Födelsedagskalas helgen före/efter dagen?
Hej!
Tänkte bolla lite. Dottern fyller år den 26 november, och vår preliminära tanke var att ha kalaset någon gång under helgen v. 48 (28-29/nov), men nu står det klart att jag kan ha svårt att få ledigt den helgen, medan helgen innan (21-22/nov) skulle passa betydligt bättre.
Nu är ju saken den att hon då inte har hunnit fylla år ännu, det är ju då fortfarande 4-5 dagar kvar. Så min fråga till er är om det anses märkligt/konstigt att ha födelsedagskalaset _före_ barnet fyller år? Det känns spontant som att ~90% av de kalas där vi medverkat har gått ner någon/några dagar efter barnets födelsedag. Vi vill försöka undvika att göra något som bryter mot normen, men har väl i sanning lite dålig koll på vilka oskrivna regler som finns gällande födelsedagskalas.
Kanske lika bra att jag släpper egot (lusten att närvara/medverka) och låter mamman hålla i bollarna på solo kvist och alltså fullfölja med den ursprungliga helgen, som planerat? Eller hur hade ni gjort? Det här är veckans i-landsproblem, och säkerligen nästan en aning skrattretande, jag vet, men kan ändå inte hjälpa att jag vill ställa frågan och se hur folk tänker.