Mamma till J och C skrev 2015-10-28 06:34:02 följande:
Man kunde visst inte använda smileygubbar, blev frågetecken.
Vinterankan, så bra att inte läggningen påverkades för er. Vi försöker anpassa oss efter vår son. Men om han får sova klart så vaknar han oftast på " fel sida" ändå och han blir då inte trött förrän vid nio och trots att han är trött vill han inte sova. Men vi får kanske prova det igen kan ju bli annorlunda denna gången.
Fast 9 är väl inte så sent om han sover? Vår äldsta somnade efter midnatt och sov 7 timmar om hon sovit på dagen. Och vår yngsta vid 10. Men jag tycker inte man ska fixera sig för mycket vid vissa klockslag, om man sover på dagen så minskar behovet av sömn på natten så det jämnar ju oftast ut sig.
Så frågan är väl mer om det är stor skillnad om ni låter honom sova 30 minuter eller 2 timmar. Resulterat det i att han somnar 5 timmar senare om han sover längre så hinner han kanske inte sova det han behöver på dygnet, men om en timmes extra sömn på dagen ger 1-1,5 timmars minskad sömn på natten så skulle i alla fall jag låta honom sova så länge som möjligt. Nu verkar han ju vara missnöjd även om han vaknar av sig självt, men då kanske han behöver hållas om och kanske somna och och sova några minuter till innan han vaknar på riktigt.
För oss (och även mig personligen som också sover på dagen ibland) så mår vi bäst om vi antingen sover så länge kroppen behöver just den gången eller inte sover alls. Jag mår jättedåligt om jag blir väckt på dagen och när jag vaknar av mig själv behöver jag ligga kvar och blunda minst en kvart innan jag går upp för att vara en människa igen.