• Anonym (Jösses)

Ska laga middag idag...till katastrof-gäster!

Haha asså herregud. Jag ska laga middag idag till några vänner till mig. En är glutenallergiker, en är laktosintollerant, en är vegetarian och den sista tål inga nötter, paprika, tomat och ägg.

Vad ska jag laga för mat? Hahahahahha asså det här tar fan priset...

• Svar på tråden Ska laga middag idag...till katastrof-gäster!
  • Filiplopp
    Nymphaea skrev 2015-10-20 14:09:05 följande:

Det lät bara lite underligt: 

"Jag tycker inte om falafel o mynta Så det är ingen höjdare att bjuda på."

Hade det stått "Jag tycker inte om falafel och mynta så det hade inte varit någon höjdare att bjuda mig på" så hade det framgått lite tydligare att du inte är en av gästerna på TS middag.

För övrigt tyckte jag (ickevegan) att det lät gott, så jag hade gärna blivit bjuden på det. Har dock ingen som helst aning om huruvida det skulle vara en höjdare på TS middag eller ej.

Ok, ok. Kan vara att jag retade mig på hur veganen uttryckte sig. Med att hon vann. Många veganer tycker att de är de som äter bäst.
  • Nymphaea

Haha, jaha det var så du menade

Jag tolkade det som att hon "vann" eftersom hon är van vid att laga mat till en "svår grupp" (sig själv och pojkvännen) Glad

• Fröken Apelsin

Potatisgratäng där du byter ut grädden mot vegansk "grädde" eller mot laktosfri grädde. Osten byter du ut mot veganost. Det serverar du med en sallad och kyckling/kött till vegetarianen steker du lite halloumi.

• Rosavansinne
    Filiplopp skrev 2015-10-20 14:12:55 följande:
    Ok, ok. Kan vara att jag retade mig på hur veganen uttryckte sig. Med att hon vann. Många veganer tycker att de är de som äter bäst.

Så istället för att fråga hur jag menade så måste du dumförklara mig... Bra val. Hade det inte varit rimligare att fråga "hur menar du där?" än att vara otrevlig. 

Sen måste jag nog informera dig om att jag ofta har gäster på middag, det serveras bara veganskt. Hittils är det ingen som gråtit över bristen på kött eller andra animaliska produkter i maten. :)

• Filiplopp
    Rosavansinne skrev 2015-10-20 14:22:20 följande:

Så istället för att fråga hur jag menade så måste du dumförklara mig... Bra val. Hade det inte varit rimligare att fråga "hur menar du där?" än att vara otrevlig. 

Sen måste jag nog informera dig om att jag ofta har gäster på middag, det serveras bara veganskt. Hittils är det ingen som gråtit över bristen på kött eller andra animaliska produkter i maten. :)

Äter ofta vegetariskt. Vågar inte skriva jag. Kan ju misstolkas. Äsch. Förlåt om du tyckte jag var otrevlig. Alla kan ha en dålig dag. Och nu menar jag. Att jag kanske har det.

Föreslog förresten själv ett alternativ som ts kunde bjuda på längre fram i tråden. Tror på flera alternativ. Spännande att se vad ts bjuder på. Kanske blir det falafel i mynta. Då vinner ju du. (Ironisk)
  • Jennie med ie

Om vegetarianen äter mjölkprodukter (är laktovehetarian tex)

Fröken Apelsin skrev 2015-10-20 14:19:53 följande:

Potatisgratäng där du byter ut grädden mot vegansk "grädde" eller mot laktosfri grädde. Osten byter du ut mot veganost. Det serverar du med en sallad och kyckling/kött till vegetarianen steker du lite halloumi.

• Jennie med ie

Det skickades för fort. Jo jag rekommenderar vällagrad vanlig hårdost före "veganost" p g a smältegenskaperna. D v s om komjölksprodukter funkar. Desto större sannolikhet att resten äts upp efteråt också, ickevegosar brukar inte vara förtjusta i veganost.

Jennie med ie skrev 2015-10-20 14:34:50 följande:

Om vegetarianen äter mjölkprodukter (är laktovehetarian tex)

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Filiplopp skrev 2015-10-20 13:45:41 följande:
    Var det ts som bjöd på falafel o mynta? Har middagen redan varit? Nog missat något där.
    Ja, middagen har varit. Och det jag och andra reagerade på var ditt "något" egocentriska uttryck att det inte skulle vara någon höjdare att servera det du inte gillar.

Men den saken verkar vara utredd nu.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • fkh
    Filiplopp skrev 2015-10-20 13:59:50 följande:

Får man inte sätta sig in i ts gästers situation? Är det förbjudet? Att få några falafel o mynta när man är bjuden på middag låter inte så gott. Säkert fler ickeveganer som tycker likadant.

Fast att utgå ifrån dina personliga smakpreferenser är inte att sätta sig in i ts situation. "Några falafel o mynta" haha alltså.. falafel är ett väldigt bra alternativ som protein både för vegeterianer och köttätare. Mynta var väl bara en smaksättare på såsen som passar in i mellanöstern-temat och knappast sidorätten. Tex om någon bjuder på kyckling med dragonsås och klyftpotatis så är inte det likamed "lite kyckling och dragon".
  • dalkullan95
    grind skrev 2015-10-18 18:15:28 följande:

Avskyr verkligen vegetarianer. Idioter!

På vilket sätt är de idioter?
  • grind
    dalkullan95 skrev 2015-10-20 19:08:21 följande:

På vilket sätt är de idioter?

För att de ställer meningslösa krav på andra. Ät det som bjuds och tig.
  • Rosavansinne
    grind skrev 2015-10-20 19:11:25 följande:
    För att de ställer meningslösa krav på andra. Ät det som bjuds och tig.
    Säger du samma sak till en muslim som inte äter fläsk, eller en jude som inte vill ha mjölk och kött i samma måltid? :)
  • Numminen

Om du nån gång bjuder en glutenintolerant på mat kan det vara bra att bulgur är vete och därmed innehåller gluten...

Manima skrev 2015-10-20 08:59:49 följande:

En bulgursallad med olika tillbehör skulle jag kört på. Basen är bulgur som är uppkryddad med lök, basilika och citron.

Sen skulle jag gjort massa tillbehör så alla kan plocka det dom kan äta.

Till efterrätt sorbe

Svar på tråden Ska laga middag idag...till katastrof-gäster!