• Josefin.elisabet

Hög feber och gravid v. 19. Farligt?

Har haft jätteont i huvudet sen för några timmar sen och känt mig allmänt dålig så jag tog 2 alvedon. Ett tag efter jag hade tagit dem kollade jag om jag hade feber och har 38,3. Och det var ändå ett tag efter jag hade tagit alvedon :(

Jag har en dotter som är snart 9 år och hennes pappa sa att hon hade 40 graders feber och ont i magen i söndags när hon var hos honom. Jag hämtade henne sen på dagen i måndags och då mådde hon bättre fast hon verkade lite dålig fortfarande. Hon hade lite ont i halsen men annars verkade hon inte förkyld alls.

Jag känner mig inte speciellt förkyld heller, bara lite täppt i näsan ( men det är jag annars också) och mår lite illa o känner mig allmänt dålig o febrig :(

Min dotter är frisk nu men jag blir så orolig för vad det kan vara. Det verkar ju inte vara vanlig förkylning eller influensa :( Tänk om det är nått virus som kan gå över till bebisen :( Jag måste ju ha fått det från min dotter.

Nån som vet hur farligt det är för bebisen i magen med hög feber ? Och vad gör man om den inte hår ner av alvedon? :( Borde jag gå till läkaren ?

• Svar på tråden Hög feber och gravid v. 19. Farligt?
  • Anonym (:))

Feber är väl inte så bra när man är gravid.. Du ska nog försöka få ner den. Funkar inte alvedonen?! Och jag skulle nog träffa en läkare, prata med din bm... Bättre att fråga för mycket en för lite. Krya

• hundtok

Tidigare var hög feber tidigt i graviditeten omdiskuterat. Det spekulerades i om det kunde orsaka missfall. Något sådant samband har inte kunnat påvisas och du är dessutom så långt gången i graviditeten så jag tror att du kan vara lugn. Om du får väldigt hög feber över 40 grader så ring och rådgör med vc eller 1177. Krya på dig!

• Josefin.elisabet

Tack för svaren :)

Först hjälpte inte alvedonen verkade det som eller dem gick ner lite men inte helt men på morgonen hade jag ingen feber längre (fast hade iförsej tagit alvedon ). Idag har jag mått bättre men har tagit alvedon hela dagen för säkerhets skull. Om det blir värre igen får jag nog gå till vårdcentralen, och kanske ska ringa BM ändå.

Men det måste väl vara många som har haft feber nån gång när de är gravida?

• Anonym (:))
    Josefin.elisabet skrev 2015-10-22 23:55:34 följande:

Tack för svaren :)

Först hjälpte inte alvedonen verkade det som eller dem gick ner lite men inte helt men på morgonen hade jag ingen feber längre (fast hade iförsej tagit alvedon ). Idag har jag mått bättre men har tagit alvedon hela dagen för säkerhets skull. Om det blir värre igen får jag nog gå till vårdcentralen, och kanske ska ringa BM ändå.

Men det måste väl vara många som har haft feber nån gång när de är gravida?

Vad skönt :) Det är många som haft feber när dom varit gravida. Så det är ingen fara, men det är alltid bättre att råd fråga en gång för mycket, om du är orolig. Jag vet bara att det inte är bra när kroppen blir för varm... Som den om diskuterande bastun ;) och hög feber... Men så länge du svarar på alvedonen, så är det ju bra :)

God morgon :)
Svar på tråden Hög feber och gravid v. 19. Farligt?