• Anonym (Kritisk mamma)

Att ha barn på fritids på höstlovet - från gårdagens inslag av rapport!

Hej på er!

Någon mer än jag som såg inslaget på rapport igår angående kvinnan som beskrev hur dåligt samvete hon hade för att hon var tvungen att ha barnen på fritids under höstlovet eftersom hon inte hade råd att ta ledigt från jobbet, medans andra barn skulle åka utomlands under lovet.

Bara jag som reagerade på hennes inredning, hennes naglar och hennes ögonfransar. Om vi säger såhär, den kvinnan lägger myyyycket pengar på skönhetssalong och inredningsbutiker. Hon hade ögonfransförlängning, fixade naglar och en extremt modern och glammig inredning. Jag förstår inte hur folk kan påstå sig ha dåligt om pengar när dom bara spenderar alldeles för mycket pengar.

Samma med föräldragruppen jag går i. Jag själv ska vara hemma 2 år med min dotter då jag tycker tiden jag har möjlighet att få med henne innan hon börjar dagis är viktig. Efter det ska jag gå ner på 75% för att inte behöva hämta henne sent på eftermiddagarna. Och de andra föräldrarna undrar hur tusan jag kan vara hemma i två år, hur jag får ihop det. Jag köper inte massa onödiga saker!!! Jag behöver ingen batteridriven babysitter eller vagga, jag vaggar på den för hand. Jag behöver ingen babyvakt med kamera, jag kan gå in och kolla till dottern om jag hör henne gnälla. Jag behöver ingen vagn för 12.000, jag kan köpa en begagnad "vanlig" för en tusenlapp. Vad tänker ni med ni som spenderar massa pengar på onödiga saker och sen säger att ni inte har möjlighet att vara hemma med era barn?

Jag förstår att detta kan vara känsligt för många... Men låt oss diskutera sakligt! :)

• Svar på tråden Att ha barn på fritids på höstlovet - från gårdagens inslag av rapport!
  • gbgumman
    straw2008 skrev 2015-10-27 07:41:47 följande:

Vi vill ha kvar vår livsstil, vi älskar hur vi lever.
    Sen VILLE jag inte heller va hemma längre med barnet än 1,5 år.
    Men en person som normalt får ut 28-30 000 EFTER skatt, har ju givetvis svårt att klara sig på 10 000.... förstår inte folk att det inte handlar om minskad konsumtion ?
    Hus sommarstuga förskola (för de andra 3 barnen) kostar.. man kanske betalar underhåll för sina andra barn? Hjälper föräldrarna med ett bidrag varje månad? Ridskola osv osv ?
    Förstår folk verkligen inte detta?

I kinamockaskogen.....
    Vi var inte heller hemma mer än 1,5 år men inte för vi inte hade råd. Levde billigt redan då. Men ser inte poängen att va hemma längre. Barnen hade det bra på förskolan. Alla var harmoniska vad mer kan man begära. Dottern var nog redo ännu tidigare. Varje dag vi hämta storebror var det bråk att få henne från förskolan. Hon hade inte talet men ifråga satte starkt varje dag varför hon inte fick vara kvar. Hela hon streta emot. Hon skolades inte in utan hon gick bara in och satte sig i ringen.
  • Zenitha
    Minimalen skrev 2015-10-26 15:54:43 följande:

Det här är ju precis som för några år sedan då man skulle tycka synd om "fattiga" barn vars föräldrar inte hade råd med kläder. Med kläder menades jeans för 2000 eller 3000. Ja det var faktiskt både på nyheterna och stod i tidningarna hur synd det var om de bortskämda bratsen. Det stod att de tyckte att soc skulle betala. För länge sedan fick fattigbarnen kläder av fattigvården men det var speciella kläder som var som alla visste var just fattigkläder. Skulle vilja se det barn som vill skylta med "JAG ÄR FATTIG" idag.

Så din slutsats är att det inte finns fattiga barn i Sverige? Och då menar jag verkligen utfattiga- inte att inte ha råd med modekläder, Iphones och utlandssemestrar utan fattig som i så fattig att det inte finns pengar till mat.

När det gäller soc har de haft ansvar för brottsdrabbade i många år- ett ansvar som de inte har tagit. Jag är med största säkerhet bara en av alla mammor som bokstavligen talat fick hela min ekonomi förstörd därför att soc helt enkelt gjorde det omöjligt för mig att arbeta överhuvudtaget. För all tid skulle ju ägnas åt att hålla igång ett hopplöst umgänge mellan barnet och pappan där barnet fick lära sig att pappan var viktigast oavsett hur han svek barnet. Först tvingades man lägga ner obetalt jobb på den skiten, sedan fick man ägna nätter och dagar åt att försöka trösta sitt barn och till sist, när han begick brott mot oss, då ville inte soc vara med och "leka" mamma, pappa barn längre...men vilka var det som i flera år då hade underminerat min föräldraroll och samtidigt understött den andra förälderns destruktiva beteende?

Jo,soc,som sedan vägrade se orsak och verkan.Det finns så fruktansvärda fall där just soc vägrat se det fula dubbelspelet vissa föräldrar håller på med.

Ursäkta ot med avseende på vad tråden handlar om. Föregående inlägg kanske förklarat saken?

När det gäller detta med att vara ensamstående förälder och semestrar skulle jag vilja se en enda semesterarrangör som prioriterade den gruppen. Det är ofta billigare att resa för en familj med 2 vuxna och 2 barn, än vad det är för en ensam förälder med barn. Och då ska dessutom en ensam förälder betala allt.
  • Gina43
    Anonym (Kritisk mamma) skrev 2015-10-26 12:35:23 följande:

Nu pratar jag ju inte om mat och hyra precis som förra personen skrev. Tycker jag har varit ganska tydlig med att jag menar onödiga saker såsom att gå till frissan och färga håret, förlänga ögonfransarna, fixa naglarna. Köpa dyra saker såsom den senaste vagnen, massa dyra kläder istället för att försöka hitta begagnat mm. Självklart förstår jag att inte alla klarar sig om man inte tar ut alla dagar... Men jag pratat om onödig konsumtion.

Tja, fast om man skär ner på det kanske man sparar in några månder extra, typ tre mån kanske om man avstod från att köpa en dyr barnvagn. Du får det nästan att låta som att man skulle ha sparat in ett helt år eller så genom att vända på kronorna. Visst hade de pengarna kanske räckt till en utflykt/resa på höst- och sportlov (är det vad tråden handlar om eller handlar den om att du planerar att vara hemma i två år för att du kan spara ihop till det?)(good for you, men alla vill inte ha det som du?). Sedan förstår jag inte hetsen med att man måste resa/göra något extraordinärt på dessa lov. I min familj gjorde vi aldrig det och jag har ALDRIG lidit av det. Pengarna spenderades på sommarsemester.
  • straw2008

Vårt barn var oxå redo innan 1,5 år, var väl därför hemmavistelsen blev outhärdlig på slutet. Vi hade råd att vara hemma flera år om vi hade velat.
    Men låt alla göra som de vill? Givetvis spar man inte in en årslön på att köpa begagnad barnvagn, vi har fasta kostnader varje månad som uppgår till ca 18 000, huset stugan bil sparande dagis el ja räkningar helt enkelt.
    Jag råkar vara en av dom som hade elgunga o ny barnvagn till alla barnen, vi har liksom råd med det men vill inte vara hemma ändå.

I kinamockaskogen.....
  • Lavish

Ja, kan hålla med om att det blir larvigt och det gäller inte bara barnen utan i största allmänhet att folk säger att de inte "har råd" fast det är klart och tydligt att om de prioriterade vad det nu gäller så hade de visst haft råd. De har prioriterat andra saker helt enkelt. Sen finns det folk som verkligen inte har råd eftersom de hade fått prioritera bort något livsnödvändigt då, och det känns lite som ett hån mot den gruppen när folk med schysst ekonomi gnäller om de inte har råd. 

Sen kan man ju stå för sina prioriteringar. Vissa kan anse att familjen mår bättre av att ha en viss materiell standard framför ledigt höstlov. Men det är ju bättre att stå för det. 

• Lavish
    sextiotalist skrev 2015-10-26 21:57:53 följande:

När barnet går på fritids brukar i regel föräldradagarna vara slut. De flesta har 5-6 veckors semester och ta tjänstledigt eller ta ut komp fungerar inte alltid.

Om alla föräldrar tog ledigt kring loven skulle troligen det märkas i samhället.

Nu vet jag inte vad ögonfransförlängning eller lösnaglar kostar men jag är rätt säker på att det kostar långt mindre än vad tjänstledighet under en vecka kostar.

Innan barnen börjar skolan så är skolloven ointressanta.

Visst, det är nog många som inte har möjlighet att ta ledigt alla lov utan att riskera sitt arbete eller åtminstone sin karriär. Jag har t.ex inte möjlighet att vara ledig flera veckor kring jul på grund av att det är en arbetsintensiv period på jobbet. 

Men då säger man väl inte att man inte har råd utan att man inte har möjlighet att vara ledig. 
  • Alexi

Men bortsett från pengar, det är ju inte bara att vara ledig från jobbet alla lov. Arbetstagare har ju inga rättigheter till obetald semester tex sportlov, påsklov, höstlov och sen ha lång semester sommarlov och jullov.

Föräldradagarna tar ju slut redan innan barnen slutat gå på fritids (vårterminen i tvåan för en del).

Vi prioriterat att ha lång sommarsemester plus att vara lediga hela jullovet. Sen får barnen gå lite på sportlov, höstlov och påsklov. Vi ska utomlands en vecka i vinter men det blir utanför loven. 

• MadHatter

Om det är krönikan La Lola länkar till så förstår jag inte irritationen. Den krönikan handlar ju om när man känner att man inte räcker till som förälder, att ens barn är mer på fritids inte får utlandssemester - att det inte är bara det ett gott föräldraskap handlar om. Att det finns många andra saker man ger och kan ge sina barn under uppväxten. Helt enkelt en uppmaning till föräldrar att istället för att få ångest genom att jämföra sig med andra vara en så bra förälder som möjligt.

Det är väl en lovvärd uppmaningen oavsett om skribenten har dyra naglar och ögonfransar? Nu har jag inte sett inslaget i rapport - så vinklingen kanske var en helt annan där?

• Tom Araya

Barnen har lov och föräldrarna jobbar, hur konstigt är det? Jag skiter väl i om man har pengar eller inte. De som har pengar har ju det för att de jobbar.

• straw2008

Hon opererade brösten 5 år sen, kostar ju iaf 40 000 så tror inte hon är förankrad med verkligheten då hon påstår sig "ej ha råd" att vara hemma.

I kinamockaskogen.....
  • LaLola
    MadHatter skrev 2015-10-27 11:51:24 följande:

Om det är krönikan La Lola länkar till så förstår jag inte irritationen. Den krönikan handlar ju om när man känner att man inte räcker till som förälder, att ens barn är mer på fritids inte får utlandssemester - att det inte är bara det ett gott föräldraskap handlar om. Att det finns många andra saker man ger och kan ge sina barn under uppväxten. Helt enkelt en uppmaning till föräldrar att istället för att få ångest genom att jämföra sig med andra vara en så bra förälder som möjligt.

Det är väl en lovvärd uppmaningen oavsett om skribenten har dyra naglar och ögonfransar? Nu har jag inte sett inslaget i rapport - så vinklingen kanske var en helt annan där?

Det är nog den ja. Står i hennes blogg att hon var med på tv också.
  • nevermind

Jag håller helt med dig TS! Folk ska ha så jävla mycket skit istället för att prioritera barnen! Svenskar asså...

• Es mamma

[quote=75925888][quote-nick]mammalovis skrev 2015-10-26 23:34:21 följande:[/quote-nick]Om man vänder på det, vad krävs det för inkomst hos den föräldraledige respektive partnern för att klara av att vara hemma i 2 år. Jag förutsätter då att man klarar sig på lönen eller har ni sparat ihop en buffert innan? Har ni dessutom 10% från arbetsgivaren? Hur länge är respektive person hemma? Förutsättningarna kan ju vara ganska skilda även om man är 2 vuxna i hemmet.

Sist tog jag "bara" ut 5 dagar i veckan och då fick sambon skjuta till 2000 kr efter vi hade betalat hälften var av räkningarna. Jag hade ut ca 8000 kr i fp. Då levde jag ändå relativt billigt med 500 kr för egna nöjen. Däremot har barnens klädbudget lagts till 800 kr för första barnet och 400 kr för andra (båda flickor), men då har jag handlat mycket på rea och vid kampanjer så nästkommande två storlekar fylls på. Vid större utgifter som bilbarnstol har bufferten använts. Tösen skolades in efter 14 månader och jag arbetade 4 veckor under sommaren då sambon hade semester eller var föräldraledig.

Den här gången kommer jag få 10% extra från arbetsgivaren i början plus att fp är något högre, så jag räknar med att gå runt utan bidrag från sambon och kunna vara hemma drygt ett år. Frågan är mer när det är läge att skola in med tanke på hur köerna ser ut framåt vårterminen. Sambon har svårare att vara fl sammanhängande, då han är ende anställde i företaget, så han har fortfarande drygt 20 dagar kvar nu när hon är 2,5 år.[/

Vi var hemma i två år. Visst var det tufft ekonomiskt. Första 5 mån tog jag inga dagar alls. Vi hade sparat lite innan ca 25000kr för första tiden. Sen tog jag tre dagar per v tills vår kille var ett. Efter det tog jag ett extrajobb på helger o vissa kvällar så kunde jag vissa v ta ut bara 2-3 fp dagar i ytterligare 9 mån. När min sambo tog över tog han 5 dagar. Det gjorde att vi har ca 100 dagar kvar. Så jag har kunnat gå ner i tid nu. Toppen!

Vi har inga höga löner utan ligger strax under 30k i månaden bägge. Men vi bor i en 2:a och snålade in på bredband och tv jag köpte inget SL kort osv.

• Mandel

Det blir ju lite löjligt när man drar debatten till att alla andra åker utomlands.
    Alla andra åker verkligen inte utomlands. Tror knappast att det är ens 5% av alla föräldrar som åker utomlands under höstlovet med sina barn.

De som jag pratar med har inte dåligt samvete för att de har sina barn inom omsorgen när det är lov. Under lovdagarna är det oftast färre barn så personalen brukar hitta på massor av roliga aktiviteter så det blir roligare än vanligt att vara på fritids.

För min egen del handlar det inte om pengar utan det finns ingen möjlighet att jag skulle kunnat vara ledig denna vecka i år. 
    Jag har en deadline på fredag och en senast på måndag och eftersom resultatet beror på omgivningen som jag inte kan kontrollera så kan jag inte snabba på.
    Ser istället en lång ledighet i jul framför mig för all den extra tid som jag lagt ned de senaste veckorna på detta.

Och för det andra så är det alltid knökfullt på alla barnställen under lovdagar så jag tar hellre ledigt andra dagar och hittar på saker med barnen!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Förväntanstid

Jag tycker du har helt rätt ts, att det OFTAST handlar om att vilja - inte kunna. Nästan alla får det att låta omöjligt, oavsett inkomster och omständigheter. Men jag skulle nog inte kritisera enskilda personer såhär, och ser inget fel i att ha ett barn på föris just under lovet. Om denna kvinna dessutom är ensamstående (?) så är hon i mina ögon något av en hjälte bara hon orkar med. Förstår inte hur de gör...

Anonym (Kritisk mamma) skrev 2015-10-26 10:02:46 följande:

Hej på er!

Någon mer än jag som såg inslaget på rapport igår angående kvinnan som beskrev hur dåligt samvete hon hade för att hon var tvungen att ha barnen på fritids under höstlovet eftersom hon inte hade råd att ta ledigt från jobbet, medans andra barn skulle åka utomlands under lovet.

Bara jag som reagerade på hennes inredning, hennes naglar och hennes ögonfransar. Om vi säger såhär, den kvinnan lägger myyyycket pengar på skönhetssalong och inredningsbutiker. Hon hade ögonfransförlängning, fixade naglar och en extremt modern och glammig inredning. Jag förstår inte hur folk kan påstå sig ha dåligt om pengar när dom bara spenderar alldeles för mycket pengar.

Samma med föräldragruppen jag går i. Jag själv ska vara hemma 2 år med min dotter då jag tycker tiden jag har möjlighet att få med henne innan hon börjar dagis är viktig. Efter det ska jag gå ner på 75% för att inte behöva hämta henne sent på eftermiddagarna. Och de andra föräldrarna undrar hur tusan jag kan vara hemma i två år, hur jag får ihop det. Jag köper inte massa onödiga saker!!! Jag behöver ingen batteridriven babysitter eller vagga, jag vaggar på den för hand. Jag behöver ingen babyvakt med kamera, jag kan gå in och kolla till dottern om jag hör henne gnälla. Jag behöver ingen vagn för 12.000, jag kan köpa en begagnad "vanlig" för en tusenlapp. Vad tänker ni med ni som spenderar massa pengar på onödiga saker och sen säger att ni inte har möjlighet att vara hemma med era barn?

Jag förstår att detta kan vara känsligt för många... Men låt oss diskutera sakligt! :)

• Fröken Apelsin

Ibland är det säkert som du säger, men man behöver inte veta hela sanningen genom att bara kolla på någon. Min syster jobbar på en skönhetssalong, hon får alla behandlingar till salongens inköpspris. Hon har alltså superfint hår, lösögonfrans inplantat och är väldigt fixad. Hon måste se ut så på jobbet också, då hon representerar företaget. Det skulle kosta flera tusen om hon betalade för det, nu är det praktiskt tagit gratis.

Sedan kan man känna folk som jobbar med olika grejer och få förmåner på så vis.

• gammelget

Eller så kan det vara så att man inte alls är fattig, men om man tar ut semester varenda gång skolan har lov så skulle man förlora jobbet och då bli fattig?

• Mrs Green

Jag har 6 veckors semester, dottern har 15 veckor lov. Det handlar inte om pengar utom om möjligheten att ta ledigt, om man inte vill bli av med jobbet.

Svar på tråden Att ha barn på fritids på höstlovet - från gårdagens inslag av rapport!