• milania

BVC arga för vi ger välling

Våran dotter är 18 månader. Vi ger henne välling. Mest på mornarna innan dagis. Hon går på dagis 15 timmar i veckan. På helgerna får hon gröt och på kvällarna har vi slutat ge henne välling. 
    Men när vi sa till BVC att vi ger henne välling nästan varje morgon så blev vår sköterska arg och sa att välling skulle vi slutat med för längesen. 
    Hur länge gav ni välling till era barn? jag har ju kompisar som ger välling till sina tre-åringar. Herregud våran dotter är ju inte ens två år. 

• Svar på tråden BVC arga för vi ger välling
  • Långbenopluto

Väger hon för mycket, kan det vara därför BVC reagerar?

Annars kan ju alla dricka välling, även vuxna.

• milania
    Tines skrev 2015-10-24 18:40:25 följande:

Väger hon för mycket, kan det vara därför BVC reagerar?

Annars kan ju alla dricka välling, även vuxna.

hon är precis lagom. väger nästan lite lite.
  • Natulcien
    Konstig kommentar av BVC-sköterskan. Välling är ju inget man varken börjar eller slutar med vid någon särskild tidpunkt. Man kan strunta helt i att ge välling öht, eller så kan man ju äta det hela livet. Det finns ju vuxenvälling också.
    Däremot är det ju inte bra med för mycket gröt och välling. Men äter hon bara 1-2 mål av gröt/välling per dag så är det ju ingen fara.
  • sextiotalist

Hälsa BVC att även vuxna dricker välling. Grabben slutade när han var nästan 6.

• lövet2

Min mor dricker välling, och hon är pensionär. Mina barn har druckit välling tills de blev less. Då har de varit mellan 1½ och 6 år gamla. En av dem har dock fortsatt, men hon ändrade smak litegrand och håller sig nu till makaronvälling. Hon är 25 år.

• Anonym (?)

Men är det så att hon får enbart välling? Och inget annat till frukost? Annars så förstår jag inte heller vad felet skulle vara?

• Milleman

Vår son slutade självmant helt plötsligt när han var 2 år och 4 månader. Ingen hade reagerat på att han ätit det och för vår del hade han gärna fått fortsätta några månader till.
    18 månader är ju absolut inte för tidigt. Inte ens som enda frukost om det är det barnet får i sig. Det är ju att jämställa med lös gröt väl?

• MeEmmA

Min pojk lämnades tidigt på morgonen, åt välling innan jag lämnade honom fram till 6-årsåldern (frukost åt han senare på förskolan). Så länge hon inte är överviktig eller hoppar över "vanlig" mat för att få välling så är det ingen fara.

• Anonym (Perfekt frukost)

Välling i flaska är ju den perfekta frukosten en vanlig stressig morgon! Den kan ätas innan barnet ens har vaknat ordentligt.

• Sous

Va? Min treåring dricker ofta välling till frukost, vad är problemet? Det finns ju vällingssorter som är FRÅN 18 månader.

• summerhunter

Runt 3-3,5 har båda mina slutat, och det självmant. Helt plötsligt ville de inte ha välling längre.

• Pymsan

Min son drack välling både morgon o kväll till han var nästan 6. Senare än många andra i bekantskapskretsen, jo, men han följde sin kurva fint och åt såklart vanlig mat, mellis etc däremellan så vi såg ingen anledning att ta bort den. Sen slutade han självmant helt plötsligt. Kan sakna det på morgonen när man är stressad, han är nyvaken och ibland sur som ättika - då var det lättare att få i honom vällingen än macka, yoghurt etc.

• mammalovis

Får hon aldrig vanlig frukost som smörgås, ägg, mjölk, fil, yoghurt, frukt, grönsaker mm? Det vanliga är väl att man ger 1-1,5 dl gröt och smörgås med mjölk till och inte bara välling. Det är vad jag skulle gissa att bvc reagerade på.

Sedan beror det väl på hur mycket välling hon får. Hon ska ju ändå få i sig alla andra näringsämnen under dagen också. Vi gav oftast gröt på morgonen och smörgås till och välling på kvällen innan läggning efter hon ätit frukost, lunch, mellanmål och lagat kvällsmål.

Ena flaska välling kunde det bli när vi var tvungna att vara på förskolan klockan 6, men det ändå var bra att hon fick i sig något på morgonen, typ 2 av 3 måndagar under två terminer.

• Anonym (J)
    lövet2 skrev 2015-10-24 19:29:50 följande:

Min mor dricker välling, och hon är pensionär. Mina barn har druckit välling tills de blev less. Då har de varit mellan 1½ och 6 år gamla. En av dem har dock fortsatt, men hon ändrade smak litegrand och håller sig nu till makaronvälling. Hon är 25 år.

Vad är makaronvälling? Typ som stuvade makaroner?
  • sextiotalist
    mammalovis skrev 2015-10-25 22:59:55 följande:

Får hon aldrig vanlig frukost som smörgås, ägg, mjölk, fil, yoghurt, frukt, grönsaker mm? Det vanliga är väl att man ger 1-1,5 dl gröt och smörgås med mjölk till och inte bara välling. Det är vad jag skulle gissa att bvc reagerade på.

Sedan beror det väl på hur mycket välling hon får. Hon ska ju ändå få i sig alla andra näringsämnen under dagen också. Vi gav oftast gröt på morgonen och smörgås till och välling på kvällen innan läggning efter hon ätit frukost, lunch, mellanmål och lagat kvällsmål.

Ena flaska välling kunde det bli när vi var tvungna att vara på förskolan klockan 6, men det ändå var bra att hon fick i sig något på morgonen, typ 2 av 3 måndagar under två terminer.

Vad är skillnaden mellan att äta gröt eller smörgås mot välling?

Det är ju samma sak, men i flytande form. Vet många vuxna som har välling som frukost.
  • tulip79

Min son slutade med välling för ca en månad sen. Han har precis fyllt 4 år. Minns inte att bvc ens frågat om vi ger honom välling.

• milania
    mammalovis skrev 2015-10-25 22:59:55 följande:

När hon inte äter välling på morgonen äter hon havregrynsgröt och eller/mackor. Hon äter inte välling varje morgon. Sen äter hon ju maten vi lagar på dagen och mellanmål osv. Det är ju inte så att vi bara ger henne välling.
  • lövet2
    Anonym (J) skrev 2015-10-25 23:27:59 följande:
    Vad är makaronvälling? Typ som stuvade makaroner?
    Ös upp lagom mycket kokta makaroner i en djuptallrik (perfekt när du har rester). Sockra lite och häll på mjölk tills den täcker makaronerna. Värm i micron tills mjölken nästan kokar. Det går förstås lika bra att göra i kastrull på spisen.
Svar på tråden BVC arga för vi ger välling