• Anonym (Snöboll)

Vad kan någon göra med ett foto på ens ansikte egentligen?

Jag är inte konspiratoriskt lagd (okej, lite då )men funderar ändå över saken ju mer högteknolgisk vår värld blir.

Frågan gäller foton på någons ansikte. Det fångas ju på bild flera gånger om dagen om man ser till säkerhetskameror på centrum, affärer, bankomater, bussen, flygplatser tom när man hälsar på hos någon idag så har en del säkerhetskameror som fångar en på film. Ibland kanske man tom hamnar på någon främlings foto som dom egentligen tar på något annat. Alltså har dom en avbild på en. Kan dom köra fotot i face recognition program och få fram en massa information om en då t ex? I actionfilmer så kör dom ju ett foto från en flygplats t ex mot någon databas och så poppar det upp nånting om personen. Hur bra kvalitet på fotot och vinkeln måste det vara för att det ska fungerar att göra så? Vem kan och har rätt att göra så ens en gång? Är det bara myndigheter eller kan en privatperson göra det också?

Dom kan ju garanterat använda och sprida bilden på internet om dom vill men andra saker då? Hur "farligt" är det egentligen att filmas hela tiden eller att för all del lägga upp ansiktsbilder på internet i olika sammanhang som social media etc?

Framför allt, vad kan någon göra med ens bild egentligen om dom vill jävlas av någon orsak?

(Började tänka på det när jag knackade på hos min nya granne som är polis och han hade en skylt att han har säkerhetskameror. Deras hundar hade sprungit bort så jag lämnade tillbaka jyckarna till barnen som var hemma men började som sagt fundera lite på vad någon som är motiverad egentligen kan göra med ens bild.)

• Svar på tråden Vad kan någon göra med ett foto på ens ansikte egentligen?
  • ninasord

Det finns väl mer information om dig än bilder av ditt nylle. All elektronisk trafik du lämnar efter dig är som fotspår på backen för den som vill söka upp dig.

• Anonym (Snöboll)
    ninasord skrev 2015-10-11 00:12:34 följande:
    Det finns väl mer information om dig än bilder av ditt nylle. All elektronisk trafik du lämnar efter dig är som fotspår på backen för den som vill söka upp dig.
    Tänker du på fotspår man själv lämnar som social media och bloggar eller tänker du på något annat?
  • Yellow Cross
    Anonym (Snöboll) skrev 2015-10-10 23:01:42 följande:

Frågan gäller foton på någons ansikte. Det fångas ju på bild flera gånger om dagen om man ser till säkerhetskameror på centrum, affärer, bankomater, bussen, flygplatser tom när man hälsar på hos någon idag så har en del säkerhetskameror som fångar en på film.

De måste i regel radera upptagen information inom en viss tidsram såvida de inte har särskilda skäl till att behålla den,t.ex vid en brottsutredning,vilket innebär att bilder/filmer upptagna av övervakningskameror troligen raderas inom 1 vecka.

Ibland kanske man tom hamnar på någon främlings foto som dom egentligen tar på något annat. Alltså har dom en avbild på en. Kan dom köra fotot i face recognition program och få fram en massa information om en då t ex.

Du skulle behöva en närmast identiskt bild (samma vinkel,avtånd etc.) som du redan kan koppla till en viss identitet för att det ska gå (något som i regel inte finns att tillgå).
    En bild tagen av en övervakningskamera skiljer nog tillräckligt mycket från bilderna bå din Facebook för att man inte ska kunna spåra dig genom t.ex Google reverse image search.
    .

Framför allt, vad kan någon göra med ens bild egentligen om dom vill jävlas av någon orsak?

Bilder får utan tillstånd från den avbildande inte användas för att sprida missaktning (vilket jag antar hamnar under generell förtals-lagstiftning) eller i kommersiella syften.
    Anonym (Snöboll) skrev 2015-10-11 01:03:19 följande:
    Tänker du på fotspår man själv lämnar som social media och bloggar eller tänker du på något annat?

www.pts.se/sv/Bransch/Internet/Integritet/Regler/Lagring-av-uppgifter/

www.ssnf.org/informationsbank/Lagar/Datalagring/Debatten-datalagring/

• athanatos

Sökning på bilder är nog inget som existerar direkt idag. Övervakningskameror används för att man manuellt ska kunna gå igenom filmerna om något händer. Face  recognition är inte så bra idag att man kan söka på en bild sådär, åtminstone inte i praktiken.

• MEE83

Facial recognition bygger på algoritmisk kodning. Med rätt kodat program, och en enorm bilddatabas är det självklart inga som helst problem att få fram en matchning. Men det skulle inte jag oroa mig över, om nu inte ditt foto, samtidigt kan spåras till känslig privat information som du inte vill att utomstående skall få reda på. 

Kommer du till en flygplats som använder FR teknolog så tar de ett foto på dig som sedan jämförs med ditt passfoto i FR dataprogrammet. Genom algoritmiska uträkningar avgörs sedan sannolikheten av att du faktiskt är den du påstår dig vara(rätt passbärare).  

Det är samma sak med annan biometriskteknologi så som fingertrycksavläsande sensorer till exempel, detta är ju något som i princip alla nya Smartphones är utrustade med. Det är algokodning som läser av och matchar rätt fingeravtryck, sedan låser telefonen upp sig. 

• athanatos
    MEE83 skrev 2015-10-11 02:28:08 följande:

Facial recognition bygger på algoritmisk kodning. Med rätt kodat program, och en enorm bilddatabas är det självklart inga som helst problem att få fram en matchning. Men det skulle inte jag oroa mig över, om nu inte ditt foto, samtidigt kan spåras till känslig privat information som du inte vill att utomstående skall få reda på. 

Kommer du till en flygplats som använder FR teknolog så tar de ett foto på dig som sedan jämförs med ditt passfoto i FR dataprogrammet. Genom algoritmiska uträkningar avgörs sedan sannolikheten av att du faktiskt är den du påstår dig vara(rätt passbärare).  

Det är samma sak med annan biometriskteknologi så som fingertrycksavläsande sensorer till exempel, detta är ju något som i princip alla nya Smartphones är utrustade med. Det är algokodning som läser av och matchar rätt fingeravtryck, sedan låser telefonen upp sig. 

Haha är du norsk eller.
  • MEE83
    athanatos skrev 2015-10-11 11:46:20 följande:
    Haha är du norsk eller.
    Nej, är du? 

Du får gärna bidra till diskussionen. Jag beskrev hur biometriskateknik lösningar fungerar, Fingerprint Cards i Göteborg är det företag som levererar väldigt många av de sensorer som sitter i nylanserade Smartphones, algoritmerna till sensorerna är dock kodade av Precise Biometrics i Lund. 

Facial Recognition fungerar i princip på samma sätt. 
  • MacLeeland
    athanatos skrev 2015-10-11 11:46:20 följande:
    Haha är du norsk eller.
    Du ger ju knappast det mest seriösaste intrycket i sammanhanget, MEE83 verkar klart vara mer påläst och insatt i ämnet.
  • athanatos
    MEE83 skrev 2015-10-11 12:10:36 följande:
    Nej, är du? 

Du får gärna bidra till diskussionen. Jag beskrev hur biometriskateknik lösningar fungerar, Fingerprint Cards i Göteborg är det företag som levererar väldigt många av de sensorer som sitter i nylanserade Smartphones, algoritmerna till sensorerna är dock kodade av Precise Biometrics i Lund. 

Facial Recognition fungerar i princip på samma sätt. 
    Syftade på att du använder begrepp som algoritmisk kodning, det har jag bara hört norskar göra.
  • MEE83
    athanatos skrev 2015-10-11 12:32:32 följande:
    Syftade på att du använder begrepp som algoritmisk kodning, det har jag bara hört norskar göra.
    Ah, ja, ibland uttrycker jag mig inte helt klart, det jag menar är så klart programmering. :)

Ha det
  • Anonym (Snöboll)

Gud vad bra och intressant ni har skrivit!

Svar på tråden Vad kan någon göra med ett foto på ens ansikte egentligen?