• Saniis

Föräldradagar!

Om jag vill ta ut enstaka föräldradagar då och då för att förlänga tex sommarsemester eller julledighet, spelar det då någon roll om jag tar ut tex 1/4 föräldradag eller 1 hel f-dag. Jag jobbar 75%.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Föräldradagar!
  • Anonym (S)

Så vitt jag vet är det så här; du ansöker om ledighet hos din arbetsgivare, för att vara föräldraledig. Dock spelar det ingen roll hur mycket fp du tar ut, om du ens tar ut något. Om du vill skydda din sgi så är det en annan sak!

• Liten till

Precis, vill du skydda din sgi måste du ta ut en hel dag om du är ledig från jobbet en hel dag.

• Gladskit
    Anonym (S) skrev 2015-10-19 21:02:21 följande:

Så vitt jag vet är det så här; du ansöker om ledighet hos din arbetsgivare, för att vara föräldraledig. Dock spelar det ingen roll hur mycket fp du tar ut, om du ens tar ut något. Om du vill skydda din sgi så är det en annan sak!

Det du skriver är fel.
    Den lagliga rätten till föräldraledighet för barn äldre än 18 månader bygger på att du tar ut föräldrapenning för motsvarande tid.
    Sen är det upp till arbetsgivaren att ha koll på detta, vissa arbetsgivare struntar helt i det. Men du har ingen laglig rätt till det och kan inte på detta vis "trumfa" andra medarbetares önskemål om ledighet.
    Som sagt, vissa arbetsgivare har policys kring detta, andra struntar i det. Men du bör ha koll på vad du gör.

• Anonym (S)

Ok, antingen har mitt barn varit under 18 månader eller så har min arbetsgivare struntat i att kolla det, vet nämligen att jag glömde ta ut fp en dag när jag ansökt om ledighet. Som sagt, det var bara så vitt jag vet.

Gladskit skrev 2015-10-21 14:20:48 följande:

Det du skriver är fel.

Den lagliga rätten till föräldraledighet för barn äldre än 18 månader bygger på att du tar ut föräldrapenning för motsvarande tid.

Sen är det upp till arbetsgivaren att ha koll på detta, vissa arbetsgivare struntar helt i det. Men du har ingen laglig rätt till det och kan inte på detta vis "trumfa" andra medarbetares önskemål om ledighet.

Som sagt, vissa arbetsgivare har policys kring detta, andra struntar i det. Men du bör ha koll på vad du gör.

• Gladskit
    Anonym (S) skrev 2015-10-21 20:37:01 följande:

Ok, antingen har mitt barn varit under 18 månader eller så har min arbetsgivare struntat i att kolla det, vet nämligen att jag glömde ta ut fp en dag när jag ansökt om ledighet. Som sagt, det var bara så vitt jag vet.

Att glömma är en sak, det har vi säkert gjort fler av oss.
    Men att säga att man har rätt till att vara föräldraledig och sen medvetet strunta i att ta ut dagar för att man klarar ekonomi ändå tex. är fel och fult.
    Eftersom det gör att andras önskemål om ledigheter förmodligen får lägre prio när föräldraledighet  inte går att neka hur som helst.

• Anonym (S)
    Gladskit skrev 2015-10-22 08:57:57 följande:

Att glömma är en sak, det har vi säkert gjort fler av oss.

Men att säga att man har rätt till att vara föräldraledig och sen medvetet strunta i att ta ut dagar för att man klarar ekonomi ändå tex. är fel och fult.

Eftersom det gör att andras önskemål om ledigheter förmodligen får lägre prio när föräldraledighet  inte går att neka hur som helst.

Du har förmodligen helt rätt! Jag har nog aldrig tänkt att det finns dem som skulle utnyttja sin rätt till fp, på andras ledighets bekostnad ; !

Ts, har du ringt och frågat FK?
  • Gladskit
    Anonym (S) skrev 2015-10-22 11:35:03 följande:
    Du har förmodligen helt rätt! Jag har nog aldrig tänkt att det finns dem som skulle utnyttja sin rätt till fp, på andras ledighets bekostnad ; !

Ts, har du ringt och frågat FK?
    Tro mig, sådana finns det många.
    Och eftersom chefer tror att det är som att vifta med ett rött skynke när det gäller f-ledighet och att det under inga omständigheter får nekas (utan att ha regelverket klart för sig) skapar det såklart onödig frustration och snedvridna fördelningar utav attraktiva ledigheter när en viss grupp får gå före en annan grupp hela tiden.
Svar på tråden Föräldradagar!