• Randig

Har jag rätt till föräldralön om jag studerat 5 månader innan?

Hej kunniga FL:are där ute:)

Jag har en fast tjänst sedan 4 år tillbaka på en organisation med kollektivavtal mellan idea och unionen. Förra gången jag var föräldraledig fick jag en föräldralön i 6 månader på ca 1.500 kr mån.

Nu ska jag ha barn igen, i Maj nästa år. Jag hade dock tänkt ta tjänstledigt från januari och fram till BF för att plugga upp några ämnen från gymnasiet.

Dock undrar jag om jag fortfarande har rätt till föräldralön när jag går på min föräldraledighet sen om jag valt att vara tjänstledig 5 månader innan barnet kom.

Vet ni?

• Svar på tråden Har jag rätt till föräldralön om jag studerat 5 månader innan?
  • Alexi

Läs kollektivavtalet, de brukar ligga på internet, förutsättningarna för föräldralön brukar stå klart och tydligt där.

• Randig

Jag har läst på unionens hemsida men inte hittat något om det.

• Randig

Jag har läst på unionens hemsida men inte hittat något om det.

• Alexi

Fast du måste in i själva avtalet, och de finns garanterat på unionens hemsida.

• Zchimla

Skulle tro det. Jag pluggade i 2 år och min SGI var skyddad under de 2 åren.

Ring FK för det är trots allt de som beslutar om din föräldrarpeng.

• MoLsMamma
    Zchimla skrev 2015-10-12 14:18:22 följande:

Föräldralön betalar arbetsgivare/fack ut. Föräldrapenning betalar FK

:)
  • Zchimla
    MoLsMamma skrev 2015-10-12 14:49:16 följande:

Föräldralön betalar arbetsgivare/fack ut. Föräldrapenning betalar FK

:)

Då har jag lärt mig nått nytt idag
  • Randig

Ville inte ringa min arbetsgivare än då nästan ingen vet om min graviditet och inte heller att jag har planer på att plugga innan jag föder. 

Men ringde försäkringskassan för lite andra frågor om föräldrapenning och frågade samtidigt om de visste hur det var med föräldralön och som tur var (även fast det inte ligger på deras bord) så visste hon det:) och svaret var JA jag får föräldralön även fast jag pluggar, så länge som jag inte har något glapp i mellan, jag måste alltså gå direkt från jobb till plugg, men det hade jag ju ändå tänkt.

tack:)

• Alexi

Är du säker på att hon kunde just Unionens kollektivavtal?

• Randig
    Alexi skrev 2015-10-12 15:46:24 följande:

Är du säker på att hon kunde just Unionens kollektivavtal?

Detta gällde alla med den anställningen jag har som jag förstod det.
  • Kine
    Zchimla skrev 2015-10-12 14:18:22 följande:

Föräldrar lön är något man kan få av sina arbetsgivare och det är inte samma som föräldrapenning. Föräldrarlön är det arbetsgivare aren som beslutar om och betalar.
  • Kine

Jag tror inte du kan få Föräldrarlön om du är tjänstledighet för studier tiden innan BF.

• Kine
    Randig skrev 2015-10-12 15:05:14 följande:

Ville inte ringa min arbetsgivare än då nästan ingen vet om min graviditet och inte heller att jag har planer på att plugga innan jag föder. 

Men ringde försäkringskassan för lite andra frågor om föräldrapenning och frågade samtidigt om de visste hur det var med föräldralön och som tur var (även fast det inte ligger på deras bord) så visste hon det:) och svaret var JA jag får föräldralön även fast jag pluggar, så länge som jag inte har något glapp i mellan, jag måste alltså gå direkt från jobb till plugg, men det hade jag ju ändå tänkt.

tack:)

Såvida det inte är FK du jobbar så kan de omöjligt svara på om du får Föräldrarlön från jobbet när du är tjänstledighet. Så hon kan inte svara på den frågan det är enbart din arbetsgivare som kan svara på den frågan.
  • Tow2Mater
    Randig skrev 2015-10-12 15:05:14 följande:

Du har tänkt ta tjänstledigt från januari, men nu är det redan mitten av oktober och du har inte ens pratat med arbetsgivaren om det??
  • Zchimla
    Kine skrev 2015-10-12 17:48:41 följande:

Föräldrar lön är något man kan få av sina arbetsgivare och det är inte samma som föräldrapenning. Föräldrarlön är det arbetsgivare aren som beslutar om och betalar.

Tack jag har redan blivit upplyst om detta
  • Randig
    Tow2Mater skrev 2015-10-12 18:16:14 följande:
    Du har tänkt ta tjänstledigt från januari, men nu är det redan mitten av oktober och du har inte ens pratat med arbetsgivaren om det??
    Gjorde det igår. Skolorna börjar 11 Jan så jag var 1 dag sen, man ska säga till 3 mån innan. Men min chef är flexibel:) Har grymt bra kollegor o chefer så jag tror även de hade accepterat om jag sa till senare än så här, men som sagt, vill ändå vara i tid... dock med en miss på 24 timmar;) Men det är överkomligt.
Svar på tråden Har jag rätt till föräldralön om jag studerat 5 månader innan?