• DenNamnbitne

Vart står du i Israel-Palestinafrågan i förhållande till din partitillhörighet?

En infekterad fråga även i den politiska debatten i Sverige är israelpalestinafrågan och nu vill jag försöka finna mönster.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vart står du i Israel-Palestinafrågan i förhållande till din partitillhörighet?
  • En grön ruta
    fluu skrev 2015-10-13 17:39:17 följande:

Jag kallar min inställning "föräldrainställningen" - dvs "skärp er nu ungar, dela och kom överens och hör sen!"

Har du inte hamnat i fel tråd nu?
  • Anonym (Bogislaus)
    DenNamnbitne skrev 2015-10-13 13:48:34 följande:
    Varför gillar du inte sd?
    Okej, de är bäst av de åtta riksdagspartierna men för det är de inte bra. Man får rösta på det min st dåliga helt enkelt och om alla står för en viss politik och någon för en annan så är ju det bra.

Men SD som sagt:

1. Säger sig värna om Sverige, men erkänner inte svenskarnas existens
    2. Har en genomusel partimentalitet, med en liten elit som styr och ställer hur de vill, bryter kontakten med det egna ungdomsförbundet och utesluter medlemmar som uttrycker sina åsikter.
    3. De anammar de politiska motståndarnas språkbruk och pratar om rasism, förtryck mot kvinnor, utsatta grupper osv.
    4. De älskar Israel, som är en av de mest skadliga staterna i världen
    5. De rider på en invandringskritisk våg och har egentligen ingen egen ideologi

osv...
  • DenNamnbitne
    En grön ruta skrev 2015-10-13 20:30:26 följande:
    Hennes kommentar tror jag de flesta tolkar som neutral
  • En grön ruta
    DenNamnbitne skrev 2015-10-13 21:05:25 följande:

Hennes kommentar tror jag de flesta tolkar som neutral

Det kan möjligen diskuteras.
  • Muslimsktjej

Att välja mellan Palestina och Israel som länder är egentligen som att välja mellan pest eller kolera.

När det gäller konflikten dock så skulle jag påstå att jag är ganska neutral.
    Tycker att båda sidor ska skärpa till sig och dela på landet, israeliterna borde sluta ge sig på människor som redan har det sämre och kalla det för självförsvar, och palestinierna borde sluta skicka dit självmordsbombare. 

Kortfattat; de borde sluta hata varandra och istället dela på landet, för det kommer båda vinna på. 
    Palestinierna kan man inte slänga ut från landet, och inte israeliterna heller. Så vad finns det annars att göra?

Sympatiserar inte med något speciellt parti helt ännu, ibland är jag vänster, ibland höger. 

• Anonym (AnNickonym)
    Muslimsktjej skrev 2015-10-13 21:27:46 följande:

Att välja mellan Palestina och Israel som länder är egentligen som att välja mellan pest eller kolera.

När det gäller konflikten dock så skulle jag påstå att jag är ganska neutral.

Tycker att båda sidor ska skärpa till sig och dela på landet, israeliterna borde sluta ge sig på människor som redan har det sämre och kalla det för självförsvar, och palestinierna borde sluta skicka dit självmordsbombare. 

Kortfattat; de borde sluta hata varandra och istället dela på landet, för det kommer båda vinna på. 

Palestinierna kan man inte slänga ut från landet, och inte israeliterna heller. Så vad finns det annars att göra?

Sympatiserar inte med något speciellt parti helt ännu, ibland är jag vänster, ibland höger. 

Överenstämmer även med mina åsikter.
  • MEE83

Jag är ganska neutral i frågan.

Ett problem är ju att den "palestinska staten" inte har förmågan att kontrollera sitt eget territorium, det finns inget lagstyre och ingen rättsstat. En del av landet är under kontroll av en organisation som regelbundet lobbar granater över gränsen och den folkvalda "regeringen" kan inte stoppa det. Det är ju delvis ett geografiskt problem. 

Man kan inte förvänta sig att Israel bara skall gilla läget, lobbar någon granater in i landet, måste ju något göras för att få stopp på det, och den "palestinska staten" har inte den förmågan. 

• DenNamnbitne

Fast möjligheten att skapa en välfungerande palestinsk stat har ju heller inte varit den lättaste. 

Vore kul, med betydligt mer svaranden så att statistiken sade lite mer än vad den gör nu. Omröstningar här är inte något vidare givande, finns det populärare sidor månne?

Israel - Neutral - Palestina

SD     6     0     1          86%  Israelsympatisörer
    M       1     1     0
    FP     1     2     0           67% Neutrala
    S       0     0     4          100% Palestinasympatisörer
    MP     0     1     3           75% Palestinasympatisörer
    V        0     1     3           75% Palestinasympatisörer
    PP      0      1     0
    ÖV      2      0     1

• En grön ruta
    DenNamnbitne skrev 2015-10-14 10:58:16 följande:

Fast möjligheten att skapa en välfungerande palestinsk stat har ju heller inte varit den lättaste. 

Vore kul, med betydligt mer svaranden så att statistiken sade lite mer än vad den gör nu. Omröstningar här är inte något vidare givande, finns det populärare sidor månne?

Israel - Neutral - Palestina

SD     6     0     1          86%  Israelsympatisörer

M       1     1     0

FP     1     2     0           67% Neutrala

S       0     0     4          100% Palestinasympatisörer

MP     0     1     3           75% Palestinasympatisörer

V        0     1     3           75% Palestinasympatisörer

PP      0      1     0

ÖV      2      0     1

Just så föreligger det.
  • fluu
    En grön ruta skrev 2015-10-13 20:30:26 följande:
    Se svaret från namnbitne.
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
Svar på tråden Vart står du i Israel-Palestinafrågan i förhållande till din partitillhörighet?