämde jag mig för att skippa mjölkprodukter. Sedan såg jag ett videoklipp med små söta hankycklingar som dödades för att de inte kan lägga ägg, så nu kan jag inte äta ägg heller. 

Ja, nu har jag ingen aning om vad jag ska äta, dricka och köpa i affären. Jag äter kött mer eller mindre varje dag, jag dricker mjölk, jag äter pannkakor till mellanmål....

Behöver hjälp. Jag kommer behöva lägga om mina matvanor helt, och jag vet inte hur och var jag ska börja.

Sen, en jätteviktig fråga - var hittar man vegansk choklad? Är det jättedyrt? 

• Svar på tråden Finns det nåra vegetarianer och veganer här? Vill ni hjälpa mig?
  • Jennie med ie
    Colourfulrainbow skrev 2015-10-18 20:23:38 följande:

Aha, men då förstår jag. 

Men vad (skrämmande) lite protein bönor och linser innehåller. Trodde man kunde ersätta kött/fisk/fågel med bönor och linser. 

Fast det borde väl gå bra om jag drack flera glas havredryck eller soyadryck om dagen, eller?

Det är skillnad mellan olika sorters bönor också. Jämför lite så får du se. 

Havredryck och sojadryck innehåller inga megamängder protein.
  • koeping

Hur är det med B12 om man är vegan? Det får man bara genom animaliskt intag har jag förstått det som eller finns det något annat alternativ?

• FlutterDash
    koeping skrev 2015-10-18 20:34:49 följande:

Hur är det med B12 om man är vegan? Det får man bara genom animaliskt intag har jag förstått det som eller finns det något annat alternativ?

Alger. Men man bör ta tillskott av b12. :)
  • Stella was a diver

Aha, men då förstår jag. 

Men vad (skrämmande) lite protein bönor och linser innehåller. Trodde man kunde ersätta kött/fisk/fågel med bönor och linser. 

Fast det borde väl gå bra om jag drack flera glas havredryck eller soyadryck om dagen, eller?

Jag tror att du underskattar hur mycket protein du får i dig eller överskattar hur mycket du behöver (om du inte är elitidrottare?). Även kolhydratkällor innehåller mindre mängder protein och om man äter en balanserad kost så får man på totalen i sig tillräckligt med protein. Om du vill dricka havremjölk/sojamjölk så gör det, men du lär inte behöva det av proteinskäl om du äter tex enligt Livsmedelsverkets råd för vegetarianer/veganer. Läs mer här: www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/vegetarisk-mat-for-vuxna/
  • FlutterDash

Aha, men då förstår jag. 

Protein är verkligen inte ett problem. :) Ät varierat bara. Överdriven proteinkonsumtion är inte nödvändigt. ^^
  • jessica1981

Här är en till som vill bli vegan, äter redan till stor del helvegeratarisk mat men äter myket kvarg/kesella till mellanmål och dricker smoothie med kvarg i. Vad kunde man äta istället till mellanmål? Äter gryn, grönsaker och baljväxter till lunch och middag och vill gärna ha något annat till frukost och mellanmål. Äter inte sojaprodukter.

• jessica1981

Hampaprotein kan man väl äta för att få i sig alla essentiella aminosyrorna man behöver? Och havremjölk kan man väl dricka för b12 vitaminet?

• FlutterDash
    jessica1981 skrev 2015-10-19 11:57:04 följande:

Här är en till som vill bli vegan, äter redan till stor del helvegeratarisk mat men äter myket kvarg/kesella till mellanmål och dricker smoothie med kvarg i. Vad kunde man äta istället till mellanmål? Äter gryn, grönsaker och baljväxter till lunch och middag och vill gärna ha något annat till frukost och mellanmål. Äter inte sojaprodukter.

Chiapudding

Over night oats

Banan med nötsmör

Smoothie utan kvarg ;)

Bananglass/nicecream

Hemgjorda eller köpta rawfoodbars eller bollar

Icke att förglömma, naturens egna färdigpackade mellanmål: frukt! <3
  • Hejhoppsan

Vi har börjat äta vegetariskt/vegansk mat här också och tack alla för alla bra tips på länkar. Jag har kollat runt i lite olika kokböcker, men om ni som är proffs på detta får välja den ultimata kokboken, vilken skulle det vara?

• erkiperki
    Hejhoppsan skrev 2015-10-24 20:01:46 följande:

Vi har börjat äta vegetariskt/vegansk mat här också och tack alla för alla bra tips på länkar. Jag har kollat runt i lite olika kokböcker, men om ni som är proffs på detta får välja den ultimata kokboken, vilken skulle det vara?

Jag har tyvärr inte hittat den ultimata kokboken. Många som finns glömmer ofta bort priteindelen i recepten. Nu är iof de kokböcker som jag har gamla och det finns säkert nya som är bättre.

MEN köp tidningen vego är mitt tips! Numret som är ute nu är tex helt fantastiskt! Hur mycket goda och lättlagade recept som helst. Dessutom verkar de ofta ha tänkt på näringsinnehållet.
  • Hejhoppsan
    erkiperki skrev 2015-10-25 17:51:43 följande:
    Jag har tyvärr inte hittat den ultimata kokboken. Många som finns glömmer ofta bort priteindelen i recepten. Nu är iof de kokböcker som jag har gamla och det finns säkert nya som är bättre.

MEN köp tidningen vego är mitt tips! Numret som är ute nu är tex helt fantastiskt! Hur mycket goda och lättlagade recept som helst. Dessutom verkar de ofta ha tänkt på näringsinnehållet.
    Tack, jag ska kolla upp den!
Svar på tråden Finns det nåra vegetarianer och veganer här? Vill ni hjälpa mig?