• Anonym (Trådstartaren)

Missed abortion - Kollega fått för sig jag är gravid

Efter sommarledigheten började jag hösten med en veckas sjukskrivning pga missed abortion i v.12 infektion och operation (skrapning).

Berättade aldrig för jobbet om graviditeten eller MA.

Under en planeringsdag med jobbet några veckor därefter fick en kollega för sig att jag var gravid, var väldigt påstridig trots att jag vid upprepade tillfällen sa att nej, det är jag inte. Hon gav sig aldrig och gratulerade slutligen till graviditeten inför alla.

Jag ville bara försvinna, men höll ihop och bröt ihop fullständigt då jag kom hem. Det var som att allt kom ikapp mig först så. Har efter det mått jättedåligt.

Nu ytterligare några veckor senare (varav också en hel del VAB mm) så fortsätter hon vara påstridig och återigen gå på om att jag skulle vara gravid. Granskar mig odiskret från topp till tå.

Jag har hamnat i ett läge då det känns jättejobbigt att befinna mig på jobbet samtidigt som henne och mår skit efter varje arbetspass hon går an på detta vis.

Jag förstår att jag bör säga ifrån på skarpen till henne (hon förstår uppenbarligen inte bättre än att gå på på detta vis med känsliga privata frågor), men blir aldrig av då jag är rädd för att bryta ihop och inte vill att alla ska få veta om att jag genomgått ett MA.

Jag har börjat undvika henne på jobbet, sökt semester strödagar, tagit på mig all VAB istället för att dela mm. Det håller inte i längden...

Hur skulle ni hantera situationen?! Några tips?

• Svar på tråden Missed abortion - Kollega fått för sig jag är gravid
  • Hannah76

Antingen så tar dundertabbar med kollegan, berätta hur det ligger till o hur du har känt o känner i denna situation. Eller så berättar du för en chef o ber denna ta hand om det.

• Seven Costanza

Beklagar ditt MA och hur du blir behandlad. Säg till chefen att du bett henne sluta flera gånger men att hon inte respekterar dig så nu behöver chefen säga till henne. Du behöver absolut inte berätta om ditt MA varken för chefen eller för kollegan, der har de inte med att göra, men gravid är du ju i alla fall inte nu och även om du var det hade ju kollegan ändå betett sig illa.

• Sarasvaty

Berätta för henne och tala om att det inte är ok på något sätt. Du har inget att skämmas för! Ma/MF är jättevanligt och en person med vett i skallen borde veta det

• Seven Costanza
    Sarasvaty skrev 2015-10-30 17:39:08 följande:

Berätta för henne och tala om att det inte är ok på något sätt. Du har inget att skämmas för! Ma/MF är jättevanligt och en person med vett i skallen borde veta det

Samtidigt verkar ju faktiskt kollegan helt dum i huvudet så jag hade aldrig lämnat ut mig själv till en sådan person, även om jag håller med om att MF/MA inte är något att skämmas för. Men, eftersom kollegan inte verkar ha vett att skämmas och sluta när TS sagt till är ju risken ganska stor att om TS berättar att hon faktiskt varit gravid men fått missfall kan ju den här knäppa kollegan lika väl reagera med "ja jag visste väl det, då hade jag ju rätt från början" och sedan fortsätta leta gravidtecken i framtiden eftersom hon nu vet att TS troligen VILL bli med barn. Nej det hade jag absolut inte velat utsätta mig för.

Hade det varit en normal kollega som jag hade en bra relation med som frågat en gång diskret ifall jag var gravid hade jag kunnat överväga att anförtro att jag fått missfall, men inte till en sådan här kollega som bara verkar vilja skvallra. I de bästa av världar är ditt förslag bra men det kan också bli ännu mer kränkande för TS.
  • Anonym (Hade jag gjort)

Ta ett gravitets och tryck upp detta i hennes ansikte och ryt till!

• Nonym

Säg högt och tydligt till henne:

Nej, jag är inte gravid, jag är har bara blivit lite tjock, men tack för att du trycker upp det i ansiktet på mig, känns verkligen bra.

• Anonym (B)

Skäll ut kollegan samt prata med chefen.

Vilken idiot!

• M r a u

Vilken gränslös människa! Jag hade inte berättat som det var för en sån person. Gå till chefen med det, tycker jag.

• sandlilja

Beklagar missfallet och lycka till med en ny graviditet. Din kollega verkar vara helstörd i hyfs och empati. Jag skulle antagligen skrika håll käften åt henne och sen börja gråta av ilska, men en bättre väg är som folk skriver här att ta det med chefen. Du är utsatt för trakasserier och det spelar ingen roll om du har haft missfall eller inte, man tjatar inte på en kollega om något denna inte vill prata om. Du ska inte behöva anpassa ditt arbete. Jobbigt nog med sorg efter missfall utan att ha en okänslig ångvält till kollega!

• Ego Lovers

Jag hade sagt nä jag är inte gravid men naturligt fet.

• Molly57

Hon verkar inte klok och väldigt oförskämd! Ta det med chefen så får han ta tag i henne, du har absolut ingen skyldighet att berätta något för någon, det finns något som heter privatliv, och det ska respekteras. Låt inte henne få förstöra för dig på ditt jobb, säg ifrån och stå på dig.

• Sarakechi

Frågat om brudjäveln är totalt jävla tappad i backen, en del fattar verkligen inget, och då måste det ju tydligen gå så långt att man måste idiotförklara dem...

Svar på tråden Missed abortion - Kollega fått för sig jag är gravid