• Anonym (Ts)

Hur hade ni gjort ang kalaset?

Min sambo har ett barn sedan tidigare och vi har ett gemensamt också som nu är 6 månader.

Styvbarnet har bjudit oss på kalas hos dennes mamma och jag tänker inte gå då jag avskyr mamman som har terroriserat oss ända sen vi blev tsm för 8 år sen.

Nu till dilemmat, såklart ska sambon och våran gemensamma gå på kalaset, och jag vet att mamman är en flitig användare av sociala medier och lägger upp exakt allt. Vill INTE att hon ska lägga upp bilder på VÅRAT barn, hqr tagit det med sambon och han skulle säga det men kommer hon att lyssna? Tveksamt.. Hennes konton är låsta så jag kan inte se om hon skulle lägga upp något..

Vill helst inte att vårat gemensamma ska dit öht men hennes syster fyller ju år...

Har sån ångest över detta..

• Svar på tråden Hur hade ni gjort ang kalaset?
  • jagärden
    Anonym (Vår) skrev 2015-10-21 07:43:33 följande:
    Ts är inte ensam förälder och tydligen vill barnens PAPPA gå med båda sina döttrar.

Ts borde gräva ner stridsyxan, bita ihop och gå med. Det skulle gynna relationen för alla inblandade.

Mamman vill ha frid - ts vill fortsätta bråka. Trist!
    Hur vet du öht något om detta, hur deras situation har sett ut tidigare och huruvida någon inblandad vill ha frid och någon annan vill bråka? Så himla tramsigt. Ts behöver inte gå och kan inte på något sätt betraktas som dålig för att hon säger nej till något som hon inte vill. 
  • Drottningen70

[quote=75905472][quote-nick]Sandra8978 skrev 2015-10-21 19:54:30 följande:[/quote-nick]Jag gissar din definition på "frisk" är att vända andra kinden till när du blir illa behandlad?[/quoteM

Min definition av frisk är att inte säga negativa saker om barnets förälder. Mamman får ta ansvar för vad hon säger och pappa för vad han säger. Finns inget positivt med att barnet blir ansatt från båda håll. Om den ena föräldern uppför sig dåligt får den andra föräldern ta ansvar för att ge barnet en fristad på sitt håll. Det enda man behöver göra är att trygga barnet i att en konflikt eller vad som sägs från annat håll är nåt som kommer att hanteras mellan de vuxna, och att det inte är nåt som barnet behöver fundera på eller ta ställning i. Fullständigt självklart hos mogna vuxna, och har absolut ingenting med hur man lär barn att stå upp för sig själva.

• Anonym (too bad)
    jagärden skrev 2015-10-21 19:56:21 följande:
    Varför i hela friden skulle ts göra det?
    Oki doki. Pappan och gemensamma ungen får väl gå ensamma på avslutningar, konfirmation, student, vigsel, dop mm i framtiden.
  • Sandra8978
    Anonym (G) skrev 2015-10-21 20:05:29 följande:
    Inte bonusbarn då?
    Jag använder också bonusbarn, styvbarn ibland.
    Var det verkligen det viktigaste du hade att tillföra diskussionen, ett förnumstigt inlägg om att du gillar "bonus" mer än "styv"?
  • Anonym (G)
    Sandra8978 skrev 2015-10-21 20:14:11 följande:

Jag använder också bonusbarn, styvbarn ibland.

Var det verkligen det viktigaste du hade att tillföra diskussionen, ett förnumstigt inlägg om att du gillar "bonus" mer än "styv"?

• Sandra8978
    Drottningen70 skrev 2015-10-21 20:07:15 följande:

Min definition av frisk är att inte säga negativa saker om barnets förälder. 

Så barnet ska se föräldern bete sig illa, sen ska du låtsas som att det regnar?

Hur var det du ville ditt barn skulle bete sig när någon (t ex samme förälder) beter sig illa mot honom/henne? Bete sig som det regnar, verkligen?

Eller borde man prata om vad som är ok beteende, och notera att "nu betedde sig denna personen illa på det här sättet, det var inte ok"
  • Anonym (G)
    Anonym (Ts) skrev 2015-10-19 14:47:19 följande:

Min sambo har ett barn sedan tidigare och vi har ett gemensamt också som nu är 6 månader.

Styvbarnet har bjudit oss på kalas hos dennes mamma och jag tänker inte gå då jag avskyr mamman som har terroriserat oss ända sen vi blev tsm för 8 år sen.

Nu till dilemmat, såklart ska sambon och våran gemensamma gå på kalaset, och jag vet att mamman är en flitig användare av sociala medier och lägger upp exakt allt. Vill INTE att hon ska lägga upp bilder på VÅRAT barn, hqr tagit det med sambon och han skulle säga det men kommer hon att lyssna? Tveksamt.. Hennes konton är låsta så jag kan inte se om hon skulle lägga upp något..

Vill helst inte att vårat gemensamma ska dit öht men hennes syster fyller ju år...

Har sån ångest över detta..

Jag hade stannat hemma.
  • jagärden
    Anonym (too bad) skrev 2015-10-21 20:10:45 följande:
    Oki doki. Pappan och gemensamma ungen får väl gå ensamma på avslutningar, konfirmation, student, vigsel, dop mm i framtiden.
    Och hur blir det en förlust för ts?
  • Drottningen70
    Sandra8978 skrev 2015-10-21 19:54:30 följande:

Jag gissar din definition på "frisk" är att vända andra kinden till när du blir illa behandlad?[/quoteM

Min definition av frisk är att inte säga negativa saker om barnets förälder. Mamman får ta ansvar för vad hon säger och pappa för vad han säger. Finns inget positivt med att barnet blir ansatt från båda håll. Om den ena föräldern uppför sig dåligt får den andra föräldern ta ansvar för att ge barnet en fristad på sitt håll. Det enda man behöver göra är att trygga barnet i att en konflikt eller vad som sägs från annat håll är nåt som kommer att hanteras mellan de vuxna, och att det inte är nåt som barnet behöver fundera på eller ta ställning i. Fullständigt självklart hos mogna vuxna, och har absolut ingenting med hur man lär barn att stå upp för sig själva.

[quote=75905630][quote-nick]Sandra8978 skrev 2015-10-21 20:15:39 följande:[/quote-nick]Så barnet ska se föräldern bete sig illa, sen ska du låtsas som att det regnar?

Hur var det du ville ditt barn skulle bete sig när någon (t ex samme förälder) beter sig illa mot honom/henne? Bete sig som det regnar, verkligen?

Eller borde man prata om vad som är ok beteende, och notera att "nu betedde sig denna personen illa på det här sättet, det var inte ok"

Förstår du verkligen inte skillnaden mellan det du beskriver och att trygga barnet i att VI som vuxna kommer att hantera våra konflikter, utan att barnet behöver oroa sig? Finns absolut inget egenvärde i att säga "mamma beter sig dumt" du kan inte förutse fortsättningen för barnets del? När barnet sedan går till mamma och säger: sandra säger att du var dum... Vad händer då? Vad säger mamma då som barnet sedan kommer tillbaks med? Och vips så har vi ett barn som bollas mellan vuxnas konflikter. Fullständigt obegripligt att du inte greppa detta. Antingen försöker du provocera eller så är du sjukt blåst.
  • Sandra8978
    Drottningen70 skrev 2015-10-21 20:46:16 följande:
    Antingen försöker du provocera eller så är du sjukt blåst.
    Jag tror du missförstått. För att dina barn ska lära sig vad som är rätt eller fel måste du lära dem detta genom hur du agerar när människor är otrevliga mot dig framför ditt barn.

Om tex ditt bonusbarn säger "Varför vill du inte komma på mitt kalas när mamma är så snäll?" och mamman är en riktig jävel mot dig, då besvarar du inte det bäst med "Jo då din mamma är så snäll så snäll" utan med "tyvärr säger din mamma elaka saker till mig. Det får det mig att inte vilja träffa henne".

Hur ska barnet annars förstå?
    Jag tror du och jag båda är glada att våra barn slipper ditt/mitt uppfostringssätt.
    Ditt problem är att dina barn växer upp i en låtsasvärld där du lär dem att provokationer hanteras bäst genom att slätas över.
  • Påven Johanna
    Drottningen70 skrev 2015-10-21 20:46:16 följande:
    Förstår du verkligen inte skillnaden mellan det du beskriver och att trygga barnet i att VI som vuxna kommer att hantera våra konflikter, utan att barnet behöver oroa sig? Finns absolut inget egenvärde i att säga "mamma beter sig dumt" du kan inte förutse fortsättningen för barnets del? När barnet sedan går till mamma och säger: sandra säger att du var dum... Vad händer då? Vad säger mamma då som barnet sedan kommer tillbaks med? Och vips så har vi ett barn som bollas mellan vuxnas konflikter. Fullständigt obegripligt att du inte greppa detta. Antingen försöker du provocera eller så är du sjukt blåst.
    Jag tar mig friheten att fetstila vad det är frågan om i just det här specifika fallet.
  • Drottningen70
    Sandra8978 skrev 2015-10-21 21:13:14 följande:

Jag tror du missförstått. För att dina barn ska lära sig vad som är rätt eller fel måste du lära dem detta genom hur du agerar när människor är otrevliga mot dig framför ditt barn.

Om tex ditt bonusbarn säger "Varför vill du inte komma på mitt kalas när mamma är så snäll?" och mamman är en riktig jävel mot dig, då besvarar du inte det bäst med "Jo då din mamma är så snäll så snäll" utan med "tyvärr säger din mamma elaka saker till mig. Det får det mig att inte vilja träffa henne".

Hur ska barnet annars förstå?

Jag tror du och jag båda är glada att våra barn slipper ditt/mitt uppfostringssätt.

Ditt problem är att dina barn växer upp i en låtsasvärld där du lär dem att provokationer hanteras bäst genom att slätas över.

Nej jag har inte missförstått. Jag förstår precis vad du menar och hur du tror det rätta agerandet är. Problemet är att du har fel. Helt fel. Dina slutsater om hur det skulle bli om de vuxna lät bli att berätta att de tycker den andra föräldern är dum för barnet är långsökta och helt ovetenskapliga. Helt löst tyckande baserat på okunskap. Finns hur mycket evidensbaserad forskning och långtidsstudier som helst som visar hur oerhört skadligt det är för barn att bli indragna i vuxnas konflikter och behöva härbärgera negativa omdömen från andra gällande de viktigaste personerna i barnets liv. Det är fakta. Du kan upprepa dina tomma argument (tyckande) 22 ggr till om du vill. Du har fortfarande fel.
  • Sandra8978
    Drottningen70 skrev 2015-10-21 21:25:03 följande:
    Finns hur mycket evidensbaserad forskning och långtidsstudier som helst som visar hur oerhört skadligt det är för barn att bli indragna i vuxnas konflikter 
    Verkligen, endast skitstövlar drar in barn i konflikter som bör stanna mellan föräldrarna.

Tyvärr är TSs bonusbarns biomamma just en sådan skitstövel
    Du är tyvärr lite tappad om du tror biomamman inte dragit in barnet i detta.
    Om du då låter kvinnans beteende gå okommenterat, så är det en signal till barnet att vad mamman gör och säger är ok.

Att du sedan tror barn är för dumma för att förstå vad som är otrevligt beteende, det säger mer om dig och din syn på dina barn, än om människor i allmännhet.
    Barn vet när det känns obehagligt, de vet när någon beter sig illa. Det är ju en grundtes i ditt argumenterande.
  • Brumma
    Sandra8978 skrev 2015-10-21 19:51:15 följande:

Om det gick att inte blanda in barnet vore det bäst, sant.

Tror du det är möjligt när barnet redan sett mamman bete sig illa?

Och hur vet du att barnet sett det?
Svar på tråden Hur hade ni gjort ang kalaset?