• Daniel12

Hur tänker ni som köper dyr mat fast ni inte har råd?

Jag brukar resonera så här. Det spelar ingen roll hur fin mat du äter. Det du skiter ut i toaletten luktar lika illa iallafall.

Förstår inte folk som måste skryta med att de äter t.ex Oxfile eller att de besöker fina/dyra restauranger. Speciellt inte folk som egentligen inte har råd med det.

Varje löning när jag handlar ser jag alla dessa slösare som plockar upp varorna en och en på bandet liksom för att visa de som står bakom: "Titta vad jag har råd med och unnar mig". Folk köper det som ser gott ut, utan att tänka på vad det kostar, och att många bäckar små blir en stor å.

Dessa Trash-familjer får sen leva på skitmat de sista veckorna innan nästa löning, för att de slösat frisk i början av månaden.

Förresten, varför denna fokusering på mat, mat och mat hela tiden? Som om det vore det viktigaste i livet. Man äter för att leva, man lever inte för att äta.

"Pengar är till för att rulla" brukar oansvariga människor säga, ja men när de väl rullat iväg så är de spenderade och kommer inte tillbaka. Och så står de där och klagar på att de är fattiga, när fattigdomen är självförvållad.

Det borde startas ett program på TV som heter "Matlyxfällan", för detta är uppenbart ett stort problem bland folk..

• Svar på tråden Hur tänker ni som köper dyr mat fast ni inte har råd?
  • Aniiee
    EnAnonumius skrev 2015-10-20 10:58:53 följande:
    Tack...

Precis så är det..

Skall snart ta mig en kopp halvfabrikat av malt pulver som är kombinerad på arabicabönor+robustabönor, med en skvätt helfabrikat som är vitt flytande och innehåller 3%grädde
    Kopp kaffe med standardmjölk?

Men, ja, alltså, TS.... Du har uppenbarligen ingen koll på vad som är hel/halvfabrikat. Och det kanske känns lite pinsamt, så du kanske måste gå i försvar. Låt mig bryta ned det här för dig. I din tråd om pulvermos skriver du om halvfabrikat, och hur din mor (och du, typ) inte köper halvfabrikat och så, och har även mage att kalla föräldrar oansvariga som köper halvfabrikat. Men.... låt mig ge dig lite perspektiv i form av två recept. På hemlagat potatismos.

Potatismos, grundrecept, 4 port:
    1 kg potatis (RÅVARA)
    2 dl mjölk (HELFABRIKAT, om den inte är spenfärsk, och det har du knappast tillgång till....)
    25 g smör (HELFABRIKAT)
    Salt (diskussionsfråga)
    Vitpeppar (HELFABRIKAT)

Mitt favoritpotatismos, hemlagat, 4 port
    1 kg potatis (RÅVARA)
    2 dl kaffegrädde (HELFABRIKAT)
    1 hg smör (HELFABRIKAT)
    0.5 hg parmesanost (HELFABRIKAT)
    Salt (Diskussionsfråga)
    5-Peppar (HELFABRIKAT)
    Muskotnöt (RÅVARA om man köper en hel, HELFABRIKAT om man köper mald)
    1 bunt färska kyddor (RÅVARA)

Du är lika "skyldig" till att köpa halv- och helfabrikat som alla andra. Du serverar dina barn bacon (HALVFABRIKAT). Var är ditt föräldraansvar?
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Aniiee skrev 2015-10-20 16:24:31 följande:

Men, ja, alltså, TS.... Du har uppenbarligen ingen koll på vad som är hel/halvfabrikat. Och det kanske känns lite pinsamt, så du kanske måste gå i försvar. Låt mig bryta ned det här för dig. I din tråd om pulvermos skriver du om halvfabrikat, och hur din mor (och du, typ) inte köper halvfabrikat och så, och har även mage att kalla föräldrar oansvariga som köper halvfabrikat. Men.... låt mig ge dig lite perspektiv i form av två recept. På hemlagat potatismos.

Potatismos, grundrecept, 4 port:
    1 kg potatis (RÅVARA)
    2 dl mjölk (HELFABRIKAT, om den inte är spenfärsk, och det har du knappast tillgång till....)
    25 g smör (HELFABRIKAT)
    Salt (diskussionsfråga)
    Vitpeppar (HELFABRIKAT)

Mitt favoritpotatismos, hemlagat, 4 port
    1 kg potatis (RÅVARA)
    2 dl kaffegrädde (HELFABRIKAT)
    1 hg smör (HELFABRIKAT)
    0.5 hg parmesanost (HELFABRIKAT)
    Salt (Diskussionsfråga)
    5-Peppar (HELFABRIKAT)
    Muskotnöt (RÅVARA om man köper en hel, HELFABRIKAT om man köper mald)
    1 bunt färska kyddor (RÅVARA)

Du är lika "skyldig" till att köpa halv- och helfabrikat som alla andra. Du serverar dina barn bacon (HALVFABRIKAT). Var är ditt föräldraansvar?
    Bra sammanställning!
    Det kanske är dags för en tråd på ämnet igen. Drömmer

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • EnAnonumius
    Aniiee skrev 2015-10-20 16:24:31 följande:
    Yupp...

Nu måste ju jag gåt ut och göra en ny hel- och halvfabrikats kombo igen, för det. Tungan ute

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aniiee
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-10-20 16:38:06 följande:
    Bra sammanställning!
    TY =P 

Ja, kanske.
    EnAnonumius skrev 2015-10-20 16:38:46 följande:
    Yupp...

Nu måste ju jag gåt ut och göra en ny hel- och halvfabrikats kombo igen, för det. Tungan ute
    Lol =P
  • Virriga Vera
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2015-10-20 16:38:06 följande:
    Bra sammanställning!
    Sist jag startade en sådan tråd fick jag veta att jag var en besserwisser som borde förstå vad folk menade och veta vad de påstod....
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Virriga Vera skrev 2015-10-20 16:51:54 följande:
    Sist jag startade en sådan tråd fick jag veta att jag var en besserwisser som borde förstå vad folk menade och veta vad de påstod....

Men folk är ju lite speciella också. Oskyldig
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Virriga Vera
    Daniel12 skrev 2015-10-20 13:03:11 följande:
    Jag har lämnat tråden och undviker svara på fler frågor eftersom många är så elaka här.. sorry.
    Ok, för du själv är ju så vänlig i din bacontråd?
  • Aniiee
    Virriga Vera skrev 2015-10-20 16:51:54 följande:
    I min tråd blev jag anklagad för att blanda hop saker när jag påpekade att alla hel. och halvfabrikat inte är färdigmat.....
  • Aniiee
    Catti41 skrev 2015-10-20 19:55:41 följande:

Nu är jag lite förälskad i Aniee. Igen. :)

Haha. I might hold you to that Hjärta
Svar på tråden Hur tänker ni som köper dyr mat fast ni inte har råd?