• Daniel12

Varför blir det allt färre bacon i baconpaketen?

Har ni också lagt märke till detta "svinn"?

Minns att för 10-15 år sedan var det så gott som alltid 10 remsor bacon i baconförpackningarna. Idag har det minskat till 7-8 skivor, ibland mindre än så.

Ändå betalar man samma pris. Vad är detta för smygsvinn?
  • Svar på tråden Varför blir det allt färre bacon i baconpaketen?
  • Daniel12
    tobbe01 skrev 2015-10-18 12:26:35 följande:
    Men vikten måste ju stämma med det som anges på förpackningen.
    Säkert också lögn, men det går ju att kolla upp.

• Daniel12
    Jennie med ie skrev 2015-10-18 12:42:03 följande:
    Jag är inte okej med frånvaron av plankstek i skolan.
    Plankstek har väl vad jag vet aldrig serverats i skolor. Kanske är det för dyrt att köpa in?

• Jennie med ie
    Daniel12 skrev 2015-10-18 12:44:13 följande:
    Plankstek har väl vad jag vet aldrig serverats i skolor. Kanske är det för dyrt att köpa in?
    Ekonomin ska ju inte spela nån roll. Tydligen.
  • Gert

Bacon kanske kommer att bli förbjudet i framtiden, så det är ingen mening att klaga för mycket på det magra innehållet i paketen idag.

Give ´em Hell!
  • tobbe01
    Gert skrev 2015-10-18 12:54:58 följande:

Bacon kanske kommer att bli förbjudet i framtiden, så det är ingen mening att klaga för mycket på det magra innehållet i paketen idag.

Knappast förbjudet men man kanske måste förvara det så att det inte smittar övriga varor? Samma gäller för allt som kommer från svin.
  • VictoriaJ02

Är detta en seriös tråd eller? Köp stekfläsk om det inte passar, så får du mer fläsk för pengarna och det går lika bra ihop med ägg och vita bönor som bacon.

• tobbe01
    VictoriaJ02 skrev 2015-10-18 14:31:55 följande:

Är detta en seriös tråd eller? Köp stekfläsk om det inte passar, så får du mer fläsk för pengarna och det går lika bra ihop med ägg och vita bönor som bacon.

Men är stekfläsket inte klenare, kortare och färre i paketet än förr? Misstänker att det fuskas på alla håll.
  • Grande Rock
    tobbe01 skrev 2015-10-18 14:35:37 följande:
    Men är stekfläsket inte klenare, kortare och färre i paketet än förr? Misstänker att det fuskas på alla håll.
    Då kan jag tipsa även dig om att köpa sidfläsk på bit och kilopris istället, då kan du skiva det till precis den tjocklek du vill =)
    Born to lose, live to win!
  • Lord Hans

Tjockare och färre skivor ger en lägre produktionskostnad även om vikten förblir den samma. Det kallas marknadsekonomi, ett begrepp som inte är vidare känt i socialdemokratins Sverige.
    Så nu vet ni svaret på ts fråga.

• Aniiee
    Lord Hans skrev 2015-10-18 17:36:10 följande:

Tjockare och färre skivor ger en lägre produktionskostnad även om vikten förblir den samma. Det kallas marknadsekonomi, ett begrepp som inte är vidare känt i socialdemokratins Sverige.
    Så nu vet ni svaret på ts fråga.

Fast TS fråga var ju "varför detta smygsvinn?" Svaret är att det existerar inget svinn, men det vet jag inte om TS gått med på.

Dessutom skrev jag redan  i min första kommentar att skivorna är färre för att de är tjockare.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Lord Hans
    Aniiee skrev 2015-10-18 17:59:01 följande:
    Fast TS fråga var ju "varför detta smygsvinn?" Svaret är att det existerar inget svinn, men det vet jag inte om TS gått med på.

Dessutom skrev jag redan  i min första kommentar att skivorna är färre för att de är tjockare.
    Nja, frågan var ju varför det blir färre skivor i baconpaketen. Det där med svinn var det ju ts själv som insinuerade som orsak till varför skivorna är färre. Antagligen för att hen trodde sig veta svaret på frågan redan och förväntade sig ryggdunk.
  • Aniiee
    Lord Hans skrev 2015-10-18 18:48:27 följande:
    Nja, frågan var ju varför det blir färre skivor i baconpaketen. Det där med svinn var det ju ts själv som insinuerade som orsak till varför skivorna är färre. Antagligen för att hen trodde sig veta svaret på frågan redan och förväntade sig ryggdunk.
    Hur som haver så har TS fått svar på frågan (-orna), men jag är fortfarande inte säkerpå om TS är nöjd... Han verkar har snärjt in sig på annat han inte har någon koll på istället.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
Svar på tråden Varför blir det allt färre bacon i baconpaketen?