• Alexi

Barnrum i svenska klassiska 1,5-planshus med snedtak och två små rum bredvid varandra

Ni som bor i den väldigt vanliga husmodellen med tre sovrum uppe, ett stort sovrum och två små bredvid varandra där de små har ett fönster och snedtak. Om ni har barn i skolåldern som har de små rummen, hur har ni inrett dem? Vilka större möbler har ni, vilken klädförvaring osv.

Min dotter är väldigt missnöjd med att hennes rum är så litet så jag funderar på hur vi möblerar och inreder det på bästa sätt.

• Svar på tråden Barnrum i svenska klassiska 1,5-planshus med snedtak och två små rum bredvid varandra
  • Grus grus

Googla "inredning små barnrum". Riktigt många bra tips om du kollar bilder.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Alexi
    Grus grus skrev 2015-10-09 21:07:05 följande:
    Googla "inredning små barnrum". Riktigt många bra tips om du kollar bilder.
    Tack, ja det fanns många bilder.

Men min fundering är bland annat hur folk löser klädförvaringen på bästa sätt. Vad är yteffektivast?
  • Mys mymla

kan ni inte ställa Klädförvarningen någon annanstans?.

går det att ha en loft säng på någon vägg med skriv bord under? då blir det ju mer golv yta

• Alexi

Rummet är väldigt likt det här.

www.google.se/imgres%253Fattachmentid%253D11358%2526stc%253D1%2526d%253D1189445039&imgrefurl=www.byggahus.se/forum/inredning/74405-barnrum-soker-massor-med-tips.html&h=480&w=360&tbnid=g55R7oBdPhVtOM:&docid=_1EQVE-kxbZkFM&ei=TxEYVs-IGoOoa735ldAM&tbm=isch&ved=0CCMQMygFMAVqFQoTCI_siPGLtsgCFQPUGgodvXwFyg

Dvs Fönstret rakt fram från dörren, där går inte att ha loftsäng eller så. Och på sidan är det snedtak hela vägen.

• Mys mymla
    Alexi skrev 2015-10-09 21:19:00 följande:
    Nytt försök med länk:

www.byggahus.se/forum/inredning/74405-barnrum...

Se bilderna på inläggen längre ner i tråden.

jag skulle nog försöka och få klädförvaringen någon annanstans. ni har inte en möblerbar hall där uppe?
    För då kunde ni ju ha Garderoben där ? . och köpa trådbackar i halva där hon kan ha strumpor/trosor och t-shirts.

vi bor i lägenhet, och kör en stor garderob (över en hel vägg) inne i vårt sov rum där vi har allas kläder. + en walking closet (en liten smal en, men ändå) där jag har vinter kläder/skor/ tjock tröjor kostymer osv osv.

då skulle ju er dotter fått lite större rum att va i, och kanske flytta sängen till väggen vid dörren. så den har fot ändan mot dörr ut gången, då blir rummet mer rymligt för det blir en större golv. sen kanske ett skriv bord om hon har något vid fönstret?.

• Grus grus

Dottern har en säng med lådor under. Perfekt för klädförvaring! Sen såg jag en bild på Google med hyllor högt upp på vägen. Ställer man lådor på sådana hyllor blir det också bra förvaring.

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Natulcien

Jag är uppvuxen i ett sånt hus och i ett sånt rum. Jag upplevde det aldrig som litet. Det var ju ett eget rum! Det räckte. Vad är det din dotter vill göra i sitt rum?

Jag hade, i alla fall, sängen under snedtaket med förvaringslådor under. Skrivbord med vägghyllor över på andra långsidan, och en bokhylla bredvid skrivbordet. På kortsidan, bredvid dörren hade jag en garderob och en till hylla bredvid den.

• Alexi
    Mys mymla skrev 2015-10-09 21:34:03 följande:

jag skulle nog försöka och få klädförvaringen någon annanstans. ni har inte en möblerbar hall där uppe?
    För då kunde ni ju ha Garderoben där ? . och köpa trådbackar i halva där hon kan ha strumpor/trosor och t-shirts.

vi bor i lägenhet, och kör en stor garderob (över en hel vägg) inne i vårt sov rum där vi har allas kläder. + en walking closet (en liten smal en, men ändå) där jag har vinter kläder/skor/ tjock tröjor kostymer osv osv.

då skulle ju er dotter fått lite större rum att va i, och kanske flytta sängen till väggen vid dörren. så den har fot ändan mot dörr ut gången, då blir rummet mer rymligt för det blir en större golv. sen kanske ett skriv bord om hon har något vid fönstret?.

Ja det är ju garderoben som blockar alla alternativ till möblering. Nu ikväll har vi faktiskt ältat detta och kommit fram till att om vi gör om möbleringen i allrummet där uppe så kan vi få plats att ställa dotterns garderob där ute, om hon skulle vara ok med att inte ha kläderna i sitt rum. Hon ska få välja det imorgon. För tar vi bort garderoben löser det mycket.

Hon sa att hon ville vrida sängen så den står längs kortväggen mot fönstret (dvs delvis framför fönstret) och det tror jag blir ganska bra. Golvytan blir betydligt större då tror jag.
  • Alexi
    Natulcien skrev 2015-10-09 22:17:30 följande:
    Jag är uppvuxen i ett sånt hus och i ett sånt rum. Jag upplevde det aldrig som litet. Det var ju ett eget rum! Det räckte. Vad är det din dotter vill göra i sitt rum?

Jag hade, i alla fall, sängen under snedtaket med förvaringslådor under. Skrivbord med vägghyllor över på andra långsidan, och en bokhylla bredvid skrivbordet. På kortsidan, bredvid dörren hade jag en garderob och en till hylla bredvid den.
    Hon vill nog inte göra något annat, hon känner nog bara att kompisarna har större rum... Hon säger också att hon vill kunna ha sängbord och ställa skrivbordet annorlunda. Hon har älskat Fixa rummet på tv och det är ju så mycket coola rum som görs där som bara inte går med hennes lilla...

Så vi kom på ikväll att om vi flyttar ut garderoben så blir rummet rymligare (att ha garderoben precis bredvid dörren har vi haft tidigare, det skapar också en rätt trång känsla att komma in så). Så ska vi låta henne få välja ny färg eller tapet på väggarna och göra om det ordentligt efter årsskiftet, när hon möblerat så det känns bra och vi har haft tid att fundera över färgval osv. 

Så jag tror att om vi gör de här förändringarna kan det nog bli jättebra. Om några år kommer hon kunna få ett större rum på nedervåningen, det är idag gästrum och lekrum men när det inte behövs som lekrum längre så kan hon flytta ner dit, det rummet är betydligt större och fyrkantigare och inget snedtak.
  • Natulcien
    Alexi skrev 2015-10-09 23:31:48 följande:
    Hon vill nog inte göra något annat, hon känner nog bara att kompisarna har större rum... Hon säger också att hon vill kunna ha sängbord och ställa skrivbordet annorlunda. Hon har älskat Fixa rummet på tv och det är ju så mycket coola rum som görs där som bara inte går med hennes lilla...

Så vi kom på ikväll att om vi flyttar ut garderoben så blir rummet rymligare (att ha garderoben precis bredvid dörren har vi haft tidigare, det skapar också en rätt trång känsla att komma in så). Så ska vi låta henne få välja ny färg eller tapet på väggarna och göra om det ordentligt efter årsskiftet, när hon möblerat så det känns bra och vi har haft tid att fundera över färgval osv. 

Så jag tror att om vi gör de här förändringarna kan det nog bli jättebra. Om några år kommer hon kunna få ett större rum på nedervåningen, det är idag gästrum och lekrum men när det inte behövs som lekrum längre så kan hon flytta ner dit, det rummet är betydligt större och fyrkantigare och inget snedtak.
    Det låter som en bra plan!
Svar på tråden Barnrum i svenska klassiska 1,5-planshus med snedtak och två små rum bredvid varandra