• ixi

vi vill så gärna ha barn..

Jag och min sambo vill så gärna ha barn. Vi har försökt i snart ett år och Jag vet att det är normal.. vi har inte kollat upp oss än och inte vänt oss om hjälp, men det gör vi nog om det tar ytterligare ett halv år.

Alla säger till mig, slappna av, tänk inte på det, det kommer bara du släpper det.. och medans Alla säger så ser jag nya bilder/uppdateringar om vänner och bekanta som är så lyckliga för att se ska bli föräldrar. Till och med personer jag aldrig trodde skulle vilja ha barn, får barn före mig som velat ha barn i flera år.. det är så orättvist och jag kan knappt bli glad för någon annans skull längre och då känner jag mig bara hemsk..

Jag vet ju att jag borde försöka släppa det, inte ha en massa test hemma jämt, men det går inte.. min sambo jobbar borta på veckorna och detta för oss ännu mer frustrerade då det är så svårt att pricka in ägglossningen..

Hur lång tid tog det för er att bli gravida? Någon som känner igen sig i det jag berättar? Vore enklare att dela tankar med nån som går eller har gått igenom samma sak.. alla mina vänner blev ju såklart gravida inom några månader och jag tror inte de riktigt förstår mig..

• Svar på tråden vi vill så gärna ha barn..
  • ixi
    Liten till skrev 2015-10-19 21:07:44 följande:

Första barnet blev på första försöket. Andra tog 18 försök och ett missfall.

Nu när jag blev gravid med tvåan så åt både jag och sambon bisolvontabletter (ja hostmedicin) från några dagar innan ÄL till några dagar efter.

Hoppas det är er tur snart!!

Jag läste precis om bisolvon-metoden, kanske är värt att testa?
  • Cyanea
    ixi skrev 2015-10-19 21:39:51 följande:
    Jag kommer att låta jättetråkig, men jag är ledsen - det finns ingenting som visar på att bisolvon skulle ha effekt på fler slemhinnor i kroppen än luftvägarna. Jag har också läst om många som påstår att det fungerar, men ännu fler det inte fungerat på.

Det kan vara farligt att börja mixtra med kroppen, och då pratar jag inte bara om biverkningar från preparaten, utan vad det gör med ditt psyke. De flesta som hänger här i den här delen av forumet har provat många olika metoder. Först en, sen allt fler när den första inte funkar. De flesta säger samma sak - att det bara leder till att man lägger ännu mer skuld på sig själv. Köper man idén om att man själv kan påverka sin fertilitet köper man också baksidan, att man kan ta skulden för misslyckanden. 

Hade någon av huskurerna fungerat hade de garanterat vetat om det inom vården. Men det finns inga belägg för att det fungerar, tyvärr. 
  • Jag är bara jag

Lägg ner allt det där med att slappna av och sluta tänka-det är ren skit! Så funkar inte fertiliteten. Skulle tro att 99,99% av allt folk påstår inte funkar.  Jag har testat det mesta, men inte hjälpte det inte. Söka hjälp när man får är det bästa och sluta lyssna på "goda" råd. Dessutom blir inte alla gravida på studs-15% får försöka över året så det är rätt många så ensam är du inte.

Lycka till!

• Jag är bara jag
    ixi skrev 2015-10-19 21:39:51 följande:
    En av Sveriges bästa IVF-läkare skrattade när han fick den frågan-ren myt alltså.
  • pandoraDiem
    Cyanea skrev 2015-10-19 21:38:28 följande:
    Usch ja, och det är väl den rädslan som är den värsta. Jag mådde fruktansvärt ända fram tills jag plussade och fick någon typ av feedback på att det överhuvudtaget kunde gå. Jag förstår den, men kan kanske lugna med att det faktiskt är ovanligt att det inte går alls. Sannolikheten är mycket större att det går på ett eller annat sätt. 

Det låter fullständigt logiskt. Jag mådde fruktansvärt för att jag var övertygad om att det var mitt fel. Jag la personligen skuld i att det inte fungerade. Dumt, men sant. Men någonstans på vägen insåg jag att jag hellre fick besked om exakt vad som var problemet så jag skulle kunna sluta undra. När vi hållit på med utredning ett tag kom en ny skräck - att inte ens få en diagnos utan att bara råka inte kunna få barn utan förklaring.

Hopp är något av det viktigaste som finns i livet. Utan det är det svårt att känna att livet har en mening. Sluta aldrig hoppas. Det låter klyschigt, men... nu när jag har vår lilla dotter i magen "förstår jag" varför det dröjde så. Hon hade inte kommit till om vi inte gjort den här resan. Det är henne vi väntat på i så många år, och redan nu vet vi att hon var värd det. Jag hoppas innerligt att det är så du kommer att känna den dag du blir gravid (för det är jag övertygad om att du kommer att bli). 

Det är extremt destruktivt när mensen kommer. Man blir aldrig förberedd helt och hållet, hur cynisk man än blir. Man får drömma. Ibland blir man ledsen av drömmarna, men samtidigt måste man få göra det. Jag tappade hoppet en period och ville ge upp livet. Jag gav upp drömmen om ett barn. Det var en katastrof. Det gör ont att hoppas och bli besviken, men ingenting är värt att tappa hoppet för. 

Ta små steg i vardagen. Man förändrar inte situationen över en dag, och det är en träningssak. Sträva mot att skapa dig ett stort liv utanför barnaskaffandet, men låt det ta tid. Utveckla intressen, träffa vänner (gärna som inte väntar barn och som kanske förstår dig lite mer), gör saker du mår bra av. Skynda långsamt, och var snäll mot dig själv. Bli inte arg när du tar ett snedsteg, det är helt ok. 
    Ursäkta att jag kapar er konversation men måste bara få säga att det här är det klokaste jag har läst på länge. Det är såna här ord som får mig att lugna ner mig lite, att lyfta blicken från paniken att det inte går just nu men att det kommer att gå tillslut på något sätt. Tack för dina ord och grattis till ert lilla mirakel!
  • Nonym

Jag och min första sambo försökte bli gravida i ett och ett halvt år utan att lyckas (vilket iofs var tur eftersom han började missbruka igen skjort han blev arbetslös och då valde jag att lämna honom)

Med min man var jag tydligen oplanerat gravid i våras när vi gifte oss, resulterade dock tyvärr i missfall, och nu är jag gravid i fjärde månaden. Slutade med piller i november men körde på säkra perioder hela våren och hade bestämt att vi skulle börja försöka efter bröllopet.

Så med mitt ex försökte jag i 1,5 år utan ett plus, och med min man så tog det sig utan att vi ens försökte. Så vänta inte med utredning! Ni måste ju ta reda på VARFÖR det inte tar sig.

• hoppfull idag

Hej!
    Jag känner igen mig i allt du skriver.
    Alla goda råd som man försöker följa. Jag kunde inte släppa tanken på en bebis, tillslut blev det det enda som betydde något.

Mitt tips är, gör en utredning direkt! Jag testade en massa hitte på-metoder men först när vi fick göra IVF kändes det bra. Blev gravid på första försöket och har idag en son på 2,5 år. Närsomhelst kommer lillebror som också blev till genom IVF, samma tillfälle då vi haft ägg i frysen. Fick ett missfall i vintras i v 8, innan denna graviditet. Felet med oss låg hos mig, PCO och extremt oregelbunden ÄL (om jag ens har ngn?)

Jag gick ner i en depression och det är därför jag råder dig att få vettig hjälp fort. Alternativt prata med en terapeut som kan hjälpa dig hantera alla känslor medan ni väntar.

Stort lycka till!

• Stella was a diver

Jag är gravid i v 33 nu efter flera IVF-försök, sex år efter att vi bestämde oss för att börja försöka få barn. Mitt bästa råd är också att göra en fertilitetsutredning så fort ett år gått. Den viktigaste faktorn för framgång (om det blir IVF för er vilket jag hoppas ni slipper) är kvinnans ålder, så försämra inga odds genom att tappa tid på att tveka!

• Anonym (Gravid)

Förstår din barnlängtan. Jag fick barn ganska tidigt (jag var 17) och eftersom jag var så ung så trodde jag det skulle gå på en gång, men det tog faktiskt 8 månader.. Jag tror genomsnittet av majoriteten blir gravida inom 1 år. Annars kan man få hjälp för att kolla så allt står rätt till. Hoppas det går bra för er!

• Asdfrewq

Hej! Jag har läst ditt inlägg och kände att jag kanske kan hjälpa er. Jag har ett sett med Clearblue advanced fertililetsmonitor som jag ska göra mig av med. Ingår monitorn, 40 ägglossningsstickor och 2 gravtest. Är det något du kan vara intresserad av så hör av dig!

• Pommac1

Jag och min man har försökt i fyra år nu. Vi är oförklarligt barnlösa. Vi har gjort fyra ivfer men vi har ändå inte lyckats bli gravida (bara två återföranden). Just nu kör jag på akupunktur och äter vitamin Q10. Vet inte om det hjälper men. Min mans syster blev gravid i maj förra året och nu har hon precis fått sitt barn. Hon har alltid sagt att hon inte ska ha några barn och att hon ska donera sina ägg. Jag är riktigt irriterad på henne. Fattar inte hur man kan sägaeller göra så. Jag fråga om äggdonationen när vi ses (alltså inte till mig) men den kan ju hjälpa andra. Sedan såg jag en kommentar till hennes mamma: oj så länge du fått vänta på at bli mormor. Precis som att 9 månader skulle vara så lång tid???!!! Hade bara lust att skriva nåt dumt där. Jag förstår din situation.

Svar på tråden vi vill så gärna ha barn..