• CinnamonGirl

Office-paketet

Förr ingick såvitt jag minns Word, Excel och PowerPoint i köpet när man köpte en ny dator med Windows. Sen fick man köpa till dem för en engångssumma. Nu får man betala en tusenlapp och då gäller licensen bara ett år! Va!! De gör allt för att mjölka ut en pengar. Jag har kört Office 2010 Starter, snikversion med reklam, och tänkte installera på nya datorn som jag köpt i dagarna. Men det går inte att installera, inte kompatibelt med Windows 8. Men Windows Vista och 7:an går bra? :-O

Jag har inga problem med att betala några hundringar för att få använda paketet, men då ska det i alla fall gälla hela datorns livslängd.

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Office-paketet
  • sportpappa

Sluta att vara beroende av Microsoft Office så slipper du allt sånt där. Google har ett alldeles ypperligt alternativ som jag kör alla mina dokument i och gjort i minst 8 år nu och aldrig saknat Office: drive.google.com
    Då kommer du åt alla dina dokument var du än är och får helt fantastiska funktioner för att dela och samarbeta.

Om du ändå av någon anledning vill vara beroende av ett lokalt installerat program och slippa möjligheten att samarbeta med andra smidigt och dela dina dokument så finns OpenOffice och LibreOffice.

• Botad

Logga in med din microsoftmail(t.ex din hotmail) på office.com så har du under tjänster där office online-som är gratis. Word, excel, osv som du kör i browsern. Funkar finfint.

• Botad

Dessutom finns word, excel och powerpoint som appar för ipad/iphone där grundläggande funtionaliteten är gratis.

• Fontana

Jag tror att du har missförstått Microsofts prissättning, eller fått fel information. (Eller också har jag missförstått!)

Nya Office 365 kan man "hyra" för 89 kronor per månad, då är man alltid uppgraderad.

Eller också kan man köpa Office 2016 Home and Student för 1399 kronor, och då fungerar den hur länge som helst, men naturligtvis bara så länge datorn kan köra programmet (alltså kanske inte med Windows 14 eller 15, när de någon gång kommer).

Gå in på Microsofts hemsida och titta, eller kolla t.ex. hos Dustinhome.se. Eller fråga din lokala datorhandlare.

• Fontana

Jag var nog inte riktigt vaken när jag skrev mitt svar i morse: 89 kronor per månad blir ju cirka 1000 kronor per år. Och det är säkert detta erbjudande som syns på datorn när man köper en ny.

Men det finns alltså en köpeversion också, för 1400 kronor. Räknar man med att ha programmet längre än 18 månader så lönar det sig alltså att köpa. Men då får man förstås inte med Outlook.

• CinnamonGirl
    Fontana skrev 2015-11-04 18:01:41 följande:
    Jag var nog inte riktigt vaken när jag skrev mitt svar i morse: 89 kronor per månad blir ju cirka 1000 kronor per år. Och det är säkert detta erbjudande som syns på datorn när man köper en ny.

Men det finns alltså en köpeversion också, för 1400 kronor. Räknar man med att ha programmet längre än 18 månader så lönar det sig alltså att köpa. Men då får man förstås inte med Outlook.
    microsoftstore.com ka man köpa olika varianter. Office 365 Home kostar 90 kr/mån eller 899 kr/år och då får man "rubbet", dvs Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook, Publisher och Access, och 5 licenser (datorer,  plattor och mobiler). Office 365 Personal kostar  65 kr/mån eller 649 kr/år och då får man samma som till Home fast bara 1 licens.

Sen finns Office Home & Student 2016, kostar 1399 kr för 1 licens, ingår bara Word, Excel, PowerPoint, OneNote, men gäller så länge man vill ha det kvar.
  • CinnamonGirl

Vill man sen även ha Outlook så länge man vill måste man köpa Office Home & Business 2016 för 2599 kr (1 licens). Önskas även Publisher och Access köper man Office Professional 2016 för 5099 (1 licens)... sen finns ju studentversionen Office 365 University som kostar 799 kr för 4 år och 2 licenser ingår. Här får man också "rubbet" (Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook, Publisher och Access).

• Nyfikna72

Excel och powerpoint har då aldrig ingått som standard i nån dator. Word möjligen i nån bantad version. Ville man ha nåt annat så var det bara att köpa office och det har aldrig varit billigt.

• Plooger
    CinnamonGirl skrev 2015-11-05 11:13:08 följande:

Vill man sen även ha Outlook så länge man vill måste man köpa Office Home & Business 2016 för 2599 kr (1 licens). Önskas även Publisher och Access köper man Office Professional 2016 för 5099 (1 licens)... sen finns ju studentversionen Office 365 University som kostar 799 kr för 4 år och 2 licenser ingår. Här får man också "rubbet" (Word, Excel, PowerPoint, OneNote, Outlook, Publisher och Access).

Men Outlook vill man inte ha när det finns Gmail. Word, Excel & Powerpoint är de enda programmen som är värt att betala för. 
  • CinnamonGirl
    Plooger skrev 2015-11-10 22:17:12 följande:
    Men Outlook vill man inte ha när det finns Gmail. Word, Excel & Powerpoint är de enda programmen som är värt att betala för. 
    Jag kan inte kolla min mail som jag har via Gmail. Vem vill ha Gmail förresten...
  • EnAnonumius
    CinnamonGirl skrev 2015-11-11 17:25:14 följande:
    Jag kan inte kolla min mail som jag har via Gmail. Vem vill ha Gmail förresten... smile5.gif
    Vem vill vara beroende helt av Micro$ofts produkter? Drömmer

Finns det vettiga och hållbara alternativ så är det ju helt klart att föredra..

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Aniiee
    Nyfikna72 skrev 2015-11-05 18:55:39 följande:

Excel och powerpoint har då aldrig ingått som standard i nån dator. Word möjligen i nån bantad version. Ville man ha nåt annat så var det bara att köpa office och det har aldrig varit billigt.

Word och Ecxel är det som "alltid" ingått i alla "inbyggda" paket, ibland även outlook. I alla fall sedan min första windowsdator anno 1997 och framåt.

Sen, TS, måste jag hålla med alla om att det finns alternativ. Google docs, office online, openoffice, freeoffice, LibreOffice, WPSOffice..... Alla dessa är gratis, och alla ser ut och funkar i princip som Microsofts office-svit. Personligen skulle jag välja LibreOffice, men det är en smaksak.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • sportpappa
    CinnamonGirl skrev 2015-11-11 17:25:14 följande:
    Jag kan inte kolla min mail som jag har via Gmail. Vem vill ha Gmail förresten...
    Varför kan du inte kolla mailen via Gmail? Om det är din jobbmail du pratar om så är det nog så, men så gott som samtliga övriga mailleverantörer har stöd för POP3 eller forwards och då är det inga problem med Gmail.

Största fördelarna som jag ser med Gmail är:
    -Etiketter
    -Blixtsnabb sökning
    -Labben multipla inboxar
    -Spam- och virusfiltrering
    -Att det går att skicka från vilken adress som helst (som man själv äger)
    -I princip obegränsat utrymme
  • Nyfikna72
    Aniiee skrev 2015-11-11 18:16:16 följande:

Word och Ecxel är det som "alltid" ingått i alla "inbyggda" paket, ibland även outlook. I alla fall sedan min första windowsdator anno 1997 och framåt.

Sen, TS, måste jag hålla med alla om att det finns alternativ. Google docs, office online, openoffice, freeoffice, LibreOffice, WPSOffice..... Alla dessa är gratis, och alla ser ut och funkar i princip som Microsofts office-svit. Personligen skulle jag välja LibreOffice, men det är en smaksak.

Excel är ju microsfts flaggskepp bland kontorsprogrammen så det kan knappast ha ingått som standard. Isåfall har du köpt en dator med office. Har man inte office, ja då har man definitivt inte excel. Word däremot är ju en vanlig ordbehandlare och den har ju funnits där.
  • CinnamonGirl
    Nyfikna72 skrev 2015-11-13 08:58:51 följande:
    Excel är ju microsfts flaggskepp bland kontorsprogrammen så det kan knappast ha ingått som standard. Isåfall har du köpt en dator med office. Har man inte office, ja då har man definitivt inte excel. Word däremot är ju en vanlig ordbehandlare och den har ju funnits där.
    När jag tänker på det, så har ju mina första datorer kommit i paket (var sådana här datorer man kunde köpa/leasa genom arbetsgivaren) och att det följde med en CD med Office...
  • CinnamonGirl

Jag har förresten provat gratisversioner som OpenOffice och Free Office. Det var när jag pluggade för 5 år sedan, och det var hela tiden strul med mina dokument som jag skulle skicka in till läraren, och hans dokument såg konstiga ut hos mig. Och på den tiden var det knöligt att omvandla till PDF.

• EnAnonumius
    CinnamonGirl skrev 2015-11-14 12:56:32 följande:
    Jag har förresten provat gratisversioner som OpenOffice och Free Office. Det var när jag pluggade för 5 år sedan, och det var hela tiden strul med mina dokument som jag skulle skicka in till läraren, och hans dokument såg konstiga ut hos mig. Och på den tiden var det knöligt att omvandla till PDF.
    Och du kan aldrig tänka dig att utvecklingen går FRAMÅT även innom mjukvarona?

Någon som säger "Jag provade för X (5år och mer) pr sedan och då var det problem, där för vill jag inte ha det"  är  för mig ett tydligt tecken på att man har svårt att förstå att utveckling sker hela tiden.

Jag kör med OpenOffice själv, idag, och har inga problem med word dokument .doc och .docx.
    De visar sig som det ska OCH man kan spara ned det med fullgott stöd så att de som har word kan öppna det utan inkompatibilitets problem. 
    Jag vet att det inte var så för typ fyra fem år sedan, dock så vet jag med mig att mjukvara för datorer hela tiden utvecklas och kan gå i rasande takt med. -det var därför jag återuptog och testade OpenOffic igen...

Nej jag säger INTE att man inte skall få lov att ha vilket program man vill.
    Det jag säger är att det bara en direkt dumt att utgå från att "det var problem för fem år sedan då kan man ju aldrig använda det", för då indikerar det på att man inte förstår att utveckling sker, och sker hela tiden, och att man har en stagnerade tankesätt.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • snedtak
    sportpappa skrev 2015-11-11 23:24:18 följande:
    Varför kan du inte kolla mailen via Gmail? Om det är din jobbmail du pratar om så är det nog så, men så gott som samtliga övriga mailleverantörer har stöd för POP3 eller forwards och då är det inga problem med Gmail.

Största fördelarna som jag ser med Gmail är:
    -Etiketter
    -Blixtsnabb sökning
    -Labben multipla inboxar
    -Spam- och virusfiltrering
    -Att det går att skicka från vilken adress som helst (som man själv äger)
    -I princip obegränsat utrymme
    En anledning till att ha ett alternativ till Gmail och Google är om man reser mycket till Kina. Kombinerar man resorna med ostadig uppkoppling funkar är det kanske lättare att använda en annan tjänst än att sitta på VPN som ger ner sporadiskt.
  • CinnamonGirl
    EnAnonumius skrev 2015-11-14 13:44:01 följande:
    Och du kan aldrig tänka dig att utvecklingen går FRAMÅT även innom mjukvarona?

Någon som säger "Jag provade för X (5år och mer) pr sedan och då var det problem, där för vill jag inte ha det"  är  för mig ett tydligt tecken på att man har svårt att förstå att utveckling sker hela tiden.

Jag kör med OpenOffice själv, idag, och har inga problem med word dokument .doc och .docx.
    De visar sig som det ska OCH man kan spara ned det med fullgott stöd så att de som har word kan öppna det utan inkompatibilitets problem. 
    Jag vet att det inte var så för typ fyra fem år sedan, dock så vet jag med mig att mjukvara för datorer hela tiden utvecklas och kan gå i rasande takt med. -det var därför jag återuptog och testade OpenOffic igen...

Nej jag säger INTE att man inte skall få lov att ha vilket program man vill.
    Det jag säger är att det bara en direkt dumt att utgå från att "det var problem för fem år sedan då kan man ju aldrig använda det", för då indikerar det på att man inte förstår att utveckling sker, och sker hela tiden, och att man har en stagnerade tankesätt.

Jojo, jag vet att tekniken går framåt. Men jag tycker också att det kan vara smidigt att köra samma program hemma som jag har på jobb och i skola. Jag är kanske lite bekväm av mig, men det är skönt att det ser lika ut på alla ställen.
Svar på tråden Office-paketet