• Anonym (Sara)

Håller på bli lämnad...

Min sambo och jag har haft det jätte jobbigt senaste året. Han har två barn sedan tidigare och den äldsta kommer inte längre pga mig. Vi har även gemensamma barn. 
    Biomamman vill att sambon lämnar mig, hon har inte sagt det rätt ut men hon skickar sms till min sambo i syfte i att få honom att få ännu mer dåligt samvete för hans äldsta barn inte kommer. Som att barnet saknar honom och sina syskon och att barnet vill komma hit så länge inte jag är här.. Sen har hon även skrivit att sambon måste se till att få tillbaka kontakten med barnet och att hon skiter i att jag och sambon bor tillsammans och har barn men att han måste lösa relationen med äldsta. 
    Märker att sambon börjar bli mer avståndstagande mot mig. 

Hur hade ni gjort i mitt läge? Han har alltid varit svag för biomamman och hon är väldigt starkt och när dom pratar i telefon svarar han bara ja och nej och hon är den som bestämmer sen får han gå mer på det men som sagt de har mycket med att göra att han alltid gjort som hon sagt ...

• Svar på tråden Håller på bli lämnad...
  • BioBonus
    Anonym (Sara) skrev 2015-10-28 14:27:08 följande:
    För jag har regler att jag inte går med på va som helst...
    Regler som du och pappan är överens om, eller är det bara dina regler? 
  • Jw83
    Anonym (Sara) skrev 2015-10-28 14:21:18 följande:

Håller verkligen inte med om att ett barn ska få bestämma om ens föräldrar ska separera eller inte.. 

Så du menar på fullaste allvar att du hade kastat ut din nuvarande man om dina tonårsbarn skulle vilja det?

Så när du och din man separerar så tycker du att han gör helt rätt om han låter sin nya flickvän gå före ert barn?

Du kommer själv låta en ny kille gå före ert barn?!
  • Brumma

Jag tycker inte att barn skall få bestämma om föräldern skall ha ett förhållande eller inte. Om partnern behandlar barnet illa är det en annan sak men om det bara gäller ngt barnet /tonåringen fått för sig för att den inte gillar reglerna som gäller hos familjen så nej..

Däremot tycker jag mamman har rätt i att situationen behöver lösas. Dock vet jag av egen erfarenhet hur jobbig en sådan situation kan vara..

Har pappan kontakt med barnet ändå? Typ genom mail och telefon? Om jag förstått saken rätt är barnet tonåring (har för mig jag läst en tråd du skrivit tidigare, men jag kan minnas fel) och man kan inte tvinga tonåringar att vistas i ett hem där tonåringen inte vill vara - inte när det finns ett alternativt hem. Det är ju lite av problematiken med barn till separerade föräldrar - det finns risk att barnet "väljer" den förälder som har frias regler. Att då stå fast vid de tuffare reglerna kan tyvärr innebära att man väljs bort..

Då får man ju försöka ha kontakt och relation utanför hemmet. Som sagt genom mail, telefon, ta en fika osv.

Hade jag varit du hade jag föreslagit för min man att träffa barnet utsmför ert hem. Saknar barnet sina syskon hos er så är det ju bara att pappan tar med sig syskonen och åker och träffar barnet?

Såvida du faktiskt inte gjort ngt för att barnet skall ha rätt i sina krav så tycker jag definitivt inte lösningen är att ni blir särbos eller separerar. Man skall inte ge ett barn ett sådant ansvar. Och ett barn skall inte ha den makten.

• Brumma
    Jw83 skrev 2015-10-28 15:42:03 följande:

Så när du och din man separerar så tycker du att han gör helt rätt om han låter sin nya flickvän gå före ert barn?

Beroende på anledning så tycker jag absolut inte att barnets vilja alltid skall gå först. Bara för att ett barn "inte vill" betyder det inte att barnet har rätt att bestämma. Det ligger definitivt inte i ett barns bästa att få gå före på det sättet.

Och det skulle inte förvåna mig om sådana förhållningssätt leder fram till separationer. Att rangordna familjemedlemmar på det sättet är som att bädda för konflikter och separation mellan de vuxna - oavsett om det är barnets föräldrar eller inte.

Kanske är det därför många förhållanden spricker? För att plötsligt skall barnet gå före i ALLT. Vilket naturligtvis inte är sunt för ngn inblandad.
  • Anonym (xxx)

är det du som har en tråd där du vill ge bort 13-åringens rum till dina barn?

• Anonym (HatarSlarvMedSpråket)

ATT. Håller på ATT bli lämnad.

• Anonym (Bara jag)

Jag fattar inte. Om han inte vill vara med dig, varför hänga sig kvar? Kärlek som inte är ömsesidig är inget att ha och du kan aldrig ändra på något och "få" dem att älska dig om de inte gör det själva. Och om han faktiskt älskar dig så skulle han inte låta biomamma eller någon annan komma i vägen.

• Anonym (majs)

Tänk dig själv in i situationen att ni separerar, han träffar en ny som inte kommer överens med ett gemensamma barn. Skulle inte du då vilja att han satte erat barn före sin nya partner?

Eller om du träffar en ny och ditt eget barn inte vill vara hos dig längre pga av honom. Skulle inte du vilja påverka den situationen?

• Anonym (Sara)
    Jw83 skrev 2015-10-28 15:42:03 följande:

Jag hade inte låtit mitt tonårsbarn bestämma över mina relationer och framför allt inte separerat från min sambo jag varit tillsammans med i 8 år för barnet skulle vilja det..
  • Anonym (Sara)
    Anonym (majs) skrev 2015-10-29 11:57:10 följande:

Tänk dig själv in i situationen att ni separerar, han träffar en ny som inte kommer överens med ett gemensamma barn. Skulle inte du då vilja att han satte erat barn före sin nya partner?

Eller om du träffar en ny och ditt eget barn inte vill vara hos dig längre pga av honom. Skulle inte du vilja påverka den situationen?

Nu har jag varit med i bilden i 8 år. 
    Tycker det är stor skillnad på om vi hade träffats en vecka..
  • Anonym (Sara)
    LFF skrev 2015-10-28 14:29:44 följande:
    Har du regler eller har NI regler? Är du och pappan på samma sida när det kommer till dessa regler? Om inte så förstår jag varför du ses som den elaka häxan och att barnet inte vill ha med dig att göra. Går det att förhandla om dessa regler? 
    Jag har regler.. eller vi har regler men min sambo håller dom inte men jag gör det..
  • Anonym (Sara)
    Brumma skrev 2015-10-28 21:29:56 följande:
    Beroende på anledning så tycker jag absolut inte att barnets vilja alltid skall gå först. Bara för att ett barn "inte vill" betyder det inte att barnet har rätt att bestämma. Det ligger definitivt inte i ett barns bästa att få gå före på det sättet.

Och det skulle inte förvåna mig om sådana förhållningssätt leder fram till separationer. Att rangordna familjemedlemmar på det sättet är som att bädda för konflikter och separation mellan de vuxna - oavsett om det är barnets föräldrar eller inte.

Kanske är det därför många förhållanden spricker? För att plötsligt skall barnet gå före i ALLT. Vilket naturligtvis inte är sunt för ngn inblandad.
    precis...
  • Nymphaea

Det låter inte som att han respekterar dig. Eller som att han åtminstone respekterar sitt ex och äldsta barn mer än dig. Hur gammalt är äldsta barnet?

Ni borde gå och prata med någon innan det är för sent för er. Din man har ju inte bara sitt äldsta barn att tänka på, utan även era gemensamma barn som ännu är små.

• Anonym (Sara)
    Nymphaea skrev 2015-10-30 16:33:06 följande:

Det låter inte som att han respekterar dig. Eller som att han åtminstone respekterar sitt ex och äldsta barn mer än dig. Hur gammalt är äldsta barnet?

Ni borde gå och prata med någon innan det är för sent för er. Din man har ju inte bara sitt äldsta barn att tänka på, utan även era gemensamma barn som ännu är små.

Så jag känner också fattar inte varför han hyser mer respekt över henne. 
    Har du någon teori?
  • Anonym (Ok)

För att hon är hans kött och blod kanske? För att han inte är överens med dig om reglerna och han inte orkar eller vill ta fajten med dig

• Anonym (Sara)
    Anonym (Ok) skrev 2015-11-02 21:06:56 följande:

För att hon är hans kött och blod kanske? För att han inte är överens med dig om reglerna och han inte orkar eller vill ta fajten med dig

Är hans ex, barnens mamma hans kött och blod?
  • Nymphaea
    Anonym (Sara) skrev 2015-11-02 20:28:59 följande:
    Så jag känner också fattar inte varför han hyser mer respekt över henne. 
    Har du någon teori?
    Jag känner ju varken honom eller dig, men om jag ska gissa/spåna utifrån dina inlägg

*för att han alltid varit svag för biomamman
    *för att biomamman är stark (och har därmed starkare inflytande över honom än dig) och den som bestämmer, och hon vill så split mellan er / få honom att lämna dig

Det hade ju inte fungerat om han inte hade varit mottaglig för det. (Jag antar att han har en egen vilja.) Kanske är det så att hon alltid varit starkare än dig, att hans lojalitet helt enkelt inte varit 100%ig? I så fall hade det ju varit bäst att inte starta familj med honom från början, men det hjälper ju inte att vara efterklok. Alternativt har hans känslor för dig sviktat mer och mer det senaste året.

Oavsett bör du nog fundera på om du vill stanna i en relation med någon som inte vill, eller inte respekterar dig. Att han skulle lämna dig (och splittra ännu en familj med barn) för att göra det bättre för tonårsdottern låter mest som en bekväm ursäkt!
Svar på tråden Håller på bli lämnad...