släktingar utnyttjar
Vi har en gård som varit i familjens ägo i snart 200 år. Djuren är sålda och markerna utarrenderade men fortfarande finns stora ytor kvar att vårda i anslutning till bostadshuset.
Kvar bor gammelfarfar och jag som är hans ena son som nu själv börjar komma upp i åren. Mitt enda barn gick till min stora sorg bort för många år sedan. Kvar i gården finns alltså bara min gamla far och jag. Jag tar alltså hand om min gamle far på ålderns höst. Jag har flera syskon och så deras barn men ingen av dem erbjuder sig någonsin att hjälpa till med arbetet på gården som återstår både inom - o utomhus. Det behövs ju underhåll som målning av hus, gräklippning, beskärning av träd o buskar, bortforsling etc. Däremot kräver de att komma hit varje sommar och fira semester här. Då gör de absolut ingenting här. Däremot kan de klaga över saker här som inte är till deras belåtenhet. Min far orkar inte längre be dem eller kräva någon motprestation för att de får bo gratis här. Det innebär att allt hänger på mina axlar och om jag någon gång klagar över att de inte gör någonting för min far eller något arbete på gården får jag bara mothugg eller anses som en jobbig person! Tom har de sagt åt mig att åka härifrån. Min far är som sagt feg och vågar inte sätta ner foten mot dem trots att han ofta anser att de är lata o egocentriska. Tråkigt nog är det även svartsjuka mellan de övriga syskonen o syskonbarnen och de bevakar varandra avundsjukt som hökar om vem som får mest uppmärksamhet av far/farfar. Att de själva fullständigt struntar i vara omtänksam mot både far/farfar och mig bryr de sig inte om. Ärligt talat är både syskon o syskonbarn oerhört själviska o bortskämda människor med väldigt lite empati för sin far/farfar och bror! Nu har det pågått i flera år o jag känner att jag inte vill ha detta mer! Min far kan inte klara vardagen utan mig men jag funderar ändå på att flytta härifrån där jag själv får betstämma över mig o mitt liv! Nu känner jag mig faktiskt bara utnyttjad! Vad kan jag göra?