• Sundaymorning

Hur orkar man spy?

"Att vara gravid är ingen sjukdom". Vilket skämt..
    När man spytt upp allt man ätit gång på gång på gång på gång.. Vad kallas det? När det kurrar i magen trots att man precis ätit en smörgås som antagligen snart kommer att komma upp..

Jag har en underbar sambo som tar hand om sin 3åring samtidigt som hans flickvän bara ber om saker och spyr och gnäller.. Trodde att det hade blivit bättre men nu 11+3 har det blivit 3 resor värre. Har gått så långt att jag överväger abort för att jag känner mig helt värdelös och ledsen..

Har ni nå tips på hur man står ut?

• Svar på tråden Hur orkar man spy?
  • Sundaymorning
    Ruter skrev 2015-11-05 08:27:26 följande:

Jag är i samma situation gravid i 10+6 mår konstant illa och kräks till och från. Fått lergigan comp utskrivet men de gör bara att jag orkar upp ur sängen men inte så illamåendet försvinner helt. Har senaste veckan levt på enbart blåbärssoppa. För 1 1/2 vecka sedan va det så illa att jag blev inlagd och fick dropp, blev något bättre men fortfarande bara blåbärssoppa som gäller. Mjölkprodukter är bara att glömma de är bara ner och vänder.

Är helt slut och varit hemma från jobbet i 1 1\2 vecka nu,sitter och väntar på att BM ska ringa så jag kan fråga om sjukskrivning för att inte alls hur jag ska orka jobba när jag mår såhär.

Låter inge kul alls! Ja mjölkprodukter och vanligt vatten går inge bra..

Hoppas du blir sjukskriven för finns ingen som tackar en för att man lider på jobbet!
  • Irmisans
    Sundaymorning skrev 2015-11-05 09:24:20 följande:

Åh herregud, hur överlever du? Stackars dig!!

Mina överlevnadsknep är att se på serier och läsa. Man måste ta en dag i taget annars blir man för deppig. Och de få stunder som allt känns bra så måste man försöka göra små saker för att känna sig normal. Som att dricka en kopp kaffe, hälsa på föräldrarna en kort stund, åka och handla, mysa med sambon i soffan. :)
    Oplanerad Mamma
  • 2013januari

Hittade denna tråden och det känns som att huvudet kommer över vattenytan när man läser att fler har lika. Önskar ingen det men ändå lättare att inte va ensam... Har lyckats få lite bukt med mitt med hjälp av postafen men hur mkt och hur länge får man äta? Nån som vet? Idag hade jag inga och har fått va hemma från jobbet (inte bara därför men helt slut i kroppen efter en vecka med sånt här mående) är bara i 6+3 och ska det bli värre och värre...? Fler som äter postafen? Förra graviditeten fick jag lergigan Comp men vill slippa så länge som möjligt då det är nån form av sömnmedel med så jag sov alltid, funkar inte riktigt med en treåring...

• Sundaymorning
    Irmisans skrev 2015-11-05 10:56:17 följande:
    Mina överlevnadsknep är att se på serier och läsa. Man måste ta en dag i taget annars blir man för deppig. Och de få stunder som allt känns bra så måste man försöka göra små saker för att känna sig normal. Som att dricka en kopp kaffe, hälsa på föräldrarna en kort stund, åka och handla, mysa med sambon i soffan. :)
    Oplanerad Mamma
    Jo det är väl så :-/ Ligger inlagd nu pga svält i kroppen så får se om dropp och allt hjälper.
  • Sundaymorning
    2013januari skrev 2015-11-06 14:59:27 följande:

Hittade denna tråden och det känns som att huvudet kommer över vattenytan när man läser att fler har lika. Önskar ingen det men ändå lättare att inte va ensam... Har lyckats få lite bukt med mitt med hjälp av postafen men hur mkt och hur länge får man äta? Nån som vet? Idag hade jag inga och har fått va hemma från jobbet (inte bara därför men helt slut i kroppen efter en vecka med sånt här mående) är bara i 6+3 och ska det bli värre och värre...? Fler som äter postafen? Förra graviditeten fick jag lergigan Comp men vill slippa så länge som möjligt då det är nån form av sömnmedel med så jag sov alltid, funkar inte riktigt med en treåring...

Ja inge roligt hörru du!
    Det känns orättvist och man önskar att slippa det fort.. Hoppas att du mår bättre snabbt!

Det får du äta var 12 timme Kör på!
  • 2013januari
    Sundaymorning skrev 2015-11-06 16:01:43 följande:
    Ja inge roligt hörru du!
    Det känns orättvist och man önskar att slippa det fort.. Hoppas att du mår bättre snabbt!

Det får du äta var 12 timme Kör på!
    Fler som känner sig nästan lite deppiga med pga detta?
  • Sundaymorning
    2013januari skrev 2015-11-06 16:26:10 följande:
    Fler som känner sig nästan lite deppiga med pga detta?
    Minst sagt! Du är inte ensam.. Tur att jag har min flicka hemma som är ljuset just nu
  • Lyckygirl9999

Jag har kört på lergigan comp tre ggr om dagen samt vanlig lergigan innan sänggående sedan v 7, så vet hur det känns.. Nu i vecka 22 tar jag bara två tabletter om dagen så jag tror det börjar bli bättre. Men jo, jag skulle säga att graviditet kan liknas vid sjukdom i sånahär fall (en jävligt jobbig en). Fick även gå till psykolog för att jag verkligen inte orkade med någonting varken fysiskt eller psykiskt..

Mitt tips är att be om tabletter mot ditt illamående! Vet inte hur jag skulle ha klarat mig utan mina :) hoppas det lättar för dig snart.

• Sundaymorning
    Lyckygirl9999 skrev 2015-11-06 18:33:22 följande:

Jag har kört på lergigan comp tre ggr om dagen samt vanlig lergigan innan sänggående sedan v 7, så vet hur det känns.. Nu i vecka 22 tar jag bara två tabletter om dagen så jag tror det börjar bli bättre. Men jo, jag skulle säga att graviditet kan liknas vid sjukdom i sånahär fall (en jävligt jobbig en). Fick även gå till psykolog för att jag verkligen inte orkade med någonting varken fysiskt eller psykiskt..

Mitt tips är att be om tabletter mot ditt illamående! Vet inte hur jag skulle ha klarat mig utan mina :) hoppas det lättar för dig snart.

Ja och fungerar inte dom finns primperan, dom hjälper mig nu efter droppet Det finns hjälp och om man börjar spy och inte slutar är dropp enkelt och bra! Försök inte att hålla ut!
  • Sundaymorning
    2013januari skrev 2015-11-06 19:04:04 följande:

Tack för era svar tjejer :) det ger mig hopp att ta mig igenom detta jag med..

Ja livet är orättvist men en dag i taget
  • hittapanamn

Tänkte att jag kanske hittat rätt grupp. Ve 17 och still going... :(

Lergigan, lergigan comp, en jag inte minns namnet, nu en kur kortisontabletter...

Tog 5 dagar sen jag sist var hos BM så försvann över 2 kilo pga detta eviga kräkande. Så idag blev det in igen för dropp som börjar bli en rutin. Sköterskan som tog emot mig Har jag nu träffat flera gånger så hon kommer ihåg mig ;)

Väger inte mycket i vanliga fall men denna graviditeten (tredje) tar allt vad energi och glädje heter ur mig... men det vänder nog... snart...

Inte meningen att vara negativ men man känner sig ensam när man tillhör den pyttelilla grupp med jefla stor otur i mående ;P

Hoppas på att finna fler att dela lite tankar och tips med för får jag ett "ha några russin att äta innan du går upp" till så brister humöret! ;)

Svar på tråden Hur orkar man spy?