• Anonym (Fundersam)

sambo vill bara skämma bort sitt barn

Jag har 2 barn heltid. Sambon 1 barn halvtid. Han är rik, jag på bidrag. Nu är det så att han vill ge sitt barn dyra fina saker hela tiden men tycker jag får ge mina det jag vill så ger han sitt. Vi lever ihop och delar allt förutom vissa förmåner som bara hans barn ska ha. Detta förstår jag inte alls... Vad tycker ni?

• Svar på tråden sambo vill bara skämma bort sitt barn
  • Anonym (****)
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-10-22 21:02:52 följande:

Oj, blev inte klar med vad jag skulle skriva.
    Jag funderar bara på vad som är bästa sättet att uppfostra dessa barn. Mina har fått det bättre absolut. Vi bor i hus nu, inte lägenhet. Semestrar har dom inte fått utan vi har varit kvar hemma.
    Jag mår iaf dåligt när hans dotter använder sin nya platt tv elr sin nya ipad osv för att reta mina pojkar med.. Och jag vet att dom mår dåligt av det. Det blir obalans i hela huset och jag vet inte hur jag ska göra. Min lille pojke slår flickan för han får ett hat mot henne.
    Jag har varit noga med att försöka få även mitt bonus barn att känna sig älskad och trygg med mig och vi har en fin relation. Tyvärr har inte min sambo engagerat sig i mina barn utan håller sig till sitt egna...

Känns som att ni inte ska bo tillsammans, ni verkar inte leva som en familj.
  • Anonym (Varför)

Jag funderar bara på vad som är bästa sättet att uppfostra dessa barn. Mina har fått det bättre absolut. Vi bor i hus nu, inte lägenhet. Semestrar har dom inte fått utan vi har varit kvar hemma.
    Jag mår iaf dåligt när hans dotter använder sin nya platt tv elr sin nya ipad osv för att reta mina pojkar med.. Och jag vet att dom mår dåligt av det. Det blir obalans i hela huset och jag vet inte hur jag ska göra. Min lille pojke slår flickan för han får ett hat mot henne.
    Jag har varit noga med att försöka få även mitt bonus barn att känna sig älskad och trygg med mig och vi har en fin relation. Tyvärr har inte min sambo engagerat sig i mina barn utan håller sig till sitt egna...

Varför bor du ihop med honom? Barnen blir retade och vad gör pappan åt saken? Kanske hade varit bättre att bli särbo om ni måste leva så olika att barnen mår dåligt över det.
  • Anonym (Bortskämd)

Från hans synvinkel kan jag förstå det, men inte från barnens. Jag tycker att man ska tänka ur barnens perspektiv.
    Självklart blir det orättvist om hans barn får en massa saker men inte dina. Barn kan inte se ur ett pengaperspektiv, utan ser bara att hans barn får mer saker, vilket ofta kan förknippas med mer kärlek. Oerhört orättvist, ur min mening. 
    Jag tycker för övrigt inte man tänker på barnens bästa när man skämmer bort dem, då de oftast inte lär sig att man inte kan få allt serverat, utan måste arbeta för att få saker i det verkliga livet. Detta kan försvåra det för barnet längre fram - pratar av egen erfarenhet. 

Jag tycker du borde prata med honom om detta, om han vägrar förstå så får du prata med dina barn och förklara läget. "Du har inte råd att ge dem nya dyra saker, men det betyder inte att du inte älskar dem. Om du kunde skulle du ge dem allt de ville ha. Och du förstår att det måste vara jobbigt för dem att se hans barn få så mycket, men i det stora hela är det faktiskt dina barn som tjänar på det." Osv. Nu vet jag inte hur gamla dina barn är, men man kan ju ta det på deras nivå.

/Bortskämd som liten

• nevermind
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-10-22 20:56:36 följande:

Det svåra är ju att mina barn blir ledsna när hans skryter, tar fram och retas

Dumpa honom och hans dåligt uppfostrade barn!
  • nevermind

Jag fattar inte. Du är inte skriven hos honom i hans hus? För annars hade du väl inte fått bidrag eftersom han tjänar så mycket?

• Fröken Apelsin

Det första steget måste väl ändå vara att börja jobba och sluta gå på bidrag så löser sig resten av sig själv.

nevermind skrev 2015-10-22 21:41:42 följande:

Jag fattar inte. Du är inte skriven hos honom i hans hus? För annars hade du väl inte fått bidrag eftersom han tjänar så mycket?

Det är bara socialbidrag, bostadsbidrag och bostadstillägg som tar hänsyn till om man har en partner. Ts kan ju ha A- kassa eller liknande.
  • Brumma

Det låter fsltiskt inte bra nej..

Jag förstår att han vill köpa saker till sitt barn. Och jag tycker inte att man som förälder kan begära att ens partner ska betala för ens barn.

MEN det kan bli väldigt fel och snett för barnen att leva med för extrema skillnader. Hade det varit så stora skillnader ekonomiskt och man inte hade gemensam ekonomi hade jag nog allvarligt funderat på om samboskap var det rätta..

Vi har alltid haft gemensam ekonomi så när ngn av oss haft mindre inkomster har den andra lagt mer. Men vi har å andra sidan vetat om att vår ekonomi inte alltid kommer skilja sig så mkt åt.

Så. Som sagt.. jag tycker inte du kan kräva att han skall betala för er. Inte heller att han skall sluta köpa till sitt barn. Det är situationen ni lever i. Det du behöver fundera över är om era/dina barn mår bra av detta och utgå därefter.
  • Anonym (C)

Om ni allihop flyttar till en lägenhet i ett billigt område så kommer du att få pengar över till att köpa saker till dina barn. Det är bara att välja.

• Brumma
    Anonym (C) skrev 2015-10-23 12:01:39 följande:

Om ni allihop flyttar till en lägenhet i ett billigt område så kommer du att få pengar över till att köpa saker till dina barn. Det är bara att välja.

Det är väl inte bara att välja..

Eller tycker du TS skall välja åt sin man?
  • Anonym (C)
    Brumma skrev 2015-10-23 13:28:23 följande:
    Det är väl inte bara att välja..

Eller tycker du TS skall välja åt sin man?
    Nej jag tycker inte att ts ska välja åt sin man. Men jag tycker att hon behöver inse att man får prioritera. Vill man ha pengar över så får man antingen öka sina inkomster eller minska sina utgifter. Eller också leva med att inte ha pengar över till roliga prylar till barnen.
  • Brumma
    Anonym (C) skrev 2015-10-23 13:49:21 följande:

Nej jag tycker inte att ts ska välja åt sin man. Men jag tycker att hon behöver inse att man får prioritera. Vill man ha pengar över så får man antingen öka sina inkomster eller minska sina utgifter. Eller också leva med att inte ha pengar över till roliga prylar till barnen.

Problemet är väl att lever man på bidrag av en eller annan anledning så är det inte så lätt. Även om man minskar utgifterna till ett minimum så sitter man ju inte med tillräckligt med pengar för att kunna köpa ipads och åka på utomlandssemestrar..

Sedan vet jag ju inte men jag uppfattar det som om TS sambo betalar större delen av boendet. Så att hennes boende kostnad skulle gå ner för att hon flyttar till billigare är jag inte säker på.

Jag tycker inte man måste köpa en massa saker. Eller åka på semester. . Men det BLIR snett när ena halvan av de man delar boende med har pengar - och gillar att göra av med dem - och andra halvan har det inte. Speciellt när det är barn vi parar om.
  • Anonym (Xx)
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-10-22 15:45:45 följande:

Jag har 2 barn heltid. Sambon 1 barn halvtid. Han är rik, jag på bidrag. Nu är det så att han vill ge sitt barn dyra fina saker hela tiden men tycker jag får ge mina det jag vill så ger han sitt. Vi lever ihop och delar allt förutom vissa förmåner som bara hans barn ska ha. Detta förstår jag inte alls... Vad tycker ni?

Han har inga skyldigheter att köpa saker till dina barn. Du måste ju ändå ha barnbidrag å underhållsstöd/ bidrag som är barnens. Han ser till att ni alla får bo i en fin villa som jag antar d om han är rik. Du måste ju ändå ha betydligt mera pengar över som sambo än ensamstående. Betalar han inte mer i hushållet som helhet eller betalar du exakt hälften av allt? Sen vad är rik för dig? Är han mer eller mindre ekonomiskt oberoende? Ja då kanske det kan tyckas lite snålt att aldrig hjälpa till, speciellt med hushållets utgifter, men att lägga lika mkt på andras barn som sina egna nä det förstår jag honom. Vad gör du för att förändra din situation istället för å se sig som offer?
  • Anonym (C)
    Brumma skrev 2015-10-23 15:00:49 följande:
    Problemet är väl att lever man på bidrag av en eller annan anledning så är det inte så lätt. Även om man minskar utgifterna till ett minimum så sitter man ju inte med tillräckligt med pengar för att kunna köpa ipads och åka på utomlandssemestrar..

Sedan vet jag ju inte men jag uppfattar det som om TS sambo betalar större delen av boendet. Så att hennes boende kostnad skulle gå ner för att hon flyttar till billigare är jag inte säker på.

Jag tycker inte man måste köpa en massa saker. Eller åka på semester. . Men det BLIR snett när ena halvan av de man delar boende med har pengar - och gillar att göra av med dem - och andra halvan har det inte. Speciellt när det är barn vi parar om.
    Fast jag tycker att ts fokuserar på fel saker. Hon ser inte det positiva som hon och barnen får genom att bo ihop med mannen och hans barn (bo i hus och förmodligen även lite bättre mat). Hon väljer istället att se det som är negativt för sina barn.

Hade jag varit hon så hade jag tagit ansvar för situationen och förklarat för barnen att jag som är sjuk/arbetslös/eller vad nu orsaken till bidragen är inte har råd till något extra, men visst är det underbart ungar att vi får bo så härligt.

Dessutom har hon ju nu en bra chans att passa på att plugga till ett intressant jobb när hon ändå är sambo (CSN är inte så mycket mindre än sjukpenning/A-kassa). Och på det sättet skaffa sig en bättre framtid för sig och barnen.
  • Brumma
    Anonym (C) skrev 2015-10-23 15:45:17 följande:

Fast jag tycker att ts fokuserar på fel saker. Hon ser inte det positiva som hon och barnen får genom att bo ihop med mannen och hans barn (bo i hus och förmodligen även lite bättre mat). Hon väljer istället att se det som är negativt för sina barn.

Hade jag varit hon så hade jag tagit ansvar för situationen och förklarat för barnen att jag som är sjuk/arbetslös/eller vad nu orsaken till bidragen är inte har råd till något extra, men visst är det underbart ungar att vi får bo så härligt.

Dessutom har hon ju nu en bra chans att passa på att plugga till ett intressant jobb när hon ändå är sambo (CSN är inte så mycket mindre än sjukpenning/A-kassa). Och på det sättet skaffa sig en bättre framtid för sig och barnen.

Ja jag håller med om att barnen även får en hel del. Men tyvärr verkar ju klimatet land barnen vara "kolla vad jag gick jag är mkt bättre än ni" mot "vi vill också ha".

Självklart får man förklara för barnen men jag tror inte det finns ngt barn som mår bra av att gnuggas i orättvisor..

Lika lite i hemmet som i skolan tex, där det skall tas med skridskor, frukt, skidor osv.. "vill" man inte så får man göra "skolnära" aktiviteter.. Men mkt få barn väljer bort sådant för att de inte vill. Utan för att deras förälder inte har råd.

Att familjer har olika förutsättningar är en sak. Det är så det är.. men att man inom samma familj har så olika förutsättningar tror jag leder till bristningar, avundsjuka och bråk. Därför tror jag inte det är optimalt att vara sambo under de förutsättningarna. Hade hellre satsat på särbo och tagit mina barn från den situationen där de gnuggas i näsan med vad de inte har.
  • Ms H
    Anonym (Fundersam) skrev 2015-10-22 20:56:36 följande:

Det svåra är ju att mina barn blir ledsna när hans skryter, tar fram och retas

Då är det barnens beteende ni behöver jobba med.
  • EcceHomo
    Ms H skrev 2015-10-23 19:46:19 följande:

Då är det barnens beteende ni behöver jobba med.

Kanske också behövs förklaras för barnen att livet inte är rättvist...
Svar på tråden sambo vill bara skämma bort sitt barn