Anonym (C) skrev 2015-10-23 15:45:17 följande:
Fast jag tycker att ts fokuserar på fel saker. Hon ser inte det positiva som hon och barnen får genom att bo ihop med mannen och hans barn (bo i hus och förmodligen även lite bättre mat). Hon väljer istället att se det som är negativt för sina barn.
Hade jag varit hon så hade jag tagit ansvar för situationen och förklarat för barnen att jag som är sjuk/arbetslös/eller vad nu orsaken till bidragen är inte har råd till något extra, men visst är det underbart ungar att vi får bo så härligt.
Dessutom har hon ju nu en bra chans att passa på att plugga till ett intressant jobb när hon ändå är sambo (CSN är inte så mycket mindre än sjukpenning/A-kassa). Och på det sättet skaffa sig en bättre framtid för sig och barnen.
Ja jag håller med om att barnen även får en hel del. Men tyvärr verkar ju klimatet land barnen vara "kolla vad jag gick jag är mkt bättre än ni" mot "vi vill också ha".
Självklart får man förklara för barnen men jag tror inte det finns ngt barn som mår bra av att gnuggas i orättvisor..
Lika lite i hemmet som i skolan tex, där det skall tas med skridskor, frukt, skidor osv.. "vill" man inte så får man göra "skolnära" aktiviteter.. Men mkt få barn väljer bort sådant för att de inte vill. Utan för att deras förälder inte har råd.
Att familjer har olika förutsättningar är en sak. Det är så det är.. men att man inom samma familj har så olika förutsättningar tror jag leder till bristningar, avundsjuka och bråk. Därför tror jag inte det är optimalt att vara sambo under de förutsättningarna. Hade hellre satsat på särbo och tagit mina barn från den situationen där de gnuggas i näsan med vad de inte har.