• Carlique

Födelsedagskalas helgen före/efter dagen?

Hej!

Tänkte bolla lite. Dottern fyller år den 26 november, och vår preliminära tanke var att ha kalaset någon gång under helgen v. 48 (28-29/nov), men nu står det klart att jag kan ha svårt att få ledigt den helgen, medan helgen innan (21-22/nov) skulle passa betydligt bättre.

Nu är ju saken den att hon då inte har hunnit fylla år ännu, det är ju då fortfarande 4-5 dagar kvar. Så min fråga till er är om det anses märkligt/konstigt att ha födelsedagskalaset _före_ barnet fyller år? Det känns spontant som att ~90% av de kalas där vi medverkat har gått ner någon/några dagar efter barnets födelsedag. Vi vill försöka undvika att göra något som bryter mot normen, men har väl i sanning lite dålig koll på vilka oskrivna regler som finns gällande födelsedagskalas.

Kanske lika bra att jag släpper egot (lusten att närvara/medverka) och låter mamman hålla i bollarna på solo kvist och alltså fullfölja med den ursprungliga helgen, som planerat? Eller hur hade ni gjort? Det här är veckans i-landsproblem, och säkerligen nästan en aning skrattretande, jag vet, men kan ändå inte hjälpa att jag vill ställa frågan och se hur folk tänker.

• Svar på tråden Födelsedagskalas helgen före/efter dagen?
  • Fia 28

Man tar den helgen som passar bäst. Före eller efter själva födelsedagen har ingen betydelse.

• Dixie

vi tar alltid den helgen som passar bäst - ibland innan ibland efter - våra barn fyller år mitt i sommaren och ibland är det flera veckor innan/efter vi kör kalas - för att det ska passa alla gäster! 

• Trippelmamma76

Håller med föregående talare! Dessutom har vi för trångt för alla som vill fira våra barn så vi brukar bli tvungna att ha två kalas i lite varierande konstellationer! Det viktigaste för barnet måste väl ändå vara att båda föräldrarna är med, eller?!

• Vestra

Vi har haft både före och och efter. Var lignt att ha före när barnen var små, sedan tyckte dom det var konstigt att fylla år med släkt/kompisar och sedan på riktigt. Så då hade vi alltid efter ett tag.
    Sedan blir dom ju större och har lättare att koppla ihop det. 

Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • mammalovis

Vill du vara med på barnets kalas? Jag antar att svaret är ja, och då kör ni självklart på ett datum som båda föräldrarna kan, om ni bor ihop. Om ni har separerat kan ju mamman köra sitt kalas med sin släkt helgen efter och du helgen före med din.

Vi firade två kusiner (syskonpar) för ett veckor sedan. Ettåringen hade fyllt helgen innan och 3-åringen fyllde några helger senare. Det gick alldeles ypperligt.

Sambons dotter har separerade föräldrar så där har hon kompiskalas och släktkalas med mammans/bonuspappans släkt samma helg/vecka och på pappans sida kör vi den helg som passar bäst. I år blir det kanske helgen innan för att slippa krocka med advent.

Svar på tråden Födelsedagskalas helgen före/efter dagen?