• Anonym (Mio)

Indien vill ta bort surrogatmödrarna för utlänningar, jag går sönder.

Läste på SVT nyheter att Indien vill ta bort surrogatmödrar för utlänningar. Här sitter jag barnlös och precis fått igenom mitt lån så jag och min man skall kunna få barn den vägen. De har redan tagit bort surrogat för gaypar och nu detta. Vad håller de på med? Någon mer som sörjer.

• Svar på tråden Indien vill ta bort surrogatmödrarna för utlänningar, jag går sönder.
  • Anonym (*)
    Anonym (Fd barnlös) skrev 2015-10-31 17:16:51 följande:
    Där visar du åter igen hur dåligt påläst du är. Det australiensiska paret som fick ett barn med downs syndrom fick aldrig reda på att det barnet existerade. Det var nämligen tvillingar. Surrogatmamman vägrade att göra KUB-test och sen när det visade sig att det ena barnet hade downs så sa man till paret att det bara fanns ett barn. Då behöll surrogatmamma barnet och gick till media.

Det var alltså inte så att paret inte VILLE ha det barnet. De kände aldrig till att det fanns!
    Du menar att de inte visste att flickan väntade tvillingar?

Men de vet ju om det nu. Så har de tagit emot sitt eget barn nu då?

Har du en källa till detta?
  • Anonym (Fd barnlös)
    Anonym (*) skrev 2015-10-31 17:19:33 följande:

Du lånar alltså inte ut din kropp, du gör bara en jävligt dum jämförelse.

Jag acceptera att andra tycker olika, men att komma med sådana jämförelser som du gjort är ju bara äckligt.

Är det OK att rika köper organ av fattiga också?

jo, jag lånar ut min kropp 8h varje dag.

Har det med kön att göra? Att man köper någons kropp bara för att ett barn normalt sett blir till genom sex? Att det är privat? Du har ju ingen rätt att döma om det känns privat för dem.

Köpa organ? Vilket organ menar du att dessa kvinnor säljer? De lånar ut en del av sin kropp som de inte längre har användning för. De får behålla den och slipper operation, men de lånar ut den.
  • Anonym (*)
    Anonym (Fd barnlös) skrev 2015-10-31 17:25:33 följande:
    jo, jag lånar ut min kropp 8h varje dag.

Har det med kön att göra? Att man köper någons kropp bara för att ett barn normalt sett blir till genom sex? Att det är privat? Du har ju ingen rätt att döma om det känns privat för dem.

Köpa organ? Vilket organ menar du att dessa kvinnor säljer? De lånar ut en del av sin kropp som de inte längre har användning för. De får behålla den och slipper operation, men de lånar ut den.
    Du vet inte om att det finns människor som säljer sina organ till rika människor?

Sedan dömer jag inte kvinnorna som säljer sina kroppar för sex, eller säljer sina organ eller t o m säljer sina barn. Detta är desperata människor som inte har något val. De väljer mellan pest och kolera.

Däremot dömer jag västerlänningar som har det bra, som lever i fred, när de utnyttjar fattiga människor. Bara för att tillfredsställa sin egen barnlängtan.

Jag är faktiskt förvånad över att du inte ser det för vad det är, utan försvarar det med näbbar och klor. Frågan är hur långt vissa kvinnor är beredda att gå för ett barn?

• Anonym (Greg)
    Anonym (Fd barnlös) skrev 2015-10-31 17:11:41 följande:

Jag arbetar. Jag är en personal som ska utföra en uppgift. Om det så är att lyfta tungt, använda min hjärna, montera delar på ett band så används min kropp. Ett kroppsarbete. Du lägger dina värderingar i andra kvinnors liv. Varför tror du att de mår så dåligt över detta? För dem kanske detta är ett lätt jobb jämfört med vad de hade varit tvungna att göra för samma ersättning.

Så du kunde lika gärna prostituera dig som att göra det du nu gör 8h/dag (om det nu inte det som redan nu är ditt jobb)? Om inte, varför skulle du inte ligga med andra för pengar? Jobb som jobb, eller hur?
  • Anonym (mojan)
    Anonym (sanningen om paret) skrev 2015-10-31 17:38:22 följande:

Så mycket för att längta efter barn. Kan man beställa barn så kan man tydligen välja bort oönskade barn. Paret ville tydligen att det barn som hade down syndrom skulle aborteras bort och dessutom så krävde de att få tillbaks pengarna från agenturen.

www.theguardian.com/australia-news/2015/jan/20/baby-gammy-born-into-thai-surrogacy-scandal-granted-australian-citizenship

Men de här föräldrarna är ju inte de första som övergivit sina barn. Många gör abort på foster med downs syndrom, vissa föräldrar ger upp sina barn till socialtjänsten av diverse olika skäl. Sedan finns det en massa fäder (särskilt internationellt sett) som fullständigt skiter i sina barn. Så är de här föräldrarna verkligen unika? Skulle vilja påstå att den situationen uppstått mer på grund av bristande kontroll och reglering än på grund av surrogatmödraskap per se (även om det kanske spelat en viss roll).
  • Anonym (mojan)
    Anonym (*) skrev 2015-10-31 17:19:33 följande:

Du lånar alltså inte ut din kropp, du gör bara en jävligt dum jämförelse.

Jag acceptera att andra tycker olika, men att komma med sådana jämförelser som du gjort är ju bara äckligt.

Är det OK att rika köper organ av fattiga också?

Det handlar inte om vad du eller staten anser är okej. Det viktiga är ju vad de inblandade själva tycker.

Nä, låt samtyckande individer göra som de vill med sina kroppar och ägodelar.
  • Anonym (*)
    Anonym (mojan) skrev 2015-10-31 18:43:28 följande:
    Det handlar inte om vad du eller staten anser är okej. Det viktiga är ju vad de inblandade själva tycker.

Nä, låt samtyckande individer göra som de vill med sina kroppar och ägodelar.
    Du har fel. Det är inte upp till de enskilda. I civiliserade länder/nationer regleras detta av staten.

• Anonym (E)

Jag arbetar. Jag är en personal som ska utföra en uppgift. Om det så är att lyfta tungt, använda min hjärna, montera delar på ett band så används min kropp. Ett kroppsarbete. Du lägger dina värderingar i andra kvinnors liv. Varför tror du att de mår så dåligt över detta? För dem kanske detta är ett lätt jobb jämfört med vad de hade varit tvungna att göra för samma ersättning.

Dom väljer helt enkelt mellan två hemska ting allt för att få ett drägligt liv..

Att du orkar sitta där och låtsas att det är okej.
  • Anonym (*)
    Anonym (mojan) skrev 2015-10-31 18:39:34 följande:
    Men de här föräldrarna är ju inte de första som övergivit sina barn. Många gör abort på foster med downs syndrom, vissa föräldrar ger upp sina barn till socialtjänsten av diverse olika skäl. Sedan finns det en massa fäder (särskilt internationellt sett) som fullständigt skiter i sina barn. Så är de här föräldrarna verkligen unika? Skulle vilja påstå att den situationen uppstått mer på grund av bristande kontroll och reglering än på grund av surrogatmödraskap per se (även om det kanske spelat en viss roll).
    Och då är det OK, menar du?
  • Anonym (obalans)

men alltså; problemet är ju i grund och botten den obalans som råder mellan fattiga och rika i alla aspekter. Det är många här i tråden som vill anklaga just de som väljer en surrogatmamma för detta men alla i västvärlden är skyldiga till att detta fortgår och fattiga lider. Det är strukturerna det är fel på!
    Känns så jävla lätt att klanka ner på andra utan att se sin egen del i det hela.

Någon som sett textilfabriker? Varje gång du köper kläder utnyttjar du en fattig sömmerska, hon sitter i en fabrik utan fönster i 18 timmar om dagen och trots det har hon inte råd att köpa mat till sina barn. Dessa kvinnor dör ibland på jobbet. Men de får ju den lagstadgade lönen, såatteee...

Jag håller med om att deras situation är fruktansvärd men ALLA bidrar till den obalans som råder... oavsett om man köper en ny snygg t-shirt, betalar en kvinna för att vara surrogatmamma eller vad som helst..

Självklart vill ingen varken arbeta i dessa fabriker eller ge bort sina nyfödda barn, varken som surrogat eller genom adoption. Men så länge världen ser ut som den gör är varje chans till en inkomst värdefull.
    Dessutom finns det säkerligen många indiska kvinnor som föredrar detta framför de andra alternativ som står till buds i dagens värld. 

• Anonym (mojan)
    Anonym (*) skrev 2015-10-31 18:52:24 följande:

Du har fel. Det är inte upp till de enskilda. I civiliserade länder/nationer regleras detta av staten.

Nja. De flesta brukar värdera individens frihet allra högst. Och brukar därmed anse att statens uppgift är att säkerställa och skydda medborgarnas friheter.
  • Ego Lovers
    Och det gör du 24/7 i nio månader och har semester de resterande tre eller?
  • Ego Lovers
    Anonym (Fd barnlös) skrev 2015-10-31 11:14:02 följande:
    De behandlas väl och kvinnorna och de blivande föräldrarna har tät kontakt. De får all sjukvård de behöver. Det är olika på olika kliniker huruvida de får vara med sin familj eller inte men det ligger ju hos de blivande föräldrarna att kolla upp omständigheterna innan.
    De tvingas bort från sin familj från det att ägget har fäst i livmodern. Har kvinnan barn sedan tidigare får de inte träffas på nio månader. Det äcklar mig hur rika människor utnyttjar fattiga kvinnor för ett egoistiskt syfte när hon tvingas ifrån sina egna barn för att sitta på ett surrogatmödrahem i nio månader
    Riktigt äckligt är det..
  • Anonym (jll)
    Anonym (Fd barnlös) skrev 2015-10-31 11:14:02 följande:
    De behandlas väl och kvinnorna och de blivande föräldrarna har tät kontakt. De får all sjukvård de behöver. Det är olika på olika kliniker huruvida de får vara med sin familj eller inte men det ligger ju hos de blivande föräldrarna att kolla upp omständigheterna innan.
    Av vilken anledning menar du att Indien ska ta bort möjligheten då?
    Om det nu fungerar så bra, alltså?
  • Anonym (Hade gjort det)

Fantastiskt att de ska förbjuda detta! Men öppna upp för att göra det lagligt här. Jag hade gärna ställt upp om jag fått bra betalt (mår skit under mina grav.). Sen är det ju på tal att det ska vara ok utan betalning men det ju sjukt. Vi får ju för tusan betalat (eller ja) när vi lämnar blod. Men ett barn ska vara gratis.

Svar på tråden Indien vill ta bort surrogatmödrarna för utlänningar, jag går sönder.