• MsM84

Hjälp med tankar kring förskola

Jag fick idag veta att i skolområdet jag bor i har de stängt öppna förskolan under våren de senaste åren och gjort en tillfällig förskola för att få plats med alla barn som ska börja i januari, sen fördelas de barnen ut på förskolorna i området efter sommaren. 

Vi har planerat inskolning till januari -17 då barnet är fött i augusti i år. Tanken på att mitt barn lär få börja på en förskola och ett halvår senare byta förskola, pedagoger och kompisar känns dock inte alls bra. Att vara hemma i två år är inte ett realistiskt alternativ som det ser ut nu. De andra alternativen blir då att skola in tidigare, men jobba minimalt  under perioden bara för att ha en plats och då ha möjlighet att jobba mindre en längre period för kortare dagar, eller söka sig till privat förskola. 

Är jag för negativ kring mina tankar med en tillfällig förskola, eller vad skulle ni med äldre barn eller som är pedagoger rekommendera i min situation?

• Svar på tråden Hjälp med tankar kring förskola
  • IsDimma

Jag som pedagog hade inte velat ha mitt barn på en tillfällig förskola.
    Finns möjlighet hade jag skolat in tidigare. Om alternativet att vara hemma två år är uteslutet.

• Milleman

Jag hade inte heller tyckt det var kul med en tillfällig förskola i ett halvår. Däremot bytte vi förskola för sonen efter typ den tiden då vi inte var nöjda och det gick ju trots allt bra.
    Det är ju väldigt tidigt att börja i aug nästa år helt klart. Hur lite kan ni jobba? Vi kommer troligtvis skola in vårt kommande barn vid 16 månader just för att det är störst chans att få plats i augusti. Men vi behöver bara lämna 15-20 timmar/vecka. Så det går ju att börja vid 12 månader också, men kanske inte 40-45 timmar i veckan.

• MsM84
    Milleman skrev 2015-10-19 20:03:24 följande:

Jag hade inte heller tyckt det var kul med en tillfällig förskola i ett halvår. Däremot bytte vi förskola för sonen efter typ den tiden då vi inte var nöjda och det gick ju trots allt bra.

Det är ju väldigt tidigt att börja i aug nästa år helt klart. Hur lite kan ni jobba? Vi kommer troligtvis skola in vårt kommande barn vid 16 månader just för att det är störst chans att få plats i augusti. Men vi behöver bara lämna 15-20 timmar/vecka. Så det går ju att börja vid 12 månader också, men kanske inte 40-45 timmar i veckan.

Min tanke är att ha så lite tid som möjligt på förskolan i så fall, typ 10 timmar i veckan eller något sånt. Hur funkar det rent praktiskt, kan man få plats i t ex oktober eller är det augusti som gäller om man vill ha lite möjlighet att påverka var barnet ska gå?
  • mammalovis

Det positiva är ju att du redan nu får reda på alternativen.

I vår kommun tycker de att det är lika lugnt varje år i oktober och sedan blir de lika chockade några veckor senare när de ser alla barn som ska in under våren och måste öppna fler tillfälliga avdelningar, då de under hösten har tryckt in barn så grupperna är fulla.

Vi har själva haft tur då det bara fanns två förskolor i byn där vi bodde och andra barnet valde vi medvetet att skola in i augusti för att säkert få plats när vi flyttade till stan. Det återstår att se hur vi ska göra med lillebror, men att börja tidigare för att förlänga föräldraledigheten kan ju ändå vara ett alternativ. Vi har fått barn i oktober och har inte tänkt ett år framåt i tiden färdigt ännu, men ditt alternativ känns ju rätt smart.

Med äldsta bytte jag förskola i mitten på mars samma termin som hon började då vi separerade hastigt då pappan blev knäpp. Lite extra jobb var det i början har jag för mig med inskolningen, men hon var ju redan van vid rutinerna med lunch, mellanmål, utevistelse mm.

• Milleman
    MsM84 skrev 2015-10-19 20:55:34 följande:
    Min tanke är att ha så lite tid som möjligt på förskolan i så fall, typ 10 timmar i veckan eller något sånt. Hur funkar det rent praktiskt, kan man få plats i t ex oktober eller är det augusti som gäller om man vill ha lite möjlighet att påverka var barnet ska gå?
    Augusti är nog lättast faktiskt...
  • cosinus

Min yngsta är född i mitten på juli.

I min kommun fungerar det så att alla som söker plats kring terminsstart får samma ködatum. Du tjänar alltså ingen plats på att välja ett tidigare datum under de här veckorna.

Jag kollade med rektorn (de större syskonen gick redan på fks) vilket datum jag senast kunde sätta för att komma med och då tyckte hon 15 aug. Sen kollade jag upp hur länge man fick ha en plats utan att börja använda den och en månads ledighet var inga problem så 15 okt började vi skola in.

Hade hon varit äldst hade vi kunnat lägga upp det annorlunda men för att det skulle passa syskon i skola samt 2-åringen som ff sov middag så blev det 8-15 mån-tis, samt tor-fre. Hon hade det bra i fsk under hösten, var trygg, åt bra och sov bra. Däremot märkte jag en stor skillnad efter jul när hon var 18 månader och faktiskt hade en egen plan med sin tillvaro där. Man märkte att hon kom innanför dörren och siktade på något hon ville göra. Innan jul existerade hon mest och lallade på i sin egen lilla värld.

• cosinus
    cosinus skrev 2015-10-20 07:58:57 följande:

Min yngsta är född i mitten på juli.

I min kommun fungerar det så att alla som söker plats kring terminsstart får samma ködatum. Du tjänar alltså ingen plats på att välja ett tidigare datum under de här veckorna.

Jag kollade med rektorn (de större syskonen gick redan på fks) vilket datum jag senast kunde sätta för att komma med och då tyckte hon 15 aug. Sen kollade jag upp hur länge man fick ha en plats utan att börja använda den och en månads ledighet var inga problem så 15 okt började vi skola in.

Hade hon varit äldst hade vi kunnat lägga upp det annorlunda men för att det skulle passa syskon i skola samt 2-åringen som ff sov middag så blev det 8-15 mån-tis, samt tor-fre. Hon hade det bra i fsk under hösten, var trygg, åt bra och sov bra. Däremot märkte jag en stor skillnad efter jul när hon var 18 månader och faktiskt hade en egen plan med sin tillvaro där. Man märkte att hon kom innanför dörren och siktade på något hon ville göra. Innan jul existerade hon mest och lallade på i sin egen lilla värld.

15 september skulle det stå, datumet för när jag sökte platsen....
  • Milleman

Cosinus: så gäller nog inte i alla kommuner. Här hamnar man i kö efter datum man sökt.

• cosinus
    Milleman skrev 2015-10-20 12:53:35 följande:

Cosinus: så gäller nog inte i alla kommuner. Här hamnar man i kö efter datum man sökt.

Nä man måste nog kolla upp det. Men jag tror inte det är helt ovanligt att man klumpar ihop några datum i aug. Annars sätter alla det datumet fsk börjar efter semestern för att komma före i kön och det gagnar egentligen ingen för de vill ju gärna sprida ut inskolningarna också.
Svar på tråden Hjälp med tankar kring förskola