• livbojen

VAB gå hemifrån på kvällen

Hej! Någon som har koll? Om jag är hemma och vabbar en dag får jag göra något på kvällen om pappan är hemma med barnen? Jag skulle ha jobbat till 19 och om jag går hemifrån efter det är det ok? Jag vabbar ju fram till 19 och sen är pappan hemma. Har ingen koll :/ jättetacksam för svar!

• Svar på tråden VAB gå hemifrån på kvällen
  • Bullen2015
    modsey skrev 2015-10-29 22:59:28 följande:

Det är väl typ så vi oxå resonerat. Även om det nog är i landet gråzon .

Så länge det inte står någonstans.... Så är det ingen gråzon för mig... Sen är det ju så dygnet har 24 timmar... Och är du hemma och vabbar lär du vara den som tar nattpasset med.. Barnet slutar ju inte att vara sjuk bara för att vår arbetstid är slut ;) Skulle gärna vilja veta vad fk skulle kunna göra när dom hittar mig på Apoteket och hämtar medicin till mitt sjuka barn :) eller om jag tar mig en promenad när pappan kommit hem... Grå zon eller ej, ni vet vad som är rätt och fel :)
  • Grande Rock
    modsey skrev 2015-10-29 22:19:51 följande:
    Om du har ett jobb där du antingen måste ersättas helt alltså hela passet så kan du inte vabba halvdan. O min mans fall är liksom jobbet borta i annan stad eller annan del av landet om han skulle komma efter 4 timmar.

Tänk pilot, kirurg som har en lång tarmoperation inbokad, ambulanssjuksköterska som kan vara gud vet var efter ett par timma, flygvärdinna osv.
    Fast det är ju inte svar på frågan rent generellt. Det finns massor av arbetsplatser där man kan jobba halva dagen.

.
    Born to lose, live to win!
  • modsey
    Grande Rock skrev 2015-10-29 23:13:46 följande:

Fast det är ju inte svar på frågan rent generellt. Det finns massor av arbetsplatser där man kan jobba halva dagen.

Det är klart att det finns. Men om min man har ett 24 timmars pass o måste vabba. Så kommer jag hem kl 17. Då kan han ju gå o träna eller vad han vill men har fortfarande ersättning för sin hela dag från f kassan.
  • modsey
    Bullen2015 skrev 2015-10-29 23:12:48 följande:

Så länge det inte står någonstans.... Så är det ingen gråzon för mig... Sen är det ju så dygnet har 24 timmar... Och är du hemma och vabbar lär du vara den som tar nattpasset med.. Barnet slutar ju inte att vara sjuk bara för att vår arbetstid är slut ;) Skulle gärna vilja veta vad fk skulle kunna göra när dom hittar mig på Apoteket och hämtar medicin till mitt sjuka barn :) eller om jag tar mig en promenad när pappan kommit hem... Grå zon eller ej, ni vet vad som är rätt och fel :)

Inlägg nr fem är ett svar från f kassan
  • Bullen2015
    modsey skrev 2015-10-29 23:22:40 följande:

Ja från en handläggare... Ringer du och frågar 10 olika lär du få 10 olika svar ;) Det står inget på hemsidan osv... Så nej för mig duger inte det svaret :)
  • Bullen2015
    modsey skrev 2015-10-29 23:22:40 följande:

"Generellt gäller att man själv ska vårda det sjuka barnet när man avstår från förvärvsarbete."

Generellt är inte för mig "ska" utan det finns undantag ;)
  • modsey
    Bullen2015 skrev 2015-10-29 23:26:49 följande:

Ja från en handläggare... Ringer du och frågar 10 olika lär du få 10 olika svar ;) Det står inget på hemsidan osv... Så nej för mig duger inte det svaret :)

Vi har förvisso fått samma svar från flera handläggare o chefer där. Men några har oxå sagt att det är en gråzonsfråga som de inte prioritera. Att sticka o handla några timmar när man tar VAB om man får en barnvakt plötsligt är mer en fråga mellan arbetsgivaren o dig som anställd.

Men. Regeln ser ändå ut så hör i grunden från deras sida .
  • Frontline

Men jösses..
    Vabbar man är man borta under tiden man ska ha jobbat tiden därefter har väl för fan ingen betydelse..

Vad man gör efter arbetsdagens slut har väl inte FK med att gör för då får man ingen ersättning.

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • modsey
    livbojen skrev 2015-10-30 11:14:51 följande:

Nån mer som har ett svar? :)

O ditt fall ts är det solklart att du kan göra något efter att pappa kommer hem.
  • Leola

Självklart kan du det!! Du får ju ingen ersättning av f-kassan efter arbetsdagens slut, så vad skulle de ha med det att göra??

Rätt logiskt om du tänker efter :)

• cattus

Vård av sjukt barn, VAB, har man när man måste avstå från förvärvsarbete när barnet är sjukt. Det kan vara en del av en dag eller hela arbetsdagen. Arbetsgivaren gör avdrag på lönen för de arbetstimmar man är borta och man anmäler och får ersättning av FK. När arbetsdagen är slut så har varken arbetsgivaren eller försäkringskassan någon som helst intresse av vad du gör. Du har ingen ersättning från någondera och är inte skyldig att tala om vad du gör på din fritid, oavsett om du fortsätter att våda barnet själv eller om du fått avlösning av annan förälder, vänner eller familj. 

• gullan83

Jag som är ensamstående måste ibland ta med mig det sjuka barnet till både affär och vid hämtning i skolan av äldre barnet. Jag har inte något val enda gången jag är strikt är vid magsjuka då håller vi oss helt hemma

• tobbe01

Vår äldsta dotter var sjukskriven några månader för typ tre år sedan pga "vidbrändhet". Det stannade vid "vidbränd" för hon fick så fint stöd från arbetsplatsen, företagshälsan och annan sjukvård OCH....hör och häpna FK!!

Efter allt jag läst/hört så var jag orolig inför hennes kontakt med FK för jag tänkte att de skulle behandla henne illa. MEN vad händer....jo hon träffar trevliga, vanliga, snälla människor som är handläggare och på ngt vis så sa hon väl ngt om att hon förväntat sig ngt annat(?) då de säger -"Du ska inte tro på allt du läser i tidningarna"!

Jag blev så glad för hennes skull. F ö så fick hon så fint stöd av företagshälsan också och de höll henne TILLBAKA och försökte inte pressa henne att börja jobba heltid för snabbt t ex. (Hon jobbar på ett större privat företag)

• tobbe01
    tobbe01 skrev 2015-10-31 05:36:18 följande:

Vår äldsta dotter var sjukskriven några månader för typ tre år sedan pga "vidbrändhet". Det stannade vid "vidbränd" för hon fick så fint stöd från arbetsplatsen, företagshälsan och annan sjukvård OCH....hör och häpna FK!!

Efter allt jag läst/hört så var jag orolig inför hennes kontakt med FK för jag tänkte att de skulle behandla henne illa. MEN vad händer....jo hon träffar trevliga, vanliga, snälla människor som är handläggare och på ngt vis så sa hon väl ngt om att hon förväntat sig ngt annat(?) då de säger -"Du ska inte tro på allt du läser i tidningarna"!

Jag blev så glad för hennes skull. F ö så fick hon så fint stöd av företagshälsan också och de höll henne TILLBAKA och försökte inte pressa henne att börja jobba heltid för snabbt t ex. (Hon jobbar på ett större privat företag)

VARNING OT OT OT
  • Lavish

Det måste väl givetvis vara okej. Hade du haft arbetstid från 19 så hade du väl inte vabbat för då hade pappan kunnat ta över barnen utan VAB? Det enda som egentligen borde spela roll är väl om du hade möjlighet att jobba den dagen eller om du var tvungen att vara hemma p.g.a sjuka barn. 

Svar på tråden VAB gå hemifrån på kvällen