• Mamma till J och C

Vaknar alltid hysterisk efter vilan

Hej!

Jag har en kille på snart två år som är en solstråle om dagarna fram till efter han vaknar efter vilan. Han vaknar hysterisk och håller på i 1-2 h. Sen helt plötsligt blir han sig själv igen. Det kvittar om vi låter honom sova klart eller om vi väcker honom. Kan tillägga att han har mycket svårt att somna om kvällarna (tar vanligtvis 1-1,5 h). Därför försöker vi dra ner på vilan på dagen till 30-45 min. När han vaknar gråter han hysteriskt och pekar överallt. Han vet inte vad han själv vill och vi förstår inte honom. Han har alltid vaknat på "fel sida" men det har blivit värre på senaste tiden. Kan kanske ha ett samband med att nyligen börjat på förskola.

Är det någon som har eller har haft det likadant?

• Svar på tråden Vaknar alltid hysterisk efter vilan
  • Kerubmamman

Det låter som att han blir missövd oavsett.. Han kanske är i gränslandet då han inte behöver sova middag öht?
    Min yngste slutade sova middag vid ca 21 månader. 

Hur fungerar middagsvilan på förskolan? 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Vinterankan

Båda våra barn har varit så om de inte får vakna av sig själva och ibland om de vaknar själva också men inte riktigt sovit klart. Så eftersom det för oss alltid handlat just om det att bli väckt så har vi varit noga med att aldrig väcka barnen på dagen. Om de vaknar själva och är på det sättet så har vi kramat och försökt att få de att somna igen.

Tycker inte nattsömnen blir speciellt påverkat baserat på hur länge de sov på dagen, utan av det faktum att de alls sov. Första barnet somnade runt 3 timmar senare om hon sov kort och 4 timmar om hon sov länge och andra 1 timme senare om han sov kort och 1,5 om han sov länge så det var ju bara att anpassa läggningen efter det.

• Mamma till J och C

Jag tror också att han är på gränsen till att inte behöva sova på dagen. Vi försöker hålla honom vaken men han somnar oftast ändå. Antingen i soffan, på en stol när vi äter mellanmål eller i famnen. Han vill inte själv sova så han kämpar emot så länge han kan.

Han går bara på förskola fram till kl.12 då jag är mammaledig så han är aldrig där över middagsvilan.

Jag vet inte om det är nån idé att väcka honom ännu tidigare så han bara får en "powernap"? Fast det är redan jättesvårt att väcka honom efter 30 min. Jag skulle behöva ta reda på lite mer om när barn går in i djupsömn.

Har även försökt få honom att sova direkt efter förskolan i vagn och säng men det vill han inte. Kanske får prova med bilen ???? Lillebror tycker dock inte om att åka bil ??????

• Mamma till J och C

Man kunde visst inte använda smileygubbar, blev frågetecken.

Vinterankan, så bra att inte läggningen påverkades för er. Vi försöker anpassa oss efter vår son. Men om han får sova klart så vaknar han oftast på " fel sida" ändå och han blir då inte trött förrän vid nio och trots att han är trött vill han inte sova. Men vi får kanske prova det igen kan ju bli annorlunda denna gången.

• Vinterankan
    Mamma till J och C skrev 2015-10-28 06:34:02 följande:

Man kunde visst inte använda smileygubbar, blev frågetecken.

Vinterankan, så bra att inte läggningen påverkades för er. Vi försöker anpassa oss efter vår son. Men om han får sova klart så vaknar han oftast på " fel sida" ändå och han blir då inte trött förrän vid nio och trots att han är trött vill han inte sova. Men vi får kanske prova det igen kan ju bli annorlunda denna gången.

Fast 9 är väl inte så sent om han sover? Vår äldsta somnade efter midnatt och sov 7 timmar om hon sovit på dagen. Och vår yngsta vid 10. Men jag tycker inte man ska fixera sig för mycket vid vissa klockslag, om man sover på dagen så minskar behovet av sömn på natten så det jämnar ju oftast ut sig.

Så frågan är väl mer om det är stor skillnad om ni låter honom sova 30 minuter eller 2 timmar. Resulterat det i att han somnar 5 timmar senare om han sover längre så hinner han kanske inte sova det han behöver på dygnet, men om en timmes extra sömn på dagen ger 1-1,5 timmars minskad sömn på natten så skulle i alla fall jag låta honom sova så länge som möjligt. Nu verkar han ju vara missnöjd även om han vaknar av sig självt, men då kanske han behöver hållas om och kanske somna och och sova några minuter till innan han vaknar på riktigt.

För oss (och även mig personligen som också sover på dagen ibland) så mår vi bäst om vi antingen sover så länge kroppen behöver just den gången eller inte sover alls. Jag mår jättedåligt om jag blir väckt på dagen och när jag vaknar av mig själv behöver jag ligga kvar och blunda minst en kvart innan jag går upp för att vara en människa igen.
  • Lillflickan

Min var så också, fast höll inte på så länge som din. Även förskolan sa att han vaknade med illskrik så de var tvinga att ta upp honom för att han inte skulle väcka de andra. Tror det var för att han egentligen inte var utsövd, men vad hjälper deg när det är omöjligt att söva om. Är fortfarande så ibland men inte hela tiden längre vid 2,5. Började sova bättre runt två. Så jobbigt när man inte vet vad man ska göra!

• Nukkumatti

Så har mina söner också varit, spelar ingen roll om de får sova så länge och när de vill eller om vi väcker dem på dan. Den minsta är 2,5 och orkar inte riktigt en dag utan sömn förutom på lov. På helgen har jag märkt att det är bättre att han sover kortare än längre, men tajmingen är svår. Att få honom att somna om är i princip omöjligt. Jag tänker att om han somnar direkt efter lunch så är han trött och får sova längre, men somnar han först vid två så räcker det med ca 40 min. Ibland när han vaknar och bara skriker så får han titta på iPad en stund, det är tyvärr det ända som får honom att skifta fokus från skriket. Då kan man också få i honom lite mat så att han piggnar till. Är vi hemma så är det nästan alltid skrik, är vi iväg så brukar han tycka att omgivningen är spännande och det räcker för att slippa skriket.
    Men kommer ihåg med första att det var så skönt när han slutade sova (precis när han fyllde tre), lugna sköna kvällar och ett mindre stressmoment under dagen!

• Mamma till J och C

I vår familj behöver vi föräldrar en pause och lite egentid på kvällarna samt tid att göra alla sysslor som inte hinns med när barnen är vakna. Sen tror jag att timmarna före midnatt är väldigt viktiga sovtimmar.

Om vår son vaknar och inte har sovit klart så är det tyvärr omöjligt att få honom att somna om. Det bästa vore att han inte sover alls på dagen men 5 av 7 dagar så behöver han sova.

När han vaknar och är hysteriskt ledsen kan ibland ipaden hjälpa honom att lugna ner sig. När vi inte är hemma blir inte "utbrotten" så påtagliga. Precis som du säger Nukkumatti så är omgivning mer intressant. Skönt på nåt sätt att höra att det finns fler som haft samma/liknande problem. Det är svårt att hantera hans "utbrott" när man samtidigt har en 5 månaders bebis som behöver uppmärksamhet.

Igår hoppade han över vilan men idag somnade han faktiskt direkt efter förskolan och sov i 2 h. Han vaknade inte hysterisk utan bara på "fel sida". Och ikväll somnade han efter 45 min kl. 20.30 :)

Svar på tråden Vaknar alltid hysterisk efter vilan