• Annisenannis

Vad finns det för avlastning som förälder?

Hur får ni avslatning i vardagen som försälder? Nanny, städhjälp? Vad finns det för alternativ.

Vill vara förberedd=)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-10-25 22:46
    *Avlastning ska det stå

• Svar på tråden Vad finns det för avlastning som förälder?
  • Anonym (ingen!)
    Dixie skrev 2015-10-26 21:30:39 följande:
    så eftersom du biter ihop och klarar allt själv så bör alla andra göra samma sak - eller vad menar du med ditt inlägg!? 
    Haskel skrev 2015-10-26 09:15:30 följande:
    Du kan få precis hur mycket hjälp du vill. Du kan säkert få Nanny, Amma, Butler, Städerska, Trädgårdsmästare etc etc. 
    Allt beror på vad du har råd med. Inget av ovanstående är något man kan få gratis.
    Var läser du att TS förväntar sig att få detta utan kostnad? 
    Biter ihop? Åfan, där ser man vilken koll du hade på mig :) Not!

Jag svarade på frågan bara, och är avis på dom som har råd med städhjälp.
  • Dixie
    Anonym (ingen!) skrev 2015-10-26 21:43:59 följande:
    Biter ihop? Åfan, där ser man vilken koll du hade på mig :) Not!

Jag svarade på frågan bara, och är avis på dom som har råd med städhjälp.
    men vad var din poäng med att svara TS, som frågade vilken typ av avlastning man som förälder kan ha - genom att påpeka att du minsann inte har någon avlastning, trots att du har barn med diagnos?! 
    Ditt svar hjälper inte TS alls, om du inte är behov av avlastning ar det ju bra för dig - men ditt svar tyder ju istället på att du inte behöver avlastning, så varför ska någon annan då ha det......
  • Haskel
    Dixie skrev 2015-10-26 21:30:39 följande:
    Var läser du att TS förväntar sig att få detta utan kostnad? 
    Det varken läser eller påstår jag någonstans.

Dock anser jag det vara mer eller mindre självklart att man kan få det mesta utfört för pengar.
  • Anonym (ingen!)
    Dixie skrev 2015-10-26 21:47:52 följande:
    men vad var din poäng med att svara TS, som frågade vilken typ av avlastning man som förälder kan ha - genom att påpeka att du minsann inte har någon avlastning, trots att du har barn med diagnos?! 
    Ditt svar hjälper inte TS alls, om du inte är behov av avlastning ar det ju bra för dig - men ditt svar tyder ju istället på att du inte behöver avlastning, så varför ska någon annan då ha det......
    Att du tjafsar med mig hjälper väl inte heller så vad är din poäng? Familjeliv i ett nötskal med otrevliga människor alltså. Suck! Jag svarade på frågan punkt slut!
  • Anonym (Olga)

Faan vad en del ska vara duktiga då! Passa på att ta en städhjälp medan rutavdraget finns kvar.

• Anonym (Mjo)
    Anonym (Jo) skrev 2015-10-25 22:58:27 följande:

Skaffa en babysitter. Den är bra att ha som avlastning. Du får händerna fria till att göra annat. Min lille tyckte mycket om den i alla fall.

Det funkar ju bara för aningen äldre bebisar eftersom väldigt små inte ska sitta långa stunder.. 5min här och en kvart där skulle inte jag kalla avlastning..!
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Mjo) skrev 2015-10-27 12:47:52 följande:

Det funkar ju bara för aningen äldre bebisar eftersom väldigt små inte ska sitta långa stunder.. 5min här och en kvart där skulle inte jag kalla avlastning..!

Ja. Vad vet jag som ensamstående mamma med barn på heltid sedan sonen var 4 månader om vad jag tyckte kändes som avlastning. Skulle säga att inköp av en babysitter babybjörn med färgglada träleksaker var en god investering och mycket uppskattad av min son. Fick även en gåstol med bord av min pappa som jag först inte uppskattade. Men oj vad min son uppskattade den. Han kunde vara med mig överallt o följa efter. Så var inte så negativ. De här prylarna var värdefulla i min son och min värld. Och jag använde inte babysittern när han var nyfödd. Tror du jag är dum?
  • Anonym (Mjo)

Negativ? Jag påpekade bara att det inte var till för nyfödda eftersom det låtersom ts ska ha barn och inte har det än. Det är många som inte vet detta, så hur ska jag veta om du är en av dom? Du skrev ingen ålder i det första inlägget.

Sen utgick jag bara från mig sj, att den korta tiden inte skulle kännas som avlastning, dvs vad ordet innebär för mig.

• viseversa
    Anonym (Olga) skrev 2015-10-27 10:15:02 följande:

Faan vad en del ska vara duktiga då! Passa på att ta en städhjälp medan rutavdraget finns kvar.

Tror du att det handlar om att man vill vara duktig? På allvar?
  • sextiotalist
    Haskel skrev 2015-10-26 22:22:52 följande:

Det varken läser eller påstår jag någonstans.

Dock anser jag det vara mer eller mindre självklart att man kan få det mesta utfört för pengar.

Håller med Haskel. Har man råd kan man köpa den avlastning man anser sig behöva. Eller så använder man sitt eget nätverk.

Samhället ställer inte upp med avlastning såvida man inte har särskilda behov.

Så TS får sondera terrängen.
  • Anonym (Olga)
    viseversa skrev 2015-10-27 16:03:09 följande:

Tror du att det handlar om att man vill vara duktig? På allvar?

Japp, det tror jag! -jag klarar minsann allt själv med diagnoser och allt. Det är inte till nån hjälp för TS.
  • Anonym (jade)

Städhjälp var guld värt. Barnvakt var jag inte så intresserad av i början, men när de blir lite äldre är det trevligt med en nanny/mormor som kan hämta eller umgås nån dag i veckan.

• viseversa
    Anonym (Olga) skrev 2015-10-27 16:12:36 följande:
    Japp, det tror jag! -jag klarar minsann allt själv med diagnoser och allt. Det är inte till nån hjälp för TS.
    Hahaha kul. Att du är så fördomsfull.
Svar på tråden Vad finns det för avlastning som förälder?