• Klea

Bila i Irland 7 Skottland

Halloj,
    Lite sugen på att bila i Skottland och eller Irland i typ en vecka.

Vänstertrafiken är inget problem utan är mest jakten på vettig resebyrå som ordnar med Fly & Drive (om sånt finns kvar). Eller är det enklast att hyra bil själv och boka hotell på egen hand?

Ska ev ha med vår son, idag 1 år. Vet inte när vi åker, ev nästa sommar eller sommaren därpå. Så kan vara bra om det finns bilbarnstol i hyrbilarna.

Om man nu skulle utgå från Irland och åka över till England. Är det krångligt med tull, gränskontroll osv eller är det bara att ta färjan över? Förutsatt att man återgår till utgångsstaden?

Om man vill starta i en stad och lämna bilen i en annan, kan det gå tro?

Om någon här har gjort något liknande skriv gärna, vill gärna höra mer !

• Svar på tråden Bila i Irland 7 Skottland
  • Stårschan

Vi bilade i Skottland i somras. Bilen hyrde vi på nätet hemifrån och plockade upp på Heathrow. Det går även att lämna på andra ställen än där man hämtat ut bilen, men det blir naturligtvis dyrare. Kolla de stora uthyrningssajterna som Avis mfl. Det går jättebra att jämföra priser hemifrån, och det blir ofta billigare om man betalar i förväg. Bilbarnstol finns alltid att lägga till som tillval.

Boende fixade vi också hemifrån via Booking.com mfl. Hur har ni tänkt bo? Ska man åka under högsäsong och vill bo i stuga/lägenhet så är det många som bara hyr ut hela veckor. I högländerna verkar det som om var och varannat hushåll hyr ut rum eller stugor, för det sitter skyltar ute vid vägen överallt. Det är ju en viss frihet i att kunna fixa boende medan man är ute och åker, och stanna till där det verkar trevligt, men det är samtidigt en stressfaktor att inte veta var man ska bo nästa natt, så den här resan hade vi bokat allt boende i förväg, just för att slippa fundera på sådant under resans gång. Men så var vi två vuxna och två stora barn som åkte, och då ville vi gärna ha egna rum åt barnen så att de skulle klara hela långsemestern utan att gå varandra på nerverna

Vi hade planer på att även åka över till Irland, men vi skippade det och höll oss i Storbritannien eftersom vi tyckte att färjepriserna var orimligt höga. De pengarna spenderade vi på annat istället.

• Gladhannapanna

Vi bilade på Irland i tio dagar för nio år sedan. Flög med Ryanair till Dublin och hade bokat en hyrbil som vi hämtade på flygplatsen. Första natten hade vi bokat in oss på ett B&B, resten av tiden bokade vi natt för natt. Gick in på en turistbyrå i en stad och sa att vi ska åka till den och den stan i eftermiddag, finns det ngt bra B&B i närheten. Funkade klockrent! Sista dagarna bodde vi Dublin och då hade vi bokat hotell i förväg, lämnade av hyrbilen då också och åkte kommunalt och taxi i Dublin.  
    Vi reste fyra vuxna utan barn, men min uppfattning är att B&B ofta kan fixa en barnsäng. Om man bokar via turistbyråer får man också en viss kvalitetskontroll. Inget av dem vi bodde på var dåligt, alla var helt ok! 

Det var en väldigt bra resa!!!

• Klea

Spännande att höra era berättelser.

Kommer nog inte åka från Heathrow men snarare uppåt Edinburgh eller Dublin som Gladhannapanna.

Vet inte säkert hur länge vi blir borta. Jag skulle vilja bo nån natt åtminstone på sånt där riktigt slott. Gärna nått sånt där man ser i typ Robin Hood eller Highlander om det nu finns att bo på. Utöver det inget speciellt sagt.

Sambon pratar om typ över nån helg men det blir väl lite väl lite.

När jag rest runt själv innan har jag alltid bokat hotell i förväg för att slippa oron. Sen har jag ändrat resplanen och bokat om därefter vid behov. Skulle tippa på att det blir någon blandning för denna resa.

När är högsäsongen där? Det kan inte vara svårt att få tag i rum under den tiden förresten?

• Stårschan

Högländerna är populära bland friluftsmänniskor, för vandring, fiske och liknande, så där är högsäsongen juni-augusti. Jag skulle inte tro att ni får problem med att hitta boende, men som alltid så är det ju en ekonomisk fråga. Vill man ha billigt boende (som inte är vandrarhem) är det bra att vara ute i god tid, men om man inte har något emot att betala lite mer så klarar man sig alltid.

Tänk på att vädret är ungefär som i svenska fjällen. Vi var där i mitten av juni, och då var det regnigt och rått. För en båtutflykt till Iona och Staffa hade vi långkalsonger, dunjacka, mössa och vantar, och det var man glad för. Men det kan vara väldigt omväxlande, med sol, värme, regn och kyla på en och samma dag. Otroligt vackert och fascinerande är det!

Här kan du hitta slottshotell: http://www.celticcastles.com/castle-search/list/scotland/

• Scottish moments

Jag bor i Skottland och bloggar på www.scottishmoments.com jag får ofta liknande frågor så kolla gärna igenom mina kategorier eller ställ en fråga i kommentarerna eller kontaktformuläret om det är nåt specifikt du vill ha hjälp med som du inte hittar i arkivet. Välkommen in:)

• Klea
    Scottish moments skrev 2015-11-02 21:40:05 följande:

Jag bor i Skottland och bloggar på www.scottishmoments.com jag får ofta liknande frågor så kolla gärna igenom mina kategorier eller ställ en fråga i kommentarerna eller kontaktformuläret om det är nåt specifikt du vill ha hjälp med som du inte hittar i arkivet. Välkommen in:)

Ska kika in där. Tack för att du tittade förbi :)
    Stårschan skrev 2015-11-02 12:40:51 följande:

Högländerna är populära bland friluftsmänniskor, för vandring, fiske och liknande, så där är högsäsongen juni-augusti. Jag skulle inte tro att ni får problem med att hitta boende, men som alltid så är det ju en ekonomisk fråga. Vill man ha billigt boende (som inte är vandrarhem) är det bra att vara ute i god tid, men om man inte har något emot att betala lite mer så klarar man sig alltid.

Tänk på att vädret är ungefär som i svenska fjällen. Vi var där i mitten av juni, och då var det regnigt och rått. För en båtutflykt till Iona och Staffa hade vi långkalsonger, dunjacka, mössa och vantar, och det var man glad för. Men det kan vara väldigt omväxlande, med sol, värme, regn och kyla på en och samma dag. Otroligt vackert och fascinerande är det!

Här kan du hitta slottshotell: http://www.celticcastles.com/castle-search/list/scotland/

Tack tack :)

Svar på tråden Bila i Irland 7 Skottland