• Amanda84

Glömt att ta ut fp 2 veckor, nu nollas sgi, går det att ändra i efterhand?

Efter att mitt barn fyllde 1 år så har det nu visat sig att jag har fyllt i fel hos försäkringskassan och att jag därmed har missat att ta ut föräldrapenning under 2 veckor för några månader sedan. Detta är ingenting som jag har upptäckt förrän nu, när jag har blivit sjukskriven och fick ett brev från försäkringskassan där de ville veta vad jag hade gjort under dessa två veckor och att jag ska lämna uppgifter om arbete jag har haft då.

Jag har inte jobbat utan varit föräldraledig hela tiden. Jag har varit jättenoga med att ta ut 5 dagar varje vecka, men här har jag helt enkelt gjort fel.

Nu verkar det som min SGI har nollats och jag känner mig helt förstörd. Är det någon som har varit med om något liknande? Är det möjligt att åberopa att jag helt enkelt har gjort fel de här två veckorna? Om det inte går, vad är det som gäller då? Jag är helt oförmögen att arbeta och min man är hemma med vårt barn, så det finns ingen som helst chans att arbeta upp SGI:n igen förrän jag är frisk igen (om jag ens blir det). Vi kan ju inte stå utan någon som helst inkomst framöver.

• Svar på tråden Glömt att ta ut fp 2 veckor, nu nollas sgi, går det att ändra i efterhand?
  • Alexi

Har det gått mer än 90 dagar sedan glappet? Om inte kan du ju söka fp i efterhand.

• Amanda84

Oj, jösses, vilken tur jag har! Det är 88 dagar sedan! Tack för informationen!

• Alexi
    Amanda84 skrev 2015-10-13 20:03:07 följande:
    Oj, jösses, vilken tur jag har! Det är 88 dagar sedan! Tack för informationen!
    Bra, anmäl, ansök helt och hållet idag direkt på nätet!
  • Amanda84
    Alexi skrev 2015-10-13 20:04:18 följande:
    Bra, anmäl, ansök helt och hållet idag direkt på nätet!
    Japp, det är fixat nu. Tack än en gång!
  • telly

Åh vad skönt! Vad hemskt om du skulle få sänkt sgi pga ett mänskligt misstag.

Svar på tråden Glömt att ta ut fp 2 veckor, nu nollas sgi, går det att ändra i efterhand?