• Lindis77

    Inbjudningskort till kalas på förskolan?

    Hej

    Har en fråga om hur Ni gjort med inbjudningskort till era barns kalas då dom gått i förskolan. Mina barn fyller snart 5 resp. 4 år och ska snart få ha sina första kalas.

    Har ni delat ut dom på förskolan alternativt gett till fröknarna eller skickat dom? Mitt äldsta barn har varit på två kalas och då var alla barnen på avdelningen bjudna så vi fick inbjudan på förskolan. Men då nämnde en av fröknarna att dom bara lämnar ut när alla barnen är bjudna. Vilket ju låter "rimligt" då man inte skall "hänga ut" dom barnen som inte blir bjudna. Men jag tänker att nog borde dom kunna hjälpa till med att ge dom ´´lite i smyg´´ till dom föräldrar det gäller? Än att behöva skriva ner allas adresser...

    Mina barn är ju inte så gamla så jag tänkte att min son får bjuda alla pojkarna och min dotter alla tjejerna. Min dotter har inte blivit bjuden på något kalas ännu men hon har pratat länge om att hon gärna vill ha ett eget när hon fyller år.

  • Svar på tråden Inbjudningskort till kalas på förskolan?
  • Cornellia

    Är det inte bättre om ni bjuder dom barnen som dina barn leker med istället för att redan i så liten ålder dela in barnen utifrån kön istället för person? 

    Sen förstår jag förskolan. Vill man utesluta vissa så kan man iaf göra jobbet själv och inte dumpa det på någon annan. 

  • Vickan I

    På vår förskola får man skicka inbjudningar privat om man inte bjuder alla. Vilket jag tycker är bra. Skulle inte blanda in personal och be dem smussla med inbjudningar till vissa. Det får ni lösa själva tycker jag. Finns det ingen maillista?

    Tips. Vi har gått ihop så alla januaribarn, februaribarn osv i gruppen har gemensamt dagiskalas och så hjälps vi föräldrar åt och alla i gruppen blir bjudna. Fungerar jättebra och sedan har vi eget kalas hemma.

  • Mälaröbo

    Personalen ska öht inte blandas in i inbjudningar till kalas oavsett vilka man bjuder. Den tid det tar för dig att skriva alla adresser alt åka runt o lägga i brevlådorna själv får du stå ut med!

  • Bibbidi

    Varför ska du lämna över ansvaret att "smyga dit" inbjudningskorten till de barnen du vill bjuda på förskolelärarna för? Det blir nog svårt med tanke på att de har barn runt om kring sig i princip hela tiden. Blir nog lätt så att ett barn ser att de ger ett annat barn ett kort och sedan frågar vad det är för något, någon förälder kanske försäger sig utan att tänka efter och sedan är hela faderullen igång. Du får posta inbjudningskorten till de du vill bjuda in. Jag tror att det är den bästa lösningen för alla partner.


    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Lindis77

    Ok. Fel formulering av mig  uppenbarligen med tanke på otrevliga svar.

    Lämnar Förskollärare ut barnens adresser? Såklart att jag kan åka ut och posta dom själv det vore bara roligt att se var alla bor!

  • Dixie

    skicka per post - om inte alla i en grupp/avdelning blir bjudna ska inbjudningars inte alls vara på förskolan!

  • Dixie
    Lindis77 skrev 2015-10-12 23:14:41 följande:

    Lämnar Förskollärare ut barnens adresser? Såklart att jag kan åka ut och posta dom själv det vore bara roligt att se var alla bor!


    nu har vi barnen på föräldrakooperativ - där får vi varje termin en lista på alla barn och adresser - men så är det kanske inte på kommunala förskolor? 

    om de inte har mycket vanliga efternamn går det väl att hitta på eniro tex!
  • Ellie
    Lindis77 skrev 2015-10-12 23:14:41 följande:
    Ok. Fel formulering av mig  uppenbarligen med tanke på otrevliga svar.

    Lämnar Förskollärare ut barnens adresser? Såklart att jag kan åka ut och posta dom själv det vore bara roligt att se var alla bor!
    På vår förskola togs det upp på ett föräldramöte att vi gärna ville ha adresslista på barnen. Det skickades sedan ut ett mail där man kunde svara om man inte ville vara med på listan. Efter det fick vi alla barnens tel och adress mailat. Praktiskt till inbjudningar, lekträff på helgen mm.
    Fråga pedagogerna om de kan tänka sig något liknande. Säkert fler som vill ha adresserna.
  • Brumma

    Sonens förra avdelning satte upp en lista på alla barns namn och så kunde man själv som förälder välja om man ville skriva dit sitt mobilnummer tex. Bra när barnen börjar prata om att de vill leka hos någon och när man skall skicka ut inbjudningar :)

    Det finns inte på den nya avdelningen men jag skall fråga om det nu när vi ska ha föräldramöte.

    Min son är fem. Vi bjuder de han leker med. Skulle vi bjuda alla killar skulle det komma barn han aldrig leker med eller ens tycker om speciellt mkt. Dessutom skulle några han faktiskt leker med bli uteslutna pga att de har fel kön.. Det känns väl inte helt ok faktiskt.. :)

    Tror det var fyra tjejer o fen killar på kalaset han hade sist. Både fyra o femåringar. Vet att många delar in efter ålder också men de flesta barn leker ju över de här "gränserna" :)

  • Brumma

    Och som svar på din fråga då (för ser nu att jag faktiskt missade det) :)

    Vi använde ovan nämnda lista till att leta upp barnens adresser. Sedan skickade vi inbjudningskort. Sonen har i sin tur blivit inbjuden genom inbjudningskort i brevlådan, genom att det lämnats på förskolan (vilket uttryckligen sagts INTE är tillåtet) och genom sms :)

    Jag föreslår att du tar upp frågan med adress/telefonlista med personalen. Även om de inte kan lämna ut adresser kan ju ett alternativ vara att göra dom på vår förskola. Sätta upp en lista på alla barn (med efternamn) och då får föräldrarna själva skriva i uppgifterna.

  • Minza83

    När vår äldsta son fick ha sitt första kalas, vilket var nu i våras när han fyllde 6år så fick han själv välja vilka han ville bjuda och han bjöd de han lekte med helt enkelt. Han bjöd 8 pojkar och 6 kom. Vi hade badhuskalas :)

    Mina andra barn kommer också att få ha första kalaset när de fyller 6år - tycker det känns bäst så och då har de i regel några specifika kompisar som de leker med och föredrar.

    Vi bad personalen om adresser och fick dem nedskrivna på ett papper några dagar senare :)

  • Alexi

    Det är jättekul för barnet att få åka runt och ringa på hos kompisarna och lämna inbjudningskorten personligen!

    Blanda inte in förskolan i det, det ingår inte i deras arbete. Men fråga dem om adresslista.

  • Duckan

    Det är absolut inte fsk som ska lämna ut era inbjudningar. Är alla barn inte bjudna bör de ej heller delas ut på fsk. Hos oss var det strängeligen förbjudet. Likadant är det nu i skolan.

  • Berguven

    Ska man inte bjuda alla barn så ska man inte blanda in förskolan i det hela. Det är inte pedagogernas roll att smussla runt med inbjudningar och exkludera andra barn.


    Det viktiga är också att man antingen skriver på inbjudan eller pratar med föräldrarna om att deras barn inte ska prata högt om detta. Det är inte roligt när 2 av "kompisar" sitter och pratar om att de är inbjudna till Emelies kalas och där sitter Hampus som inte har blivit bjuden alls. 

    Rent allmänt så tycker jag att indelning av tjejer och killar är helt fel. Jag umgicks med alla, oavsett kön, när jag var liten och hade blivit riktigt ledsen om jag inte hade blivit bjuden på mina killkompisars kalas bara för att jag är tjej. 

  • Brumma
    Berguven skrev 2015-10-13 10:56:15 följande:

    Ska man inte bjuda alla barn så ska man inte blanda in förskolan i det hela. Det är inte pedagogernas roll att smussla runt med inbjudningar och exkludera andra barn.

    Det viktiga är också att man antingen skriver på inbjudan eller pratar med föräldrarna om att deras barn inte ska prata högt om detta. Det är inte roligt när 2 av "kompisar" sitter och pratar om att de är inbjudna till Emelies kalas och där sitter Hampus som inte har blivit bjuden alls. 

    Rent allmänt så tycker jag att indelning av tjejer och killar är helt fel. Jag umgicks med alla, oavsett kön, när jag var liten och hade blivit riktigt ledsen om jag inte hade blivit bjuden på mina killkompisars kalas bara för att jag är tjej. 


    Fast du kan inte sätta munkavle på barn..

    Att be barn hålla hemligheter så tycker jag går alldeles över gränsen. .

    Det är elakt att bjuda NÄSTAN hela gruppen men utesluta ett eller två barn. Men barnen måste få lov att bjuda sina vänner och inte bli satta med munkavle ..
  • Berguven
    Brumma skrev 2015-10-13 11:10:14 följande:
    Fast du kan inte sätta munkavle på barn..

    Att be barn hålla hemligheter så tycker jag går alldeles över gränsen. .

    Det är elakt att bjuda NÄSTAN hela gruppen men utesluta ett eller två barn. Men barnen måste få lov att bjuda sina vänner och inte bli satta med munkavle ..

    Fast det tycker jag. Inte munkavel men jag tycker att man kan få förklara situationen för sitt barn och hoppas på att hon eller han väljer att hålla tyst om det för att inte såra de andra barnen.

    Jag kommer i alla fall att bjuda alla barn eller inget. Jag tycker inte om exkludering, det hör inte hemma i så ung ålder.

  • Brumma
    Berguven skrev 2015-10-13 11:34:42 följande:

    Fast det tycker jag. Inte munkavel men jag tycker att man kan få förklara situationen för sitt barn och hoppas på att hon eller han väljer att hålla tyst om det för att inte såra de andra barnen.

    Jag kommer i alla fall att bjuda alla barn eller inget. Jag tycker inte om exkludering, det hör inte hemma i så ung ålder.


    Absolut kan man prata med barnen om hur det kan kännas att inye vara bjuden. Men inte förbjuda dem att prata om det..

    Min son har varit på kalas där hela avdelningen varit inbjudna. Han har även varit på kalas där barnet ifråga faktiskt bara lekt med min son och två barn till. De var alltså bara fyra barn på det kalaset. Ett annat kalas där födelsedagsbarnet bara leker med min son och ett barn till. På de kalaset var de tre..

    Att i de fallen bjuda hela avdelningen, och därmed bjuda in barn som födelsedagsbarnet knappt pratat med känns ju helt fel. Det handlar ju inte om exkludering utan om att inte behöva bjuda människor man inte ens umgås med på sitt kalas..

    Min son bjöd sju barn. Det går 26 stycken barn på hans avdelning. Vi har inte ngn möjlighet att hålla kalas för 26 barn. Dessutom hade det känts fel att tvinga sonen att bjuda barn som är taskiga mot honom... Kändes självklart att bjuda en liten grupp istället.

    Han har även bjudits in till barn han ALDRIG lekt med på förskolan och själv ifrågasatt varför barnet bjudit honom. De har ju knappt pratat med varandra.. (Detta är inte barn som går ensamma utan kompisar utan barn som helt enkelt har andra kompisar än just min son och hans vänner).
  • Mellanmjölkens land

    Dottern har varit på några 4 resp 5årskalas. Vi har fått ut adresslistor på förskolan men annars har inte pedagogerna varit inblandade alls. Inbjudningarna har oftast kommit antingen via post eller att föräldrarna delat ut korten personligen och det har varit 5-10 barn bjudna. Ett barn bjöd hela avdelningen och då kom inbjudningen via SMS istället.

Svar på tråden Inbjudningskort till kalas på förskolan?