• Kobia

Kolla frostskydd spolarvätska

Kylaren fungerar att kolla med min mätare men hur kollas spolaren?

• Svar på tråden Kolla frostskydd spolarvätska
  • Nyfikna72

Den brukar man aldrig kolla, är du osäker så häll i en liter koncentrerad och sen en blandning som du vet fryspunkten på så lär det nog fungera.

• kontrollant
    Kobia skrev 2015-10-10 20:17:03 följande:
    Kylaren fungerar att kolla med min mätare men hur kollas spolaren?
    Använder du normal spolarvätska behöver du inte kolla den, om du inte avser att åka till Sibirien mitt i vintern förstås. Skrattande
  • Kobia

Häller i vatten på sommaren och till vintern lite koncentrat. Står mest i varmgarage men ute nu så det är bra att veta läget.
    Mäts tydligen inte så man får chansa lite.

• kontrollant
    Kobia skrev 2015-10-10 21:21:45 följande:
    Häller i vatten på sommaren och till vintern lite koncentrat. Står mest i varmgarage men ute nu så det är bra att veta läget.
    Mäts tydligen inte så man får chansa lite.
    Varför dumsnålar du och häller i vatten, är det för dyrt med riktig spolarvätska??

Kom ihåg att spolarvätska håller rutan ren och därmed kan förhindra olyckor.

• Kobia
    kontrollant skrev 2015-10-10 21:32:59 följande:
    Varför dumsnålar du och häller i vatten, är det för dyrt med riktig spolarvätska??

Tänker nog mest på det som frostskydd som luktar, men en del rengör också. Jag har flera liter koncentrat och har nog hällt i vatten bara om det varit någon läcka. Sällan man fyller på där.

• Forumdeltagaren

Hej!

Det finns nog ingen enkel metod att kolla hur många minusgrader spolarvätskan tål. Man får väl prova med en skvätt i frysboxen i så fall....

Jag använder alltid spolarvätska (med frysskydd) så jag oroar mig inte för att systemet ska frysa sönder. Om man har blandat till den för -10´C eller -20´C spelar inte så stor roll tycker jag för har man blandat för -10´C och det blir kallare så fryser ingenting sönder och vid -20´C behövs ingen spolarvätska. När det sedan blir varmare ute igen tinar spolarvätskan och man kan börja använda den igen som vanligt.

• kontrollant
    Kobia skrev 2015-10-10 21:48:41 följande:
    Tänker nog mest på det som frostskydd som luktar, men en del rengör också. Jag har flera liter koncentrat och har nog hällt i vatten bara om det varit någon läcka. Sällan man fyller på där.

Ursäkta, men du verkar lite förvirrad. Använder du bilen på vintern?
  • Micke
    kontrollant skrev 2015-10-10 21:32:59 följande:

Finns ingen större anledning att ha frysskydd ner till -15 på sommaren. På sommaren kör jag oftast med vatten + siktrengöring eller bara några droppar yes. 

Finns ju färdig sommarspolvätska också men den innehåller bara en skvätt alkohol så den brukar bara ha frysskydd ner till ngn enstaka minusgrad. 

tex lahega.se/Products/sommarspolarvatska-3l-2609
  • Kobia
    Forumdeltagaren skrev 2015-10-10 21:59:20 följande:
    Hej!

Det finns nog ingen enkel metod att kolla hur många minusgrader spolarvätskan tål. Man får väl prova med en skvätt i frysboxen i så fall....

Jag använder alltid spolarvätska (med frysskydd) så jag oroar mig inte för att systemet ska frysa sönder. Om man har blandat till den för -10´C eller -20´C spelar inte så stor roll tycker jag för har man blandat för -10´C och det blir kallare så fryser ingenting sönder och vid -20´C behövs ingen spolarvätska. När det sedan blir varmare ute igen tinar spolarvätskan och man kan börja använda den igen som vanligt.
    Vädret varierar till slask och på landsväg kan det vara grymt att dra om tradare.

OT: Stänklapparna åter på alla bilar?

Tradarna har.
  • Kobia
    kontrollant skrev 2015-10-10 22:06:02 följande:
    Ursäkta, men du verkar lite förvirrad. Använder du bilen på vintern?
    Det förvirrande var att jag brukar ha allt men ingen av 2 mätare reagerade på spolarvätskan. Har man köpt en bil och behållen är full kan man möjligen lukta vad det är.

Kör bil året runt ja, förut när det var för jävligt glashalt då det var säkrare att köra än gå.
  • Kobia
    Micke skrev 2015-10-10 22:21:30 följande:
    Finns ingen större anledning att ha frysskydd ner till -15 på sommaren. På sommaren kör jag oftast med vatten + siktrengöring eller bara några droppar yes. 

Finns ju färdig sommarspolvätska också men den innehåller bara en skvätt alkohol så den brukar bara ha frysskydd ner till ngn enstaka minusgrad. 

tex lahega.se/Products/sommarspolarvatska-3 l-2609
    På vintern får man ingen sprängverkan heller men jobbigt att vänta på proppar som ska tina.
  • Micke
    Kobia skrev 2015-10-10 23:46:20 följande:
    OT: Stänklapparna åter på alla bilar?
    EU och dess korkade regler i kombination med miljötänket. 

Stänklappar innebär luftmotstånd och enligt EU är det tillräckligt bra skydd utan. 

Samma sak med att bilar inte måste ha belysning bak när det är dagsljus. Ngn automatik som reglerar så att de tänds vi mörker. 

Fungerar dock inte dimma. Jävligt läskigt med bilar helt utan belysning bak i dimma... 
Svar på tråden Kolla frostskydd spolarvätska