• En grön ruta

Att vara singel och stödja SD är verkligen att skjuta sig själv i foten.

Speciellt om du är kille, och aktivt sökande efter partner.

Varför?

Ja, väldigt många skulle aldrig kunna tänka sig ett förhållande med en sverigedemokrat, än mindre ligga med en. Och det säger jag inte bara för att jag själv ogillar SD, utan det är en vid erfarenhet jag byggt på.

Så, det kan ju inte kännas bra? Eller vad säger ni, SD-sympatisörer?

• Svar på tråden Att vara singel och stödja SD är verkligen att skjuta sig själv i foten.
  • Gert

30% av Sveriges kvinnor räcker till för mig.

Man kan inte vara älskad av alla. Drömmer

Give ´em Hell!
  • Voodoodoll
    Gert skrev 2015-10-10 20:57:55 följande:

30% av Sveriges kvinnor räcker till för mig.

Man kan inte vara älskad av alla. Drömmer

Give ´em Hell!
    Röstar 30% av Sveriges kvinnor på SD, verkligen? Nu måste det blivit nåt fel på matten här...
  • Hadraniel

För egen del skulle jag nog snarare anse att det vore bra att sålla bort de trångsynta personer som väljer bort någon enbart på grund av att de röstar på ett visst parti oavsett vilket parti det nu gäller. Är ju själv ute efter en partner som är öppensinnad och beredd att diskutera "resonemanget bakom" att man röstar på det man gör.

Skulle det vid en närmare granskning visa sig att man har väldigt olika värderingar eller syn på viktiga saker i det som kommer vara det gemensamma livet tillsammans så bör man väl dock inte inleda en relation som jag ser det. Så alltså är jag ju inte intresserad av just de personer som jag skulle ha skrämt bort i detta scenariot utan snarare av de övriga kvinnor som faktiskt är villiga att diskutera frågor även när man tycker lite olika eller har olika ståndpunkter.

Tror det skulle vara extremt jobbigt att vara tillsammans med en människa som inte kan ha vettiga samtal såvida man inte från början har precis samma tankar gällande det man ska diskutera. Det är ju väldigt viktigt att kunna reda ut saker och kompromissa i en bra relation och då är det ju en stor nackdel med en så pass trångsynt partner.

Jag kan för övrigt inte påstå att jag sympatiserar med något parti som finns i riksdagen alls och jag är nog vad man kan kalla en "politisk opportunist". Alltså röstar jag på det parti som jag tror skulle ge mest positiv inverkan eller minst negativ sådan på samhället om de växer i förhållande till övriga partier i dagsläget och fram till nästa val.

• Gert
    Voodoodoll skrev 2015-10-10 21:21:33 följande:
    Röstar 30% av Sveriges kvinnor på SD, verkligen? Nu måste det blivit nåt fel på matten här...
    Nej, 30% av Sveriges kvinnor röstar inte på SD. Men minst 30% av Sveriges kvinnor skulle kunna vara tillsammans med en som stödjer SD och det räcker gott och väl för mig. Det blir till och med några kvinnor över. 
    Give ´em Hell!
  • glutten
    Hadraniel skrev 2015-10-10 21:24:34 följande:

För egen del skulle jag nog snarare anse att det vore bra att sålla bort de trångsynta personer som väljer bort någon enbart på grund av att de röstar på ett visst parti oavsett vilket parti det nu gäller. Är ju själv ute efter en partner som är öppensinnad och beredd att diskutera "resonemanget bakom" att man röstar på det man gör.

Skulle det vid en närmare granskning visa sig att man har väldigt olika värderingar eller syn på viktiga saker i det som kommer vara det gemensamma livet tillsammans så bör man väl dock inte inleda en relation som jag ser det. Så alltså är jag ju inte intresserad av just de personer som jag skulle ha skrämt bort i detta scenariot utan snarare av de övriga kvinnor som faktiskt är villiga att diskutera frågor även när man tycker lite olika eller har olika ståndpunkter.

Tror det skulle vara extremt jobbigt att vara tillsammans med en människa som inte kan ha vettiga samtal såvida man inte från början har precis samma tankar gällande det man ska diskutera. Det är ju väldigt viktigt att kunna reda ut saker och kompromissa i en bra relation och då är det ju en stor nackdel med en så pass trångsynt partner.

Jag kan för övrigt inte påstå att jag sympatiserar med något parti som finns i riksdagen alls och jag är nog vad man kan kalla en "politisk opportunist". Alltså röstar jag på det parti som jag tror skulle ge mest positiv inverkan eller minst negativ sådan på samhället om de växer i förhållande till övriga partier i dagsläget och fram till nästa val.

Mm. Men du vet, för en hel del människor spelar politisk hemvist stor roll, för att det säger mycket om en individs grundläggande syn på världen, sina medmänniskor osv. Det handlar inte om att inte kunna diskutera saker eller inte stå ut med att man tycker olika i vissa frågor, utan det handlar om att ha någotsånär lika syn på livet i stort. Politik är inte enbart riksdagsval och hur sittande regering påverkar samhället. Men det är väl helt enkelt olika det där, vilken roll politik och grundläggande livsåskådning spelar i ens liv. Väl mött!
  • Hadraniel
    glutten skrev 2015-10-11 02:01:00 följande:
    Mm. Men du vet, för en hel del människor spelar politisk hemvist stor roll, för att det säger mycket om en individs grundläggande syn på världen, sina medmänniskor osv. Det handlar inte om att inte kunna diskutera saker eller inte stå ut med att man tycker olika i vissa frågor, utan det handlar om att ha någotsånär lika syn på livet i stort. Politik är inte enbart riksdagsval och hur sittande regering påverkar samhället. Men det är väl helt enkelt olika det där, vilken roll politik och grundläggande livsåskådning spelar i ens liv. Väl mött!
    Jo, att det kan hinta en del om personens ståndpunkt kan jag nog hålla med om. Men precis som kläder personen har på sig, vilken folkgrupp personen ser ut att tillhöra och andra detaljer som ger information om någon så ger det ju ingen direkt tillförlitlig information utifrån enbart vilket parti man röstat på.

Skulle någon rösta på exempelvis moderaterna så kan det ju vara för att personen är rik och vill suga ut de fattiga i samhället så mycket som möjligt och inte bryr sig det minsta om hur andra har det med sina grundläggande behov. Men det skulle ju också kunna vara som så att just den personen röstar på dem för att hon jättegärna vill gå med i NATO då hon tror att det är bäst för Sveriges säkerhet eller någon annan inte alls lika osympatisk anledning.

Det är ju knappast så att partierna enbart står för en enda åsikt och även om det nu hade varit så kan man ju tycka att samma alternativ är det bästa men av helt olika anledningar.
  • Voodoodoll
    Gert skrev 2015-10-10 21:26:16 följande:
    Nej, 30% av Sveriges kvinnor röstar inte på SD. Men minst 30% av Sveriges kvinnor skulle kunna vara tillsammans med en som stödjer SD och det räcker gott och väl för mig. Det blir till och med några kvinnor över. 
    Give ´em Hell!
    Var får du dina "mer än 30%" ifrån? Är det en påhittad siffra med enbart FL-Gert som tillfrågades i undersökningen eller existerar den siffran faktiskt? :)
  • Mentat

Exakt samma resonemang skulle kunna formuleras: "Att vara singel och stödja (F!) är verkligen att skjuta sig själv i foten! Speciellt om du är kvinna, och aktivt sökande efter partner"

Det är väl i största allmänhet så att man helst söker en partner som har liknande värderingar som man själv har. Men eftersom flera partier på ytterkanterna har ojämna könsfördelningar så får de antingen stå ut med att vara singel eller acceptera att man inte kan vara överens i allt.

Jag förstår inte den här ständiga fokuseringen på (sd)? Nog måste politiska resonemang kunna vara litet mer allmängiltiga?

Svar på tråden Att vara singel och stödja SD är verkligen att skjuta sig själv i foten.