• AnnaHarrysson

Jag är orolig för min 6-årings beteende

Min son har alltid haft problemen men ju äldre han blivit desto mer syns de. Nu har han börjat förskoleklass och jag är orolig.

Han har svårt att automatiskt förstå vad som är okej eller inte. Han kan tex gå fram till en främmande människa och börja skrattades dra i dennes kläder och tror att hon tycker det är lika kul som han utan reagera när folk försöker få honom att sluta. Han kan tex ha händerna kompisars ansiktne eller i deras mat utan att förstå att det är fel. Trots att han själv inte skulle gilla att någon gjorde det på honom.

Han kan tex dra i ett barn som på olika sätt ber honom sluta. Han hör det inte utan fortsätter glatt mer och mer med ökad frekvens tills han får en smäll eller barnet börjar gråta ordentligt såvida inte en vuxen ingriper handgripligt. De måsta ha koll på honom och grejer har hänt

Ju tidigare man säger till och desto mer ögonkontakt desto större effekt får tillsägelsen. Är han inne i "leken" är han så glad och slutar inte förrän någon blir jättearg och tar tag i honom. Då blir han ledsen och förstår inte vad han gjort för fel.

Han gör aldrig något för att vara elak. Han har jättekul, tror att att andra också har det, stänger av omgivningen och går in i sig själv.

Idag har han kompisar. Vad händer när de tröttnar på hans beteende. Vad ska jag göra? Jag är orolig.

• Svar på tråden Jag är orolig för min 6-årings beteende
  • AnnaHarrysson
    Litet My skrev 2015-10-22 00:33:50 följande:

Undrar även baserat på ditt första inlägg om du kan se något mönster i när han beter sig dåligt? Byten av aktivitet? Frustration? En viss tid på dagen? Med vissa barn? Ofta kan man på egen hand kartlägga lite sådant själv.

Han beter sig sämre framförallt när han känner sig osäker, inte vet vad han ska göra eller extra glad. Sen också oftare när han är trött, uttråkad, får uppmärksamhet av betendet eller är hungrig.
  • AnnaHarrysson
    Litet My skrev 2015-10-22 00:57:16 följande:

Instämmer till fullo, det ansvaret kan man inte lägga på ett barn. Däremot brukar man ju säga att det kan vara dags att utreda när det ställer till problem i vardagen, fast då baserat på vad de vuxna (föräldrar/lärare) upplever.

Kanske är det de menar. Kanske missförstått. Ska jag stå på mig. Vad skulle en ev diagnos medföra för konsekvenser? Får han verkligen mer hjälp? Eller blir det en stämpel och något han i framtiden skulle bära tungt? Svårt att veta
  • AnnaHarrysson
    straw2008 skrev 2015-10-22 07:47:33 följande:

Jag gömmer mig inte bakom en anonym användare iaf.

För att återgå till saken, de gånger du har möjlighet, prova ta honom ifrån situationen o prata? Vår kille tyckte iaf att det blev väldigt mkt jobbigare då man tillrättavisade honom framför andra o det gjorde honom ännu mer frustrerad.

Tack för ditt engagemang. Han blir väl inte alltid sedd pga sin storebror och min sjukdom även om vi gör vårt bästa. Han vill också att det gärna kretsar kring honom. Han upplevs ofta av omgivningen som väldigt jobbig vilket jag tycker är tråkigt. Drar mig för att ta med honom till vissa personer ibland. Vill inte att dolk ska uppleva honom så.

• straw2008

Vi har oxå helt slutat umgås med vissa då de tycker vår son är jobbig o omogen, deras förlust. Erbjuder ofta vår gosse att gå vara hos farmor o farfar då vi ska ha gäster o han vill oftast det själv.
    Jag tycker fortf våra gossar låter lika, jag skulle i nuläget låta honom slippa dessa tillfällen då han ballar ur. Om de ska leka så uppmana till lugnare lek ? Spela kort tv-spel framför brottning ?
    Försök vara närvarande vid lek ?
    Så han liksom "lär" sig hur man nu enligt spelreglerna ska uppföra sig ?

I kinamockaskogen.....
  • AnnaHarrysson

Det tråkiga är att jag inte har någon att lämna honom till som egentligen mer än undantagsfall orkar med honom. Även om de tycker om honom så ornar de inte att han inte lyssnar, hänger och klänger och alla ljud han gör.

• Anonym (J)
    AnnaHarrysson skrev 2015-10-22 20:48:35 följande:

Det tråkiga är att jag inte har någon att lämna honom till som egentligen mer än undantagsfall orkar med honom. Även om de tycker om honom så ornar de inte att han inte lyssnar, hänger och klänger och alla ljud han gör.

Har han alltid varit sån?
  • AnnaHarrysson
    Anonym (J) skrev 2015-10-22 21:38:12 följande:

Har han alltid varit sån?

Han var lugnare som liten. Sen har det blivit mer ju mer han lärt sig hävda sig. Trotset som är ibland plussar ju på den delen han inte kan hjälpa. Är svårt att se skillnad ibland. Sen ursäktade man honom mer som liten.

Med andra ord jag vet inte. Jag upplevde honom som lugnare pch föer ville ta honom. Han var mer harmonisk och mycket gladare. Nu är han pfta arg, ledsen, frustrerad eller besviken på saker. Ofta tyken
  • Anonym (J)
    AnnaHarrysson skrev 2015-10-22 22:31:53 följande:

Han var lugnare som liten. Sen har det blivit mer ju mer han lärt sig hävda sig. Trotset som är ibland plussar ju på den delen han inte kan hjälpa. Är svårt att se skillnad ibland. Sen ursäktade man honom mer som liten.

Med andra ord jag vet inte. Jag upplevde honom som lugnare pch föer ville ta honom. Han var mer harmonisk och mycket gladare. Nu är han pfta arg, ledsen, frustrerad eller besviken på saker. Ofta tyken

Usch, lillen då :( vet inte vad jag ska säga. Det måste vara så tungt för honom och er.
  • AnnaHarrysson

Jo just nu är det tufft. Som en negativ spiral. Jobbigt att inte veta hur jag ska göra för att orka vara en bra mamma.

• Litet My
    AnnaHarrysson skrev 2015-10-22 14:19:39 följande:
    Han beter sig sämre framförallt när han känner sig osäker, inte vet vad han ska göra eller extra glad. Sen också oftare när han är trött, uttråkad, får uppmärksamhet av betendet eller är hungrig.
    Finns det något man kan göra där i vardagen? Extra mellanmål eller en frukt? Finna något som får honom att "vila" mellan aktiviterna? För oss har vila och mellanmål varit a och o för att det ska fungera, små saker som tagit udden ur mycket. När min son gick på resursskola jobbade de med något de kallade stoppljus, rött var STOPP och man lärde/lekte in det så det skulle fungera även när ett beteende började eskalera. Jag känner ju inte ditt barn men en del blir mer triggade när man blir upprörd, ryter ifrån allt eller pratar med för många ord och drar igång ännu mera. De ritpratade även ihop olika scenarier tex där ett barn slog en kompis och resonerade kring det "hur kände sig kompisen?", "hur kände han som slog?" "Vad kunde man göra åt det?" Osv. För en del är det lättare och mer motiverande att prata om någon i en saga än sig själva.
  • Anonym (Hej)

Jag tror att ni föräldrar behöver sätta tydligare gränser. Jag tror det är problemet för många barn nu för tiden. Ingen "diagnos", utan helt enkelt ouppfostran.

• AnnaHarrysson
    Anonym (Hej) skrev 2015-10-23 23:14:49 följande:

Jag tror att ni föräldrar behöver sätta tydligare gränser. Jag tror det är problemet för många barn nu för tiden. Ingen "diagnos", utan helt enkelt ouppfostran.

Att du tar detta för givet ser jag som en förolämpning. Jag kämpar med mina pojkars uppfostran och är helt emot curling. Här har vi fasta rutiner, regler och konsekvenser. Inget annat skulle fungera med våra barn.

Jag är dock lite orolig för lillkillen som jag skriver om i tråden att jag tappar tålamodet på honom för mycket. När han inte lyssnar utan går in i sig själv då har det blivit för ofta att jag rytit ifrån. Finns bättre sätt att göra på men ibland orkar jag inte helt enkelt.

Jag har själv erkänt att en diagnos inte behöver vara lösningen. Men att påstå att vi föräldrar är för slapphänta utan att veta något om oss tycker jag talar på bristande erfarenhet.
Svar på tråden Jag är orolig för min 6-årings beteende