• Zeeka

nekas hobby av partner. HJÄLP

hej.. är en man, strax över 35. gift sedan fem år, två små barn (fyra och 11 mån). jobbar heltid men engagerar mig mycket i hemmet (städ, matlagning, busa med barnen påklädnad etc..). våra vänner och släktingar anser att jag är en mycket engagerad pappa. har låtit min fru ta ALL föräldraledighet för att hon vill det.

är en ganska genomgående passionerad person och nu har jag hitat en ny hobby... namnligen jakt. jag planerar på att ta jägarexamen för att i förlängningen kunna jaga när tillfälle ges. detta är något som frun protesterar mot STARKT.
    hon tycker det är mordiskt, hemskt osv. inga vapen får komma in i huset och hon tänker absolut inte äta något egenfällt vilt. 

frågan: har man rätten att neka sin partner något som hen brinner för? 

snälla tramsa inte nu

• Svar på tråden nekas hobby av partner. HJÄLP
  • Anonym (jägare)

jakt är ingen tävling där det ska va rättvist, jakt går ut på att skörda vilt för att få mat. håller du en boxningsmatch med dina morötter på lika villkor eller?

vargen är inget djur som bryr sig om varken älgbestånd eller hur mycket älg det finns. utan vargen rensar stora områden helt på älg och sen fortsätter de vidare. vad tror du händer om vargen fortsätter sprida så pass att det inte finns några älgar kvar i Sverige? då svälter vargarna istället!

som älgjakten bedrivs idag så får varje jaktlag ett visst antal djur att skjuta varje år. det antalet är baserat på hur mycket älg som finns i det området oh man skjuter inte mer än att älgarna ska kunna överleva, och de ska inte öka till en nivå så att skogen förstör.

vargstammen är inte inavlad den är korsad med hundar som jag skrev i förra inlägget!

• Anonym (Å)

Vargstammen är och har visst varit hotad.

Först säger du att det är bra att skjuta av djur däribland älgar för skörden exempelvis. Sedan säger du att älgstammen är förstörd i vissa delar av Sverige. Hur ska du ha det, du säger ju emot dig själv?

Om ni jagade mindre skulle ju vargbeståndet öka vilket skulle leda till att ni inte behöver skjuta av då vargen dödar älg istället. Du säger själv att älgstammen är förstörd på vissa delar, men man ska ändå skjuta älgar? Om varg tog vilt istället skulle inte det vara lika stor risk för boskap eller andra tamdjur.

Naturen har sin gång ändå och sköter sig utan vår medverkan, ibland på bästa sätt.

Vet inte varför du blandar in disney i det hela men dina argument börjar väl ta slut, antar jag.

Sen säger det väl sig självt att den människa som kan ta upp ett gevär och skjuta en livs levande varelse som faller död ner på marken och se hur er svartnar för ögonen på djuret, förstå att någon tar sitt sista andetag pga vad du gjort..., ja, då är man inte särskilt empatisk om man klarar av det. Förstår du inte det, är du väl inte tillräckligt empatisk för att förstå ens denna förklaring.

• Anonym (Å)

Det är stor inavel på vargstammen i Skandinavien då den varit utrotningshotad under längre tid och härstammar från ett fåtal individer. Därav bland annat den kritik som riktats av EU-kommissionen mot detta.

Vi har länge svartmålat vargen som farlig , se bara alla sägner om detta och många som velat skjuta av varg. Det utförs även tjuvjakt på varg och annat vilt.

Verkar som din samtalsnivå sjunker alltför lågt framåt kvällskvisten här. Behåll du din låga nivå med morötter och boxningsmatcher för dig själv.

• Anonym (jägare)

jag tror det är svårt att förstå sig på jakt och naturen om man bor i en lägenhet.

ditt sätt att se på djur är att de inte ska dödas och att ingen människa ska påverka något i naturen. världen fungerar inte så! har du inte hört vad Darwin har sagt? bara de starka överlever i naturen!

anledningen till Disney, är att i Disney filmer så pratar djur som människor och ser gulliga ut. en del tror att detsamma gäller djur i verkligheten. så man säger att en person som tror att djur är som människor bara att de inte pratar på samma sätt tittar på för mycket Disney filmer, alltså är verklighetsfrånvänd och lever i en dröm värld.

nu är det faktiskt så att jag äter hellre älgarna själv än att jag skulle vilja att de blev varg mat, eller du kanske föredrar brasiliansk oxfilé framför ekologiskt älgkött som inte har bidragit med några miljöförstöringar och som kommer från ett djur som levt fritt hela livet och inte vetat att döden kommit? jag väljer att äta djur som jag själv dödat för att då vet jag att de levt ett bra liv och döden har kommit utan lidande och förvarning.

sen kan man ju ställa sig frågan vad är det som är naturligt i Sverige? 97% av all skog i Sverige är någon gång påverkad av människor, vi människor är ju också en del av naturen förresten!

bara för att det finns lite älg i vissa områden i Sverige betyder det inte att det är ont om de i hela landet. men när "vargar" har tömt nästan hela Värmland på älg så måste du ju hålla med om att det är ett problem! det orsakar stora värdeförluster på fastigheter och många flyttar från Värmland för att det förstör jakten i de områdena.

Vargen jagar inte heller bara för att bli mätt, utan om en varg går in i en fårhage så dödar den alla får. om du jämför med andra rovdjur som kanske bara tar ett bytesdjur. så desto mer vargstammen ökar destovärre blir det för hundar och tamdjur. vargen kommer också välja det bytet som är lättast att få tag i och får i en fårhage är lättare än att ta en vuxen älg.

Jag förstår inte varför man ska känna empati för sin mat? gör du det eller?

jag kommer ihåg första gången jag hjälpte min granne att slakta sina kaniner, jag kan inte påstå att det var lätt för en 11 åring första gången, men man vänjer sig i slutändan är det djur med behov som förvandlas till mat, inget mer än så!

• lumboll
    Zeeka skrev 2015-10-23 20:33:25 följande:

Åååålrajt!! Vad mycket svar'! Awesome!

Tråden har ju förändrats lite allt eftersom, kanske inte så konstigt. Alla ni som skrivit mot själva jakten, bortse från den så länge då det inte är relevant. Frun äter ju kött, även vilt. Så själva jakten i stort är hon ju inte så mycket emot.

Jag har bara så svårt att förstå.. HUR kan man, när man ser att sin älskade har hittat en sann passion. Något hen verkligen är superintresserad av och som ger denne sååå mycket glädje, bara säga:

"nej, det kan du glömma"

Hon vet hur frustrerad och rakt av ledsen jag blir när hon inte stöttar detta - och det rör henne inte i ryggen!

Jag KAN inte komma på något som jag skulle neka henne i hobby-väg. Men gäller även arbete/studier/vänner etc

Jag äter kött, men jag är lite kluven, för jag inser ju att det är onödigt egentligen. Samtidigt är det ju naturens gång att bytesdjur äts av rovdjur (och allätare, som homo sapiens). Men för mig bär det emot att själv döda ett djur, jag antar att man är olika "mordisk" (din frus ordval), medfött eller genom uppfostran.

Nu till poängen: Det här är som jag förstår det en ny sida av dig själv som du visar din fru. Plötsligt ger det dig "sååå mycket glädje" att döda lägre stående arter. Du får nog ha viss förståelse för att hon tycker det verkar konstigt. Det kan också vara så att hon har fördomar mot jägare och ser framför sig att du blir som "en typisk jägare", som ska lära barnen att slakta sommarkaninen och slänger sig med uttryck som "Riktiga män jagar."
  • Anonym (jägare)

då kan man säga att det inte finns några typiska jägare, eftersom att alla jägare är olika precis som alla människor. jägare är vanliga människor som du möter var du än gårSkrattande

• lumboll
    Anonym (jägare) skrev 2015-10-24 02:45:40 följande:

då kan man säga att det inte finns några typiska jägare, eftersom att alla jägare är olika precis som alla människor. jägare är vanliga människor som du möter var du än går

Javisst är det så. Därav ordvalet "fördomar".
  • Zeeka

Jag kan förstå de som äter kött men inte vill ha ihjäl djuren själva.. Men då kan man faktiskt inte tycka att det är fel av andra att slakta/skjuta djur. Är man emot att djur dör för att vi ska få mat, bör man hålla sig till vegetarisk kost rakt igenom (alltså inte ens äta gelegrodor eller liknande), tycker JAG. För då har du tryckt på OK-knappen för grisslakt

Jag tycker inte detta är en helt ny sida av mig.. Jag har fiskat otroligt mycket innan barnen, är uppvuxen med lammslakt, är en matnörd och arbetar dessutom som styckare... Så det är inget nytt för henne att jag inte har svårt att på ett så " humant sett som möjligt" vara med i hela processen. Från skuttande lamm eller flaxande duva till en trerätters på fredagkvällen.
    Så det argumentet åker också ut tyvärr...:)

• Zeeka

Nej.. Jag är ingen machoman som tycker att "riktiga män jagar"

• Jw83

Vad många missr är att själva dödandet enbart är en extremt liten del av jakten. Att hålla koll på de olika individerna, mata och sköta är en mycket större del.

Själv skulle jag inte klara av att döda ett djur. Men jag är glad att min make klarar det, för det innebär att jag slipper äta grisar och kor som växt upp trångt och behövt långa transporter.

Dessutom så behövs det mer jakt. Iallafall här i Skåne. Har någon sett hur rävarna ser ut efter sorkår? När dom är för många, skabben har spridits och dom går runt i dagsljus och letar efter mat och vatten. Deras lidande då är enormt. Då är jag glad att maken kan gå ut och göra slut på deras lidande. Eller varför inte titta på vildsvinen i Skåne. Gott kött men dom sprider sig enormt fort. Dom skadar grödor och orsakar olyckor. Om ingen sköt av vildsvin så skulle dom förstöra mycket mer.

Men ännu en gång så är dödandet en försvinnande liten del av jakten. Min make jagar så vi håller vår familj med kött och det är precis lagom

• Mmmartina

Allvarligt talat så tror jag din fru helt enkelt inte vill att du ska ha en hobby.
    Med dina senaste svar som styckare osv så känns det ju helt sjukt att jakten i sig har något med hennes motstånd att göra..
    Sög att du ska börja golfa istället och förklara hur mycket tid du vill lägga på det..

Jag fattar inte vad man har för förhållande om man förbjuder och håller på.
    Man är väl vuxna!

Hon har rätt att lämna dej om du börjar jaga men du har rätt att lämna henne om hon förbjuder dej att jaga.

Jävla kärring

• carre45

Hej

Jag tycker inte att partnern ska hindra sin man / kvinna att göra något den brinner för.

Vi lever bara en gång,( vad vi vet).

Jag tycker man ger sin partner frihet och låter den göra vilken hobby man tycker om.

Lycka till

• Ego Lovers
    carre45 skrev 2015-11-03 18:05:20 följande:

Hej

Jag tycker inte att partnern ska hindra sin man / kvinna att göra något den brinner för.

Vi lever bara en gång,( vad vi vet).

Jag tycker man ger sin partner frihet och låter den göra vilken hobby man tycker om.

Lycka till

Man har först och främst ansvar gentemot de barn man satt till livet och kan inte ta för givet att den andre föräldern alltid tar hand om barnen bara för att man har en hobby. Det måste man först och främst komma överens om samt att möten går före hobby om den vars hobby som blir drabbad kan skaffa barnvakt. Det finns ju de som slaviskt hävdar att deras rätt till sin hobby står över precis allt annat och att det då blir den föräldern som ska gå på möte som ska fixa barnvakt men det tycker jag inte är fallet eller om ett av barnet blir sjuk och måste få vård och då får föräldern som inte hade sin hobby den dagen ta med alla barn till sjukhuset. Sådana puckon finns ju
  • carre45

Jo det är klart att man måste ha med det sunda förnuftet. Så är det ju alltid.

En balans måste ju alltid finnas överallt i livet. Men det lät som att trådstartaren verkligen ägnade sig åt barnen mycket. Så det problemet verkade inte finnas.

• Anonym (jägare)

det är bara att ta med barnen på jakt! de brukar tycka det är väldigt intressant och spännande!

finns väl inget bättre i dagens samhälle än att ta med sina barn ut i skogen, med tanke på all teknik och sånt.

Svar på tråden nekas hobby av partner. HJÄLP