• Anonym (Barnens pappa är missbrukare...)

Han har dolt sitt missbruk i flera år! Vad gör jag nu?

Hjälp?!
    Måste få skriva av mig någonstans! VÅgar inte berätta allt för mina nära ännu..

Jag har beslutat att skiljas från min man som jag har två underbara barn med. Dem är bara 2 år och 8 månader gamla, men jag har mått så dåligt sista åren så jag klarar inte mer.
    Vi jobbade hårt för att få barn, då jag inte kunde bli gravid, så barnen är verkligen älskade av oss båda två, utan tvivel.
    Min man har behandlat mig väldigt illa i flera år och det är svårt att förklara varför jag stannat, men man hoppas ju alltid. Dem terapeuter jag gått hos kallar det psykisk misshandel med t ex utfrysning, ignorans, silent treatment mm, men jag har inte sett på det så förrän nu... Vill tillägga att jag alltid känt mig stark och varit stark i andras ögon, så jag förstår inte hur jag kunde hamna här heller. Har tänkte lite som att "om någon ska fixa honom så är det jag, för jag är stark nog..".

Nu när jag bestämt mig för att lämna honom så erkände han i alla fall det jag misstänkt så länge. Han har missbrukat amfetamin! Det är bara det att jag trodde att det kanske var ibland, men det kom fram att det i stort sett varit dagligen i nästan 4 år.. Alltså under tiden vi skaffade barn också.
    Sårad är bara förnamnet. Känns som jag blivit bedragen hela vårt förhållande. (Har en historia med en styvpappa som drogade och en pappa som var alkoholist, jag har varit väldigt tydlig med att jag har nolltolerans på droger, så det är ytterligare ett svek i sig. Hela min barndom dras ju upp igen dessutom).
    Nu är vi också under utredning av soc för barnens skull, vi ska flytta isär, jag har anmält honom till vårt gemensamma arbete så att han får gå på provtagning och hjälp till ev behandling. Han är ren idag, visar proverna och det säger han själv också. Han har alltid varit bra med barnen och det är enda gången han lyser upp, när han får vara och leka med dem.

Nu till det stora problemet i mitt huvud just nu. Vi bor tyvärr fortfarande ihop (för det går inte att hitta boende om man är ensam med barn i Stockholm) och han har förändrat beteende sedan han blev ren. Han är den jag träffade för flera år sedan. Jag känner igen och börjar sakna honom, tycka synd om honom och få upp hoppet igen. Och det borde jag inte! Han har sårat mig så enormt mycket. Han har ju problem som jag inte vill vara med om.
    Jag har dessutom träffat en kille som är helt underbar och skulle göra allt för mig -OCH barnen. Han älskar både mig och barnen. Tycker också väldigt mycket om honom, men mår illa av mitt beteende då jag fortfarande känner något för min man. Nu känner jag att jag tar avstånd från den nya killen p g a mina tankar/rädslor/känslor..

Vad fan gör jag? Jag är livrädd att ta fel beslut. Och jag vågar inte säga till mina nära och kära att jag tvivlar igen, för dem kommer bli galna. Han har gjort mig illa, men TÄNK om han hittar tillbaka till sig själv igen? Eller är jag bara naiv och söndermanipulerad nu?

• Svar på tråden Han har dolt sitt missbruk i flera år! Vad gör jag nu?
  • Alexiandra
    Anonym (Barnens pappa är missbrukare...) skrev 2015-10-12 19:04:49 följande:

Absolut! Ok. Jag förstår vad du menar.

Min första prio har hela tiden varit att hitta ett eget boende, men det är så sjukt mycket svårare än jag trott. Så mycket tankar på det här med ungarna, vårdnaden, dagiset... Har t o m flyttat in hos min mor en stund, men då hon inte bor i närheten så funkar det inte med dagiset. Jag får dessutom inte lån som räcker till lgh hos banken trots att jag har en bra inkomst och en bra insats, p g a att jag antagligen måste räknas som ensamstående tvåbarnsmor bl a...

Det är en så sjuk verklighet att leva i, men jag tänker precis som många av er säger: "Jag ska ta hand om barnen och mig själv. Jag måste bli hel och jag vill bli det utan inslag av en man som påverkar". Jag försöker verkligen tänka så, men ibland faller man igenom och speciellt när man ser människan man en gång älskat framför sig. Eller tvärtom, har någon som kan krama en när man gråter och ger en hopp om en normal relation. Finns det ens något sådant. Man är helt trasig i både kropp och själ och det är inte lätt att tänka klart. Därför frågar jag om råd. Kanske har någon varit med om liknande och har något att dela med sig av?

Mina tankar och känslor slåss om vad det är jag skulle må bra av, barnen framför allt, dem bara avgudar sin pappa. SKa jag ta dem från honom, ska jag ta en etta i Järfälla för det är vad jag har råd med, och låta 2-åringen byta dagis också mitt i allt, kommer jag någonsin att kunna lita på honom, vill jag det, hur kommer jag över allt han gjort, tänk om han inte klarar "nykterheten", sätter jag mina barn i fara då? Det går inte att förklara hela biten, men det är en sjuk sörja och jag är jätteglad att jag får hjälp med terapin, jag vill bara bli hel och kunna tänka "normalt", inte ur ett medberoendeperspektiv. OCH sluta klandra mig själv, för den känslan är så nedbrytande... 

De flesta av de frågor som snurrar kräver nog att du får distans för att svara på. Dessutom måste han hålla sig ren på egen hand, inte för "dig och barnen" eller liknande.

Så som jag ser det så är leva isär RN förutsättning för att ni ens teoretiskt ska hitta tillbaka till varandra. Även om det innebär en etta i förorten, även om minstingen får byta dagis.

Pepp!
  • Anonym (Barnens pappa är missbrukare...)
    Alexiandra skrev 2015-10-12 19:26:53 följande:
    De flesta av de frågor som snurrar kräver nog att du får distans för att svara på. Dessutom måste han hålla sig ren på egen hand, inte för "dig och barnen" eller liknande.

Så som jag ser det så är leva isär RN förutsättning för att ni ens teoretiskt ska hitta tillbaka till varandra. Även om det innebär en etta i förorten, även om minstingen får byta dagis.

Pepp!
    Ja, det är nog så. Det är nog faktiskt så. Det som känns värst med det är att byta dagis på lillan. Är så sjukt nöjd, dem är så underbara där och hon  älskar verkligen att gå dit. Breaks my heart...
    Tack {#emotions_dlg.flower}
  • Alexiandra
    Anonym (Barnens pappa är missbrukare...) skrev 2015-10-12 19:29:52 följande:

Ja, det är nog så. Det är nog faktiskt så. Det som känns värst med det är att byta dagis på lillan. Är så sjukt nöjd, dem är så underbara där och hon  älskar verkligen att gå dit. Breaks my heart...

Tack

Du är anonym så jag kan inte maila dig. Men om du vill så skicka gärna mig ett meddelande (jag lovar att inte avslöja ditt nick). Jag skulle vilja säga en del saker och råd som jag inte är bekväm med att ta i tråden (inte ens anonym). Så vill du så skicka gärna ett meddelande.
  • Drottningen70

Det Du behöver är att vara SJÄLV ett tag. Utan någon kärleksrelation alls. Att involvera barnen i nåt nytt så fort är ju helt åt skogen. Du behöver inte välja någon av dem just nu. Bo själv, var singel, läk dig och ge barnen tid att komma över förändringen, sen har du resten av livet på dig. Om ett år kommer det att ha utkristalliserat sig. Är barne s pappa då fortfarande ren, har den nya orkat vänta? Vill du då ens ha någon av dem? Det enda DI ska fundera på idag är bostad och dina barn.

• klyban
    Anonym (Barnens pappa är missbrukare...) skrev 2015-10-12 17:54:25 följande:
    Ok, så att missbruka amfetamin i fyra år i hemlighet från sin familj är inget problem? SOm dessutom självklart medförde stora problem i relationen, såsom lögner, otrohet, elakheter, obefintlig närhet/sex... Vi har tydligen lite olika åsikter där...

Det måste det inte vara.
    Det finns en del saker man vill hålla strikt privat.

När det kommer till hans personlighet, så låter det som han har nått psykisk diagnos eller en misstänkt sådan.
    Dessa tenderar att söka sig till droger, speciellt om inte sjukvården gett dom adekvat hjälp.
    Så jag tror det är tvådelat här, nått psykiskt och lite för mycket drogande.

• Alexiandra
    klyban skrev 2015-10-13 17:15:11 följande:

Det måste det inte vara.

Det finns en del saker man vill hålla strikt privat.

När det kommer till hans personlighet, så låter det som han har nått psykisk diagnos eller en misstänkt sådan.

Dessa tenderar att söka sig till droger, speciellt om inte sjukvården gett dom adekvat hjälp.

Så jag tror det är tvådelat här, nått psykiskt och lite för mycket drogande.

Allt drogande är väl för mycket...

Sen vad man vill hålla privat och vad man bör hålla privat när man lever i en familj som påverkas av ens val är inte alltid samma sak. Ditt inlägg framstår mest som konstigt och drogliberalt?
  • klyban
    Alexiandra skrev 2015-10-14 09:49:12 följande:
    Allt drogande är väl för mycket...
    Sen vad man vill hålla privat och vad man bör hålla privat när man lever i en familj som påverkas av ens val är inte alltid samma sak. Ditt inlägg framstår mest som konstigt och drogliberalt?

Inget konstigt med mitt inlägg.
    För mig verkar det som vetenskapen att han tagit droger, som är det du går igång på.
    Jag tar diskussionen till saklighet, logik och fakta.
    Vet inte hur många diskussioner jag varit i om droger.
    Många är rena skära missbruk, men vissa är de faktiskt bara obstinata.
    Det tjänar inget till att stigmatisera och moralisera, om ett faktiskt hälsoproblem.

Då är jag mer orolig för hans psykiska status, som antyder det finns ett reellt problem i botten.
    Och att det handlar om fallerad självmedicinering.
    Ur detta ekorrhjul är det väldigt svårt att ta sig ur, och får ett moment 22 liknande situation med sjukvården.
    Sen om man har blivit psykisk misshandlad som du blivit, så finns är det bara att gå vidare.
    Personligen skulle jag aldrig lita på en sådan person igen, och då tänker jag inte ens på drogerna.
    Och kommer man till drogerna och överkonsumtion, så är det bara ytterligare en spik i kistan.

Tycker du ska ta dig tid att förstå, än direkt avfärda en text som drogliberal.
    Det är bara i en svart och vit värld, som man gör så.
    Och förstår du inte vissa saker jag skriver, eller behöver förtydliga.
    Så är det bara att fråga, så får du svar.

• Alexiandra
    klyban skrev 2015-10-14 14:19:21 följande:

Inget konstigt med mitt inlägg.

För mig verkar det som vetenskapen att han tagit droger, som är det du går igång på.

Jag tar diskussionen till saklighet, logik och fakta.

Vet inte hur många diskussioner jag varit i om droger.

Många är rena skära missbruk, men vissa är de faktiskt bara obstinata.

Det tjänar inget till att stigmatisera och moralisera, om ett faktiskt hälsoproblem.

Då är jag mer orolig för hans psykiska status, som antyder det finns ett reellt problem i botten.

Och att det handlar om fallerad självmedicinering.

Ur detta ekorrhjul är det väldigt svårt att ta sig ur, och får ett moment 22 liknande situation med sjukvården.

Sen om man har blivit psykisk misshandlad som du blivit, så finns är det bara att gå vidare.

Personligen skulle jag aldrig lita på en sådan person igen, och då tänker jag inte ens på drogerna.

Och kommer man till drogerna och överkonsumtion, så är det bara ytterligare en spik i kistan.

Tycker du ska ta dig tid att förstå, än direkt avfärda en text som drogliberal.

Det är bara i en svart och vit värld, som man gör så.

Och förstår du inte vissa saker jag skriver, eller behöver förtydliga.

Så är det bara att fråga, så får du svar.

Jag är inte TS....
  • klyban
    Alexiandra skrev 2015-10-14 14:47:36 följande:
    Jag är inte TS....
    Såg det efter skickade inlägget, men du har en del svar än då till dig.
  • Alexiandra
    klyban skrev 2015-10-14 14:56:20 följande:

Såg det efter skickade inlägget, men du har en del svar än då till dig.

Nja jag har en massa åsikter från dig, som jag inte delar/håller med om. Men det framgick redan i mitt första svar.
  • klyban
    Alexiandra skrev 2015-10-14 17:28:10 följande:
    Nja jag har en massa åsikter från dig, som jag inte delar/håller med om. Men det framgick redan i mitt första svar.

Vad har jag med TS att göra, och varför är min person intressant för TS?
    Fattar noll, låter som du har en del förutfattade meningar att hantera först.

Svar på tråden Han har dolt sitt missbruk i flera år! Vad gör jag nu?