• intesyndomer

släktingar utnyttjar

Vi har en gård som varit i familjens ägo i snart 200 år. Djuren är sålda och markerna utarrenderade men fortfarande finns stora ytor kvar att vårda i anslutning till bostadshuset.

Kvar bor gammelfarfar och jag som är hans ena son som nu själv börjar komma upp i åren. Mitt enda barn gick till min stora sorg bort för många år sedan. Kvar i gården finns alltså bara min gamla far och jag. Jag tar alltså hand om min gamle far på ålderns höst. Jag har flera syskon och så deras barn men ingen av dem erbjuder sig någonsin att hjälpa till med arbetet på gården som återstår både inom - o utomhus. Det behövs ju underhåll som målning av hus, gräklippning, beskärning av träd o buskar, bortforsling etc. Däremot kräver de att komma hit varje sommar och fira semester här. Då gör de absolut ingenting här. Däremot kan de klaga över saker här som inte är till deras belåtenhet. Min far orkar inte längre be dem eller kräva någon motprestation för att de får bo gratis här. Det innebär att allt hänger på mina axlar och om jag någon gång klagar över att de inte gör någonting för min far eller något arbete på gården får jag bara mothugg eller anses som en jobbig person! Tom har de sagt åt mig att åka härifrån. Min far är som sagt feg och vågar inte sätta ner foten mot dem trots att han ofta anser att de är lata o egocentriska. Tråkigt nog är det även svartsjuka mellan de övriga syskonen o syskonbarnen och de bevakar varandra avundsjukt som hökar om vem som får mest uppmärksamhet av far/farfar. Att de själva fullständigt struntar i vara omtänksam mot både far/farfar och mig bryr de sig inte om. Ärligt talat är både syskon o syskonbarn oerhört själviska o bortskämda människor med väldigt lite empati för sin far/farfar och bror! Nu har det pågått i flera år o jag känner att jag inte vill ha detta mer! Min far kan inte klara vardagen utan mig men jag funderar ändå på att flytta härifrån där jag själv får betstämma över mig o mitt liv! Nu känner jag mig faktiskt bara utnyttjad! Vad kan jag göra?

• Svar på tråden släktingar utnyttjar
  • jenny99

Det du kan göra,om du väljer att bo kvar,är att vara först med att bjuda dem till er på semester för att det behövs hjälp.Tex ni är välkomna hit för att både koppla av och göra trädgårdssysslor.Min svärmor bor oxå i hus,det är bara min man som hjälper till.Övriga syskon skiter i allt utom pengar.Om syskonen bjuder in sig under semester brukar jag säga:perfekt,vi behöver hjälp med att måla huset mm.Hahaha.Svärmor är för snäll,men jag brukar ligga på....det brukar gå bra.

• viseversa

Men sätt ner foten en gång för alla. Säg att ska dom vi där får dom jobba för det. Måla huset klippa häckar gräsmatta mm mm mm. Annars kan dom åka någon annan stans.

• intesyndomer

Jag har ju ingen laglig rätt att köra ut dem efersom det är min far som äger allt! Har insett att det faktiskt bara är min far som kan ändra på situationen genom att säga ifrån men han vill inte det. Har nu insett att det enda jag kan göra är att flytta till eget. Jag vet att gården då kommer att förfalla men jag orkar inte längre. Har ju inte några arvingar själv kvar i livet. Känner väl också att far borde värdesätta min hjälp högre än att låta några semsterfirarande släktingar ska få köra bort mig. Begriper inte hur han tänker. Vet iallafall att min mor aldrig hade accepterat detta som nu händer. Problemet är, tror jag, att jag är lik min mors arbetssamma släkt och att min far har problem med det. Min far var/är en tänkare medan min mor var arbetsam o praktiskt lagd. Att se fysiskt starka ynglingar gå runt en hel sommar utan att göra ett dugg på gården gör mig uppriktigt sagt tvärilsk! Nej, nu lämnar jag allt åt sitt öde! Skulle gjort det för många år sedan!

Tänk vad klar över saker man kan bli genom att skriva av sig saker!

• Anonym (Dan)

Känner igen sådana släktingar! De är själviska parasiter! Mitt råd är att du ska sätta på dig skor med tåhätta och sparka ut dem en gång för alla! Tänk på att de aldrig skulle ställa upp för dig hur mycket du än hade sprungit och svassat för dem!

Ps! Går det inte att sparka ut dem så lämna din far åt sitt öde! Precis som du får ta ansvar för ditt liv så får han ta ansvar för sitt! Kanske kommer släktingarna ställa upp för honom när du inte längre finns där eller så kommer de inte att göra det (förmodligen inte) men då är det inte ditt ansvar! Någon självrespekt måste du ha! Ta hand om dig!

• intesyndomer
    jenny99 skrev 2015-11-01 10:15:04 följande:

Det du kan göra,om du väljer att bo kvar,är att vara först med att bjuda dem till er på semester för att det behövs hjälp.Tex ni är välkomna hit för att både koppla av och göra trädgårdssysslor.Min svärmor bor oxå i hus,det är bara min man som hjälper till.Övriga syskon skiter i allt utom pengar.Om syskonen bjuder in sig under semester brukar jag säga:perfekt,vi behöver hjälp med att måla huset mm.Hahaha.Svärmor är för snäll,men jag brukar ligga på....det brukar gå bra.

Befriande att höra att man inte är ensam om situationen! Jag har försökt med den versionen men även då tog det hus i helvete och min fars vrede riktades mot mig. Han verkar vara så rädd för mina syskon men mig skäller o grälar han på. Hmmmm. Du hade behövts hos mig!
  • jenny99

Stackars dig,jag visste inte att din pappa blev arg på DIG.Om han blir det är det bättre att acceptera eller flytta.När vi alla samlades,min mans familj och syskon så,då gled jag in på ämnet semester.Då sa de att de längtar att bosätta sig hos deras föräldrar...igen.Jag sa mycket glatt att det var perfekt för vi har flera saker att fixa med huset,då kan alla hjälpas åt ju.Hade dom protesterat mot detta inför alla hade det blivit pinsamt för DOM.

Svar på tråden släktingar utnyttjar