• Manihi

Lyssna på terapeuten eller läkaren?

Hej!

Jag har varit heltidsjukskriven i två veckor på grund av akut stressreaktion och ångestproblematik. Jag arbetar som förskollärare och på måndag är tanken som min läkare har att jag ska börja arbeta 25%. Min KBT terapeut sa dock idag att hon anser att jag ska vara ytterligare sjukskriven i två veckor på heltid. Detta på grund av att hon anser att jag är för ångestdriven för att återgå med gott resultat.

Deras åsikter går alltså isär.

Hur ska jag tänka, vem ska jag lyssna på? Deras skilda meningar stressar mig enormt.

• Svar på tråden Lyssna på terapeuten eller läkaren?
  • Alexi

Du måste lyssna på läkaren eftersom det enbart är läkare som kan sjukskriva och utan läkarintyg kan du inte vara hemma.

• Manihi

Jag ringde upp min läkare idag och berättade vad terapeuten sagt. Hon vill förstås prata med henne själv först. Så jag skulle prova på måndag och boka en akuttid om det inte funkar. Det jag dock redan känner är att mitt stress och ångestpåslag ökar enormt bara genom att tänka tanken att gå och jobba på måndag om inte min terapeut anser att jag borde det. Vet inte hur jag ska ta mig genom helgen med mitt mående just nu ????

Så i nuläget känns det som att jag vill ta en karensdag på måndag och boka ett akutmöte med min läkare.

• Alexi

Men ta en karensdag på måndag? Vad menar du med det? Har du inte haft sjuklön i två veckor nu?

• Manihi

Jag antar att det blir så om jag sjukanmäler mig eftersom jag enligt det nuvarande läkarintyget ska arbeta 25% på måndag? Stämmer inte det? Jag har så dålig koll på detta.

• Alexi
    Manihi skrev 2015-10-09 21:01:24 följande:
    Jag antar att det blir så om jag sjukanmäler mig eftersom jag enligt det nuvarande läkarintyget ska arbeta 25% på måndag? Stämmer inte det? Jag har så dålig koll på detta.
    Nej ny karensdag blir det först om du jobbat fem dagar sedan senaste sjukperioden.

Men antingen måste du jobba eller så måste du ha ett nytt läkarintyg.
  • nuharjagbytt
    Alexi skrev 2015-10-09 21:09:40 följande:

Nej ny karensdag blir det först om du jobbat fem dagar sedan senaste sjukperioden.

Men antingen måste du jobba eller så måste du ha ett nytt läkarintyg.

Ja men det räcker att gå till läkaren på akut tid på måndag. Det bästa är att försöka jobba på måndag men om TS känner att att det inte går får hon gå till läkaren direkt.
Svar på tråden Lyssna på terapeuten eller läkaren?