todo nada skrev 2015-11-07 23:32:42 följande:
Självklart har tex säkert flera muslimska män En kvinnosyn som är förlegad. Det är där integrationen kommer in i bilden för de som tex kommer hit.
Om du ser till de muslimska länder som är mer moderniserade så formar även det kvinnosynen i positiv riktning i takt med att normer ändras. Kvinnor som mer och mer vågar börja ta plats, ifrågasätta och kräva förändringar.
Sexualbrott begås av människor, i huvudsak män, i alla sammhälle klasser, bland alla religoner och i alla länder som finns.
Definitivt. Det gäller dock samtidigt att köra på en god integrationsmodell. Det går inte alltid per automatik, speciellt vid stora förändringar. Det är även därför som det kan vara intressant att jämföra statistik mellan olika grupper, eftersom att det kan ge indikationer på hur väl vår integration fungerar. Eftersom att det finns en kraftig överrepresentation på sexualbrott utförda av utrikesfödda, kan vi också konstatera att landet även kanske gör något fel? Eller vad beror det på, tror du?
När det kommer till brott, och inte specifikt sexualbrott som jag tror kan ha en liten bredare målbeskrivning, så finns det trots allt en tydlig trend. Fattigdom leder till brottslighet. Långvarig och konsekvent segregation leder inte heller till några jobb, vilket är vägen ur fattigdomen och med det, brottsligheten.
Ibland tror jag det vore på sin plats, med lite självreflektion och självinsikt. Vilket regeringen faktiskt nu också visat, iom det delade flyktingsmottagandet kommunerna emellan. Jag tror att det kommer ha en mycket positiv nedåtgående trend vad avser brottsligheten och även på den aktuella arbetslösheten. Det är jätte bra att regeringen drivit igenom detta.
För att regeringen även fortsatt ska kunna driva igenom goda reformer, är det kanske även viktigt att vi inte alltid ser saker och ting i generella termer, eftersom att det kan omöjliggöra en problemlösning. Problembilden är ofta större hos särskilda grupper, och lösningen bör därför även vara rätt detaljerad, vilket också kräver en detaljer analys.
Så låt oss inte blunda för obekväm fakta. Samtidigt är det mycket viktigt att vi inte använder en hetsig retorik i dessa frågor. Där går, inte minst många sverigedemokrater helt fel. Då är det förmodligen bättre att blunda för problematiken, som många icke-sverigedemokrater faktiskt också gör.
Det finns inte heller ännu något muslimsk land, där kvinnan har samma rättigheter som här i Sverige. Inte ens nära. Det land som kommer närmast är förmodligen Indonesien, som ju också i mångt och mycket, är det närmaste en demokrati vi kommer i den muslimska världen. Men du har kanske rätt i att kvinnan börjar göra anspråk på större friheter. Det som oroar mig lite är det faktum, att vi i många länder snarare sett en återgång vad avser jämnställdhet. Stora delar av den muslimska världen, var ex mer liberala på 60-70-talet. Men vi håller tummarna. Islam har naturligtvis, alla möjligheter att följa i kristendomens spår.